تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شریعتمداری در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل: توسعه مشاغل خانگی برای ما حایز اهمیت است / مشاغل خانگی نوظهور منشا درامدهای قابل توجه است

جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان 25 دستگاه اجرایی و با حضور اعضای ستاد در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد .

 

شریعتمداری در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل: توسعه مشاغل خانگی برای ما حایز اهمیت است / مشاغل خانگی نوظهور منشا درامدهای قابل توجه است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه " محمد شریعتمداری " وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت : موضوع مشاغل خانگی نه فقط برای کشورهای در حال توسعه حایز اهمیت است بلکه در کشورهای پیشر فته نیز از مسایل مهم و مورد توجه است . لذا موضوع مشاغل خانگی به طور جدی مورد توجه ما است. آمارهای جهانی هم نشان می دهد که 20 درصد از مشاغل موجود در آمریکا از مشاغل خانگی است.


وی افزود : زنان در مجموعه مشاغل خانگی نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا نقش اساسی دارند. با توجه به تعداد بالای زنان سرپرست خانوار بالغ بر سه میلیون و 200 هزار نفری موضوع مشاغل خانگی در ایران از این حیث هم اهمیت دارد.


وی تصریح کرد: دو سوم کار جهان بر اساس آمار، توسط زنان انجام می شود ولی کمتر از یک دهم درآمد ها به ایشان اختصاص داده می شود. به طور کلی مشاغل خانگی خصوصاً مشاغل سودآور، به انتفاع از شغل توسط زنان کمک جدی می کند.


شریعتمداری افزود : بر اساس داده های افراد بیمه شده، دریافتی زنان در ماه های اخیر به یک برابری با مردان رسیده و این یکی از افتخارات کشور ماست که نشان می دهد زنان در جامعه کار ایران (حداقل آنهایی که از بیمه برخوردارند) دریافتی مشابه مردان دارند و جایگاه شغلی بالاتری پیدا کرده اند. اما در مورد مشاغل ناقص، نیازمند بهبود شرایط هستیم.


وی افزود : خوشختانه ما هم مانند 150 کشور دنیا که دارای قانون ساماندهی مشاغل خانگی هستند، دارای قانون مصوب و آیین نامه های اجرایی هستیم. ولی فکر می کنم اصلاح این قانونی یکی از ضرورتهاست که در دستور کار قرار گرفته تا متناسب با شرایط روز، اصلاحاتی در این قانون صورت بگیرد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : تصور برخی از مشاغل خانگی به مشاغل خانگی سنتی نظیر فرش بافی و گلیم بافی است در حالی که شاهد مشاغل خانگی نوظهور در حوزه خدمات در دنیا هستیم که می توانند منشأ درآمدهای قابل توجهی باشد. مثلا مشاغل نرم افزاری، گرافیکی، تولید انیمیشن و ... در این حوزه پدید آمده اند. در کشور ما بسیاری از زنان و مردان، سرآمد این عرصه هستند و باید به خدمات در این حوزه توجه کنیم و یکی از نقایص قانون ما، عدم توجه به حوزه خدمات در این نوع مشاغل است. در ستاد می توانیم حمایت از این نوع مشاغل را آغاز کنیم.


شریعتمداری افزود : مطالعات خوب دانشگاهی خصوصاً در دهه های اخیر در مورد مشاغل خانگی در سطح خرد و کلان صورت گرفته که می توانیم با آن ها از آسیب های مشاغل خانگی مطلع شویم. در یک دسته بندی کلی از تحقیقات انجام شده، غیر از مسایل فرهنگی و اجتماعی، تحصیلات،دانش و عضویت در تشکل ها همبستگی بالایی با توسعه مشاغل خانگی دارند. در مورد مشکلات نیز، بحث تامین مالی خرد، عدم دسترسی به وثایق مطمئن که بانکها خواستار آن هستند، از مهمترین موانع توسعه اشتغال محسوب می شود. همچنین نبود آموزش های حرفه ای از ضعف های جدی محسوب می شود و باید حتما دبیرخانه این ستاد که ستاد عالی است، باید از مطالعات دانشگاهی بهره ببرد و به مطالعات علمی بپردازد.


وی تاکید کرد: در شرایطی که صنایع سنگین نیازمند 170 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالیانه که ما را به رشد هشت درصد سالیانه برساند، است، و این رقم در سالهای جاری و آتی مقدور نیست، باید حتما به موضوع مشاغل خانگی به عنوان یک موضوع مهم توجه نماییم. تحقیقات هم نشان می دهد که توسعه مشاغل خانگی تاثیر بسیاری در افزایش اشتغال دارد. بنابراین لازم است که هر دو ماه یکبار جلسه ستاد مشاغل خانگی تشکیل شود، بعلاوه در سال 98، کمیته ای در ذیل این ستاد تشکیل شود که با فواصل کمتری جلسات را تشکیل دهد و مسایل موجود را حل کند و از ظرفیت های قانونی موجود استفاده کند و تحرک ویژه ای هم در سال 98 ایجاد نماید.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : مثلا پیش بینی شده که از منابع بانکی با سهمیه معین برای مشاغل خانگی تخصیص داده شود. بانک مرکزی طبق قوانین و مقررات، موظف به این امر است ولی فعلا مغفول واقع شده است. یارانه سود تسهیلات اعطایی مشاغل خانگی در قانون صراحتا ذکر شده، اعمال تعرفه های ترجیحی در نرخ برخی خدمات برق و بیمه تامین اجتماعی و ... ظرفیت های قانونی است که مورد توجه قرار نگرفته است. به همین دلیل رشد محدودی در مشاغل خانگی داشته ایم و می توانیم قدم های بزرگتری برداریم. پس استفاده از ظرفیت های قانونی موجود یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن بپردازیم.


وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود : با توجه به این که سه عضو از اعضای این ستاد طبق قانون از وزارتخانه های تعاون، رفاه و کار در این وزارتخانه جمع است و با تجمیع این سه وزارتخانه، بخش مهمی از ظرفیت ها در این وزارتخانه وجود دارد. قبلاً باید بین سه وزارتخانه برای مشاغل خانگی هماهنگی ایجاد می شد. استفاده از تشکل های تعاونی در قانون مورد تاکید قرار گرفته که باید از ظرفیت آن ها به طور جدی برای توسعه مشاغل خانگی در کشور بهره بگیریم.
در پایان نشست جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی موضوعاتی مثل پیگیری فوری اصلاحات پیشنهادی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، بررسی ، شفاف سازی و رفع مشکلات پرداخت تسهیلات به افراد پشتیبان مشاغل خانگی توسط بانک مرکزی ، عرضه محصولات مشاغل خانگی در نمایشگاهها و بازار چه های ویژه ایام نوروزی با مساعد و حمایت های خاص از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف ، تسریع در تعیین تکلیف و تسهیلگری و رفع مشکلات تایید و صدور مجوز رشته های مواد غذایی و آشامیدنی در حوزه مشاغل خانگی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسید.

 

لازم به ذکر است در پایان جلسه فوق، وزیر محترم،تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به  همراه معاون محترم توسعه و اشتغال و رئیس محترم جهاد دانشگاهی از  نمایشگاه دستاوردهای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی مستقر در  طبقه همکف این وزارتخانه، بازدید به عمل آوردند.

 

 

بازدید شریعتمداری و هیئت همراه از نمایشگاه دستاوردهای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی

 

 

 

بازدید شریعتمداری و هیئت همراه از نمایشگاه دستاوردهای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی

 

 

منبع خبر: وزارت تعاون
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics