تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

«معاملات الگوریتمی» تخلفات و شایعات در بورس را کاهش می دهد

رییس سارمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات الگوریتمی نقش شایعات در بازار سرمایه را کاهش می دهد و فرصتی برای مطرح کردن شایعات و حرکت های اغواگرانه باقی نمی گذارد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایرنا، «شاپور محمدی» عصر امروز (یکشنبه) در مراسم اختامیه نخستین دوره مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه ایران افزود: معاملات الگوریتمی روندی رو به رشد در دنیا دارد بطوری که سهم قابل توجهی از معاملات بورس کشورهای پیشرفته به این نوع معاملات اختصاص یافته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


رییس سارمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از مزایای این نوع معاملات این است که نخبگان و دانشگاهیان از طریق آن با بورس آشنا شده و وارد فرایند معاملات می شوند.


وی با بیان اینکه در این معاملات از هوش مصنوعی و سایر علوم مهندسی و ریاضی و احتمالات استفاده می شود، گفت: در این نوع معاملات بدون دخالت انسان، سفارش گذاری می شود.


رییس سازمان بورس واوراق بهادار به نقش معاملات الگوریتمی در افزایش شفافیت معاملات اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی باعث جلوگیری از دستکاری قیمت ها شده و میزان جرایم در بازار سرمایه را کاهش می دهد.


وی با بیان اینکه این نوع معاملات با افزایش میزان کشف قیمت ها، کارامدی بازار سرمایه را بالا می برد، افزود: ارتباط میان دارایی های پایه و اوراق مشتقه (غیر فیزیکی) نیز از طریق این معاملات افزایش می یابد.


محمدی گفت: این نوع معاملات به علت اینکه قابل شناسایی هستند، میزان تخلفات خارج از بازار سرمایه را نیز کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه سازمان بورس از فرهنگ سازی و توسعه ابزارهای مختلف معاملاتی حمایت می کند، اظهار داشت: در معاملات الگوریتمی نقش عوامل انسانی به شدت کمرنگ می شود.


«مجید قاسمی» مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این مراسم گفت: برگزاری مسابقات مالی باعث فرهنگ سازی و انتقال تجربیات می شود.
وی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده، بسترهای توسعه ابزارهای و شیوه های معاملاتی جدید فراهم شده است، اضافه کرد: توسعه معاملات الگوریتمی می تواند کسب و کارهای جدیدی را در کشور ایجاد کند.

نخستین مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه در سه بخش رقابت در سهام، رقابت در اوراق بهادار با درآمد ثابت و رقابت در حال مساله برگزار شد.
معاملات الگوریتمی دخالت شخصی و احساسی در معاملات را کاهش می‌ دهد و ماشین بجای معامله‌گران می نشیند که این موضوع باعث کاهش خطاها و افت تاخیر در معاملات می شود.


افزایش حجم معاملات، استفاده از تحلیل ها و استراتژی ها و دوری از رفتارهای هیجانی از مهم‌ترین مزیت‌های معاملات الگوریتمی به شمار می رود.

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics