تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صنوف با کسب و کارهای نوین مخالفند؟

در سال‌های اخیر کسب و کارهای نوین که بر پایه اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کنند به اقتصاد ایران وارد شده‌اند و برخی افراد که همچنان به شیوه سنتی روزگار می‌گذرانند با کسب و کارهای نوین مخالف هستند، اما بسیاری از کارشناسان صنفی معتقدند که کسب و کارهای نوین باید به واسطه‌گری میان متقاضیان و ارائه دهنده خدمات بپردازند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سال‌های اخیر با رشد فناوری و ارتقا محصولات ارتباط جمعی کسب و کارهای نوین راه خود را به زندگی و کسب و کار افراد باز کرده‌اند و تا به امروز آن دسته از کسب و کارهای نوین که توانسته‌اند به خوبی به نیازهای مردم پاسخ دهند، جایگاه مناسب خود را حفظ کرده‌اند و همچنان در رقابت با دیگر رقبا و کسب و کارهای قدیمی به ادامه فعالیت می‌پردازند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در ایران شاید کسب و کارهای نوین با آژانس‌های اینترنتی شناخته شد و راه خود را به بازار مسکن، خرید و فروش محصولات فناوری و خدمات روزانه باز کرد اما همچنان برخی ایرادات بر آن همچون عدم نظارت کافی بر فعالیت آنها، ارائه مجوز به افراد بدون بررسی مکان صنفی و غیره وجود دارد.

 

در رابطه با این موضوع که مجوزهای به نام اشخاص بدون در نظر گرفتن مکان صنفی ارائه می‌شود باید گفت که عموم مجوزهای ارائه شده در کسب و کارهای نوین فردمحور بوده و بازدید از محل کار و ارائه خدمات اینگونه کسب و کارها انجام نمی‌شود که این موضوع باعث شده برخی افراد کیفیت مناسبی برای ارائه خدمات در دستور کار خود قرار ندهند و از سوی دیگر در صورت ایجاد تخلف، مشتریان آگاهی نسبت به محل فعالیت فرد نداشته و نمی‌دانند که شکایت خود را به کدام صنف یا دستگاه مرتبط ارائه دهند.

 

اما این گفته‌ها به معنای آن نیست که باید از فعالیت کسب و کارهای نوین جلوگیری شود، بلکه باید قوانین و مقررات اصولی هرچه سریع‌تر برای این مهم در نظر گرفته و به صورت شفاف به عموم افراد اطلاع رسانی شود.

 

حال با این شرایط جای سوال دارد که اعضا و رئیس اتحادیه‌های صنفی که کسب و کار آنها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد چه نظری در رابطه با ورود کسب و کارهای نوین به صنف آنها دارند؟

 

در این رابطه محمدمهدی میرمهدی- رئیس اتحادیه فناوران رایانه - معتقد است: کسب و کارهای نوین که بر پایه بستر اینترنت و برنامه‌های کاربردی فعالیت می‌کنند باید به صورت قانونمند و در چارچوب استانداردهای صنفی فعالیت کنند.

 

وی ادامه داد: برخی افراد با توجه به شرایط کسب و کارهای نوین به سوءاستفاده می‌پردازند و کالاهای بی کیفیت را به نام کالای اصلی به مشتریان ارائه می‌کنند و حتی اگر کالای اصلی را ارائه کنند قیمت بیشتری نسبت به بازار برای محصولات در نظر می‌گیرند.

 

رئیس اتحادیه فناوران رایانه یادآور شد: اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مرتبط با کسب و کارهای نوین باید کمک حال و ارائه دهنده خدمات به‌روز به افراد باشند اما برخی افراد برای مشتریان و واحدهای صنفی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

 

همچنین عباس شمیرانی- رئیس اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید - گفت: حضور کسب و کارهای نوین در مشاغل مختلف بسیار خوب و مثمر ثمر است اما نکته قابل توجه آن است که این کسب و کارهای نوین باید شرایط را برای ارائه دهندگان خدمات و متقاضیان آسان کند و تنها رابط بین واحدهای مجاز و مشتریان باشند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از کسب و کارهای نوین خود به صورت مستقیم وارد عمل شده و به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند و این در حالی است که از لحاظ قانونی و صنفی کیفیت خدمات و شرایط صنفی و اخلاقی افراد ارائه دهنده خدمات بررسی و تأیید نشده است.

 

شمیرانی یادآور شد: فعالیت‌های خدماتی همچون تعمیر قفل و کلید نیاز به مراجعه حضوری به محل کار و منزل متقاضیان خدمات دارد از این رو توصیه می‌شود متقاضیان برای دریافت خدمات از کسب و کارهای نوین به برنامه‌ها و سایت‌هایی مراجعه کنند که تنها معرفی کننده واحد صنفی هستند.

 

امیر قدیمی نژاد - رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه - نیز بیان کرد: کسب و کارهای نوین در این صنف تنها می‌تواند در معرفی عرضه‌کنندگان و محصولات فعالیت کنند زیرا شرایط خرید و فروش پارچه به گونه‌ای است که مشتریان باید از نزدیک با کار آشنا شوند و رنگ، طرح و جنس کار را شخصاً بررسی کنند.

 

وی ادامه داد: با این شرایط ورود کسب و کارهای نوین به حوزه فروش مستقیم آنچنان خروجی مناسبی نخواهد داشت و مشکلات مختلفی را برای عرضه کننده و مشتری به همراه خواهد داشت.

 

بهروز میلانی- رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان تهران - در رابطه با شیوه حضور کسب و کارهای نوین در این صنف معتقد است برنامه‌های کاربردی بر بستر تلفن همراه باید تنها به واسطه‌گری و معرفی واحدهای صنفی بپردازند اما در کنار آن اگر واحدهای صنفی به ایجاد و طراحی سایت و صفحه معرفی و فروش کالا بپردازند بسیار مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه طراحی داخلی بر بستر فضای مجازی باید به صورت دو سویه و ارتباط مستقیم با مشتریان باشد زیرا در این صنف و حوزه مشتریان نیاز به دریافت مشاوره کارشناسی و تخصصی دارند.

 

میلانی پیشنهاد کرد که سایت‌های معرفی، ارائه مشاوره تخصصی و فروش محصولات تزئینات داخلی باید در سطح شهر دارای فروشگاه و نمایشگاه باشند تا مشتریان خروجی محصول خریداری شده خود را مشاهده کنند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics