تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مهم ترین اتفاق حوزه سلامت در سال ۹۷/ترکش های یک طرح

حوزه سلامت در سال گذشته با فراز و فرودهای زیادی مواجه بود، اما در این بین، یک اتفاق تقریبا غیر منتظره، در ماه های پایانی سال ۹۷، همه مشکلات این حوزه را تحت الشعاع خودش قرار داد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، با روی کار آمدن دولت یازدهم و به دنبال آن، سید حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توانست با اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر این مسند قرار بگیرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در سال ۹۲، بحران دارویی به شدت مردم و بیماران را گرفتار کرده بود، از همین رو، وزیر بهداشت با مأموریت دادن به رسول دیناروند که سابقه ریاست سازمان غذا و دارو در دولت احمدی نژاد را داشت، سر و سامانی به وضعیت دارو داد.

 

به دنبال آن، طرح تحول سلامت به عنوان مهم‌ترین طرح اجتماعی دولت روحانی، با سر و صدای زیادی کلید خورد.

 

شاید اجرای طرح تحول سلامت را بتوان مهم‌ترین چالش حوزه سلامت در دوران وزارت قاضی زاده هاشمی تلقی کرد. زیرا، در آغازین روزهای اجرای طرح بود که منتقدین نسبت به تبعات هزینه‌های این طرح هشدار دادند و از وزیر بهداشت خواستند در نحوه و شیوه اجرای طرح تجدید نظر کند.

 

در سال ۹۳، با تخصیص بودجه کلان به طرح تحول سلامت از سوی دولت، مشکل چندانی ایجاد نشد، اما با آغاز سال ۹۴، مشکلات طرح خودنمایی کرد. کمبود بودجه برای تداوم اجرای طرح تحول سلامت، دولت را گرفتار خود ساخت. بیمه‌ها نیز شروع به گلایه و شکایت کردند، تا جایی که شاهد دعواهای لفظی وزرای بهداشت و رفاه بودیم. اما هر چه بود، طرح تحول سلامت همچنان به پیش می‌رفت.

 

سال‌های ۹۵و ۹۶، بحران نقدینگی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی را گرفتار ساخت. از طرفی، بیمه‌ها نیز توان پرداخت هزینه‌های طرح تحول سلامت را نداشتند و این زنجیره، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را نیز گرفتار خود کرد. در چنین شرایطی، سال ۹۷ آغاز شد و وزیر بهداشت برای دریافت بودجه بیشتر با دولت و سازمان برنامه و بودجه دچار چالش شد. این وضعیت منجر به اختلاف نظر بین وزیر و دستگاه‌های تخصیص دهنده بودجه گردید و در نهایت، استعفای وزیر بهداشت رقم خورد.

 

حالا باید منتظر روند اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۸ بود. جایی که سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت، از سازمان برنامه و بودجه آمده است و خوب می‌داند که این طرح چه مشکلات و چالش‌هایی برای وزارت بهداشت و حوزه سلامت، به وجود آورده است.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics