تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توسعه صادرات غیرنفتی شاه‌بیت «رونق تولید»

یک اقتصاددان توسعه صادرات غیرنفتی را شاه‌بیت رونق تولید داخلی عنوان کرد و گفت: دولت باید با بهبود فضای کسب و کار، موانع پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف کند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، هادی حق‌شناس در مورد نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: شاه بیت یا جوهر اصلی شعار سال جاری، تقویت تولید ملی است که مصداق آن رونق تولید ملی می‌شود. وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه کنیم که چرا در سال‌های گذشته اقتصاد ایران به رونق نرسید یا اگر در برخی از سال‌ها به رونق رسیده، دلایل آنچه بود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حق‌شناس گفت: اگر میانگین رشد اقتصادی ایران را بررسی کنیم، می‌بینیم میانگین این رشد حدوداً ۴ درصد بوده است. با توجه به اینکه ظرفیت اقتصاد ایران می‌طلبد که رشدی بیشتر از این اعداد داشته باشد، باید ببینیم که چرا تاکنون به این ظرفیت توجهی نشده و همچنین اهداف پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه‌ای ایران محقق نشده است.

 

وی تصریح کرد: هر گاه رشد اقتصاد ایران بالای میانگین ۴ درصد بوده، ناشی از افزایش صادرات بوده است و هر گاه دچار رشد اقتصادی منفی شدیم، حتماً یا ناشی از کاهش قیمت نفت یا کاهش صادرات نفت بوده است، به عبارت دیگر رشد یا رونق اقتصاد ایران متغیری است که وابستگی مستقیم به نفت دارد.

 

حق‌شناس ادامه داد: بنابراین نفت یک عامل مؤثر در اقتصاد ایران بوده است، این در حالی است که نفت یک منبع تمام شدنی است و نمی‌توان رونق یک اقتصاد را صرفاً به نفت گره زد. بنابراین باید به سمت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کنیم و دولت با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، از صادرات غیرنفتی بیش از پیش حمایت کند.

 

وی گفت: از دیگر راهکارهایی که به رشد اقتصادی کمک می‌کند توجه به نیروی انسانی کارآمد اشاره کرد؛ ما به اندازه کافی در اقتصاد ایران زیرساخت فراهم کرده‌ایم و بر روی سخت افزارها نیز کار انجام داده‌ایم. مشکل اقتصاد ایران نرم افزاری و یا عدم مدیریت صحیح بنگاه‌های اقتصادی است.

 

حق‌شناس ادامه داد: میزان سهم بخش دولتی در اقتصاد ایران اشکال اساسی دیگری است که حتی در بودجه ۹۸ نیز شاهد آن بودیم. در بودجه سال جاری سهم بودجه عمومی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و سهم شرکت‌های دولتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. همین عدد نشان می‌دهد که چقدر دولت در اقتصاد ایران سهم دارد.

 

وی تأکید کرد: اگر قرار است اقتصاد ایران رونق بگیرد، در ابتدا باید سهم دولت را در اقتصاد کم کرد و بخش خصوصی را باور داشته باشیم. در این راستا لازم است موانع بخش خصوصی را برداریم و مسائل بانکی، بیمه‌ای و فضای کسب و کار بخش خصوصی را تسهیل کنیم. حق‌شناس گفت: دولت باید به معنای واقعی به بانک مرکزی استقلال ببخشد تا بانک مرکزی نرخ تورم را تک رقمی کند.

 

این اقتصاددان گفت: اگر در اقتصاد ایران شاخص‌های پولی که مهمترین آنها نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی و نرخ سود تسهیلات است منطبق با شاخص‌های استاندارد و یا زیر عدد ۵ درصد باشد، شاید بسیاری از چالش‌های جدی بنگاه‌های اقتصادی ما حل شود.

 

وی افزود: اصلی ترین چالش بنگاه‌های اقتصادی ما مشکلات مربوط به نقدینگی است، در حالی که نقدینگی فراوانی در اقتصاد ایران وجود دارد. حق‌شناس ادامه داد: همچنین دیگر چالش اقتصاد ایران نرخ بیکاری دو رقمی است، در حالی که بنگاه‌های اقتصادی ما یا به صورت نیمه تعطیل و یا با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

 

این اقتصاددان اظهار داشت: اقتصادی به بزرگی اقتصاد ایران، اگر بازار پولی‌اش مطابق با شاخص‌های پولی جهان اداره شود، قطع به یقین می‌تواند به رونق اقتصادی دست یابد و شعار امسال را محقق کند. وی تأکید کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد، می‌توان انتظار داشت نرخ بیکاری و تورم تک رقمی شود و با استانداردسازی سایر شاخص‌ها، معیشت مردم نیز بهبود یابد.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics