تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیا «در رفتن فنر ارز» علت جهش ارزی است؟

می‌گویند «اینکه قیمتها را چند سال پایین نگه داشتند، باعث شد سال ۹۷، یک انفجار قهری در نرخ برابری ارز اتفاق بیفتد، و این انرژی ذخیره شده، آزاد شود»؛ دکتر حسین صمصامی در ادامه‌ی تبیین «اقتصاد نرخ ارز»، این انگاره را به چالش می‌کشد.

متن پیشِ رو، بخش سوم از واکاوی مبنایی تعیین نرخ برابری ارز، با شرایط بومی اقتصاد در ایران است. این سلسله‌بحثها، طی جلسات متعدد، توسط اندیشمند شناخته‌شده‌ی حوزه‌ی اقتصاد کلان، دکتر حسین صمصامی، در هیئت اندیشه‌ورز اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ارائه شده است.

 

در بخشهای گذشته، دیدیم که ابتدا الگوهای متداول نظری تعیین نرخِ ارز در دنیا مورد مطالعه قرار گرفت و معرفی شد؛ پس از آن دامنه‌ی کاربرد این تئوری­ها در متون علمی مورد بررسی قرار گرفت؛ و مشخص شد که الگوهای ارزی متداول، در بالاترین سطوح علمی، - برخلاف ایران - به‌­دنبال «توضیح رفتار نرخِ ارز» است و نه «تعیین نرخِ ارز». سپس، در بخش بعدی، نشان داده شد که روش تعیین نرخ ارز در ایران - که بر پایه‌ی اختلاف تورم دو کشور مطرح می‌شود - نیز به 14 دلیل مردود است. این نشان می‌دهد مؤلفه‌ی پایه‌ای و راهبردی نرخ ارز، که بر تمامی شئون اقتصادی کشور مؤثر است، هرگز - قبل و بعد از انقلاب اسلامی - با روش درست محاسبه نشده است.

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics