تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پیگیری سفر ریلی زائران عتبات از مشهد به فرجام رسید

در پی یک سال پیگیری سازمان های مختلف نظیر راه آهن و سازمان حج و زیارت امروز هفتم فروردین 1398 قرارداد سفر ریلی زائران عتبات عالیات از مشهد، بین شرکت خدمات زیارتی و شرکت حمل و نقل ریلی مبادله و مقرر شد از اول اردیبهشت ماه آتی آغاز شود.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، در همین چارچوب، طی نشستی با حضور رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، مدیرکل مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل دفتر امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی، مدیر حج و زیارت خراسان رضوی، مدیرکل راه آهن خراسان و دیگر نهادهای مرتبط در محل راه آهن مشهد قرارداد فعالیت قطار مشهد - خرمشهر و انتقال زائران عتبات عالیات امضا شد.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در این نشست گفت: در حوزه زیارت عتبات همواره مشکلاتی وجود داشته بطوری که امکان سفر هوایی به دلیل هزینه های زیاد برای همگان فراهم نیست.


غلامعباس ارباب خالص افزود: امروز با تبادل این تفاهمنامه گنجایش انتقال زائران عتبات عالیات از طریق راه آهن فراهم شد که گامی ماندگار است. زوار عراقی نیز دوست دارند از این مسیر برای سفر به مشهد استفاده کنند.


وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت گردشگری مشهد با کشورهای همسایه باید پیگیر ادامه قطار مشهد - وان ترکیه تا اروپا نیز باشیم که در صورت تحقق استقبال خوبی از آن صورت می گیرد. همچنین طرح کمربند جاده اقتصادی آسیا از طریق ترکمنستان و اتصال آن به قزاقستان باید توسعه یابد.

 

برای نخستین بار از مشهد
مدیرکل مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست امضا و مبادله قرارداد فعالیت قطار مشهد - خرمشهر و انتقال زائران عتبات عالیات گفت: در گذشته سفر ریلی از تهران به کربلا به صورت مقطعی انجام می شد اما با راه اندازی قطار مشهد - شلمچه برای نخستین بار در ایران امکان سفر ریلی به عتبات عالیات به صورت مستمر فراهم می شود.
علی کاظمی منش افزود: با فعال شدن این قطار زائران عتبات می توانند از مشهد به صورت مستقیم به مرز شلمچه سفر کنند. این اقدام گام مهمی برای سفر ایمن و کم هزینه زائران عتبات است.
وی به قطار مسیر پاکستان- مشهد نیز اشاره و بیان کرد: حدود یک سال است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی قطار پاکستان - مشهد اعلام آمادگی کرده و شرکت حمل و نقل ریلی مجری آن هم انتخاب شده است.


مدیرکل مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همه امکانات برای راه اندازی قطار در مسیر پاکستان - مشهد فراهم شده و تنها مشکل این است که می بایست در کشور همسایه آژانسی تور سفر به مشهد را از طریق ریل راه اندازی کند اما با همه تلاشهای صورت گرفته تاکنون این ظرفیت در پاکستان فراهم نشده است.
وی گفت: چنانچه ثبت نام زائر در پاکستان انجام شود راه اندازی قطار بیشتر از دو هفته زمان نخواهد برد.

 

انتقال ریلی 50 هزار نفر به عتبات
مدیرکل راه آهن خراسان هم در نشست امضا و مبادله قرارداد فعالیت قطار مشهد - خرمشهر و انتقال زائران عتبات عالیات گفت: با فعال شدن این قطار هر هفته هزار و 80 نفر از زائران عتبات به صورت رفت و برگشت در مسیر جا به جا می شوند.


محمدهادی ضیایی مهر افزود: تاکنون راه آهن ایران به عراق متصل نشده و حدود 35 کیلومتر از مرز شلمچه تا بصره فاصله وجود دارد لذا زائران با قطار از مشهد به خرمشهر منتقل و از آنجا با اتوبوس به عتبات عالیات اعزام می شوند.
وی ادامه داد: مسیر برگشت زائران نیز به همین منوال است. در مجموع سالانه 50 هزار نفر از طریق مسیر ریلی مشهد- عتبات جا به جا خواهند شد.

 

رشد 18 درصدی جا به جایی مسافر
مدیرکل راه آهن خراسان همچنین گفت: حجم بالایی از سفرهای زیارتی توسط ریل انجام می شود. پارسال در راه آهن مشهد 14 میلیون نفر ورود و خروج مسافر ثبت شد که رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیشتر داشت. این افزایش بیانگر ارتقاء سطح خدمات کمی و کیفی و موثر بودن اقدامات زیرساختی است.


وی افزود: از مشهد به 29 شهر و مرکز استان در سطح کشور قطارها به صورت مستقیم رفت و آمد دارند. نوروز امسال نیز خطوط ریلی مشهد به رشت، کرمانشاه، ارومیه و همدان فعال شده اند.
ضیایی مهر ادامه داد: قابلیت های ریلی مسیر خراسان و مشهد باعث شده هر استانی که به شبکه ریلی می پیوندد، قطار مسافری مستقیم به مشهد نیز برایش برنامه ریزی شود .
وی به فعالیت قطار در مسیرهای قم و شیراز به عنوان شهرهای زیارتی نیز اشاره و بیان کرد: در این میان جای سفر ریلی به عتبات عالیات خالی بود که با پیگیری سازمان حج و زیارت و راه آهن مقرر شد از ظرفیت ریلی مشهد برای این مهم استفاه شود.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: از اینرو امروز توافق و قرارداد جا به جایی مسافر در مسیر مشهد - خرمشهر بین شرکت خدمات زیارتی و شرکت حمل و نقل ریلی نهایی شد و تلاش می شود در این چارچوب خدمات خوبی به زائران عتبات ارائه شود.

 

رتبه نخست خراسان در زائرپذیری
مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی قطب زیارت کشور است و در همه سفرهای زیارتی از لحاظ کیفی و کمی رتبه نخست را به لحاظ تعداد جمعیت زائر دارد.
جواد شاد افزود: با پیگیری صورت گرفته و برپایی نشست های تخصصی سرانجام امروز قرارداد جا به جایی زائران عتبات در مسیر ریلی مشهد - خرمشهر منعقد شد. افراد زیرپوشش کمیته امداد نخستین گروه از زائرانی هستند که با این قطار اعزام خواهند شد.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: راه اندازی خط ریلی برای زائران عتبات اقدام مبارکی است که آثار ماندگار خواهد داشت.
سید حمید موسوی افزود: زائران پاکستانی نیز از اقشار محروم و مظلوم هستند لذا باید تلاش کنیم خط ریلی برای زائران پاکستانی نیز محقق شود.
در پایان این نشست قرارداد جا به جایی مسافر در مسیر مشهد - خرمشهر بین شرکت حمل ونقل ریلی مهتاب سیر جم و شرکت خدمات زیارتی هفت گنج توس تحت نظر راه آهن و حج و زیارت خراسان رضوی امضا شد.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics