تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یک مسئول: ساخت و ساز ایران به سمت استانداردهای جهانی برود

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بهره گیری از فناوری BIM در طراحی و اجرای پروژه های عمرانی، کیفیت ساخت و ساز ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک می کند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایرنا، حامی مانی فر روز دوشنبه در دومین کنفرانس بین المللی مدلسازی اطلاعات ساختمان(BIM) تاکید کرد: طول مدت متوسط اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در ایران بالا است و سالانه چهار هزار میلیارد تومان به دلیل پایین بودن عمر ساختمان در کشور خسارت پرداخت می شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با تاکید بر لزوم حرکت ایران به سمت رعایت استانداردهای جهانی افزود: با بهره گیری از فناوری هایی مانند فناوری BIM این خسارت ها در کشور به حداقل می رسد و بهره وری افزایش می یابد.


مانی فر اظهار داشت: حدود 40 درصد از انرژی کشور معادل 430 میلیون بشکه نفت در سال که نزدیک سه برابر استاندارد جهانی است، سهم بخش ساخت و ساز در اقتصاد و مصرف منابع کشور محسوب می شود.


مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون مدت زمان بسیاری صرف پروژه های ساخت و ساز می شود و حدود 30 درصد از ظرفیت تولید سیمان کشور در این بخش از دست می رود.


وی یادآورشد: در صورتی که بتوان به استانداردهای جهانی در حوزه ساخت و ساز نزدیک شد می توان سالانه شاهد صرفه جویی250 میلیون بشکه نفت در سال بود.


مانی فر با اشاره به اقدامات اداری و پیگیری انجام شده در وزارت راه و شهرسازی برای بهره گیری از فناوری BIM در کشور اظهار داشت: باید پیش از اجرای این فناوری حتما نقشه راه تهیه و بر اساس آن حرکت و اقدام کنیم.


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوع استفاده از فناوری BIM از سال 96 مد نظر قرار گرفت اما به دلیل مقاومت بالای موجود روند نهادینه سازی استفاده از آن انرژی بسیاری گرفت.


وی یادآورشد: اکنون به نظر می رسد که ریل گذاری اولیه رخ داده است و قطار این فناوری در کشور آماده حرکت و اجرایی شدن است.
مانی فر اظهار داشت: مشارکت در میان بخش خصوصی و نهادهای مرتبط با ساخت و ساز و زیر ساخت های این حوزه باید شکل بگیرد و این فناوری به مرحله بهره برداری درآید.


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی به سهم ساخت و ساز در اقتصاد و مصرف منابع کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 30 درصد از جریان اقتصاد کشور مربوط به این حوزه و بالغ بر 40 درصد از سرمایه کشور در این بخش ذخیره شده است.
وی خاطرنشان کرد: 70 درصد از سرمایه گذاری دولتی به حوزه ساخت و ساز اختصاص می یابد و 90 درصد از فعالیت های این حوزه در بخش خصوصی فعال است.


مانی فر ادامه داد: 10 درصد از اشتغال کشور به صورت مستقیم به حوزه ساخت و ساز اختصاص دارد و کشور تا سال 1404 نیازمند ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی است.


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد، از ساخت روزانه بیش از سه هزار واحد مسکونی خبر داد.


وی به وضعیت قابل قبول کشور در حوزه فناوری و ساختمان بر اساس آمار جهانی در سال 2016 میلادی اشاره و اضافه کرد: ایران در سرآمدی فناوری رتبه 97 جهانی، در نوآوری رتبه 89 و رقابت پذیری رتبه 76 جهان را دارد.


فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در کنار کمک به طراحی پروژه های عمرانی به شکل سه بعدی(طول، عرض و ارتفاع) به برآورد زمان اجرا، هزینه مورد نیاز، قابلیت اجرایی داشتن یک طرح و دیگر مباحث فنی مورد نیاز می پردازد. 


این کنفرانس به مدت 2 روزه از 10 تا 11 اردیبهشت امسال در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می شود. 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics