تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

با حضور شریعتمداری تفاهم نامه توسعه تجاری سازی شرکت های تعاونی دانش بنیان امضا شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راه‌حل نجات کشور از وضعیت بحرانی و برون‌رفت از مسائل سیاسی و اقتصادی استفاده از توانمندی‌های جوانان است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از دولت، محمد شریعتمداری روز شنبه در حاشیه نشست معرفی خدمات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی ویژه شرکت های تعاونی دانش بنیان و مراسم امضا تفاهم نامه ۳جانبه صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک توسعه تعاون و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: راه نجات کشور، سپردن بدنه میانی کشور به جوانان خلاق است، باید عمل و اجرا را به جوانان داد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما اقتصاد منبع محور است گفت: ما باید تلاشمان را در ذخیره کردن و نگاه داشتن این منابع برای نسل های بعدی بکار گیریم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با تاکید بر ضروت جوان‌گرایی در تمام حوزه‌های مدیریتی کشور به ویژه در دوره تحریم، تصریح کرد: فکر و اندیشه نو مدیران جوان در کنار تجربه مسن‌ترها و با تجربه‌ها، اکسیر بی‌بدیل شکست همه موانع موجود در کشور و راه عبور از شرایط فعلی است و خوشحالم که مدیر جوانی امروز در حوزه دانش بنیان و ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حضور دارد که امیدوارم در این بخش منشا اثر باشند.

 

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه اقتصاد ما اقتصاد منبع محوری است و بخش مهمی از اقتصاد متکی به منابع طبیعی است که زوال پذیر هستند و ما باید در مصرف آنها صرفه جویی کنیم، ادامه داد: در طول این سال‌ها در حوزه صنایع، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم از جمله در حوزه پتروشیمی که بخش از صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌دهد و در حوزه فولاد خام و سیمان و تولید مس هم حرفی برای گفتن داریم و در حال رشد هستیم که البته همه این حوزه‌ها و صنایع یا سرمایه بر بودند یا متکی به منابع طبیعی هستند. 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه فکر و اندیشه شرکت‌های دانش بنیان به تدریج در کشور شکل گرفته است و امروز نمونه‌های خوبی از آن را می بینیم‌، اظهارکرد: اگر محور توسعه پایدار را انسان فرض کنیم، محور توسعه اقتصاد پایدار را هم باید دانش فرض کنیم لذا این جهت گیری به سمت شرکت‌های دانش بنیان را باید در کشور دنبال کنیم و به این سمت حرکت کنیم.

 

وی ادامه داد: اقتصاد متکی به دانش قابل مقایسه با هیچ فعالیت اقتصادی نیست، فکر و اندیشه، تولید ثروت می‌کند که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و ما باید در این مسیر حرکت کنیم.  

شریعتمداری تصریح کرد: در حال حاضر امکان حضور و بروز فعالیت‌های دانش بنیان بسیار  فراهم است و کشور در این زمینه بکر است و اگر حرکت جهادی شکل بگیرید می تواند باعث تحول شود و اتکا به نفت و سایر منابع را کم کند.

 

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان و نفوذ دانش در فعالیت‌های اقتصادی امری بسیار لازم و ضروری است و باید از آن حمایت کنیم. 

وی با اشاره به برگزاری نشست صندوق نوآوری و شکوفایی ویژه تعاونی‌های دانش بنیان گفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تعاونی‌ها از کارهای خوبی است که از آن حمایت می‌کنیم چرا که معتقدیم تزریق افکار نوین کار بسیار خوبی است و انشالله با کمک هم آن را به سمت جلو پیش می‌بریم. 

 

شریعتمداری در عین حال یادآور شد: این را هم نباید فراموش کنیم که توانمندسازی تعاونی های دانش بنیان فقط به حوزه اعطای تسهیلات محدود نمی‌شود و آموزش در حوزه بازار و دسترسی به بازار و عرضه محصولات دانش‌بنیان هم جزو فعالیت‌های توانمندسازی است که باید آن را دنبال کنیم.  

 

وی حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تعاونی‌ها را به نوعی آشتی بین دانشگاه و تعاونی‌ها خواند و گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که کسانی که دارای فکر و اندیشه هستند با آرامش و در بستر امن دانش خود را بسط دهند؛ همچنین باید تضامین لازم برای عرضه محصولات دانش‌بنیان بدون نگرانی از مخاطرات ناشی از سرقت پدیده علمی فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید به این باور برسیم که اول ایده است که ارزشمند است و باید به سمت قوانین و تصویب راه حل‌هایی برای حمایت از مالکیت معنوی و ارزشمند شمردن ایده و فکر حرکت کنیم.

 

وی  با ابراز خرسندی از برگزاری نشست مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: شروع فعالیت مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی و مجموعه تعاون کشور شروع خوبی است که امیدواریم شاهد رشد فعالیت‌های دانش بنیان در مجوعه تعاونی‌های کشور باشیم.
شریعتمداری با اشاره به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی فولاد، پتروشیمی و سیمان افزود: در بازار سیمان به تولید ۸۵ میلیون تن رسیده ایم و در نظر داریم با سرمایه گذاری دقیق به ۱۱۰ میلیون تن افزایش دهیم.


وی با اشاره به اینکه اندیشه شرکت های دانش بنیان کم کم درکشور پا گرفت، گفت: امروز برخی کارهای موفق را در کشور می بینیم که نتیجه فعالیت دانش بنیان ها است، در توسعه اقتصاد پایدار باید ذهن انسان را در نظر بگیریم، باید به این سمت حرکت کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دوره کوتاهی فعالیت های دانش بنیان در کشور توسعه خوبی پیدا کرد، اما کمتر شاهد بیان آن هستیم. برخی از بیان پیشرفت های دانش بنیان ابا دارند، اما فعالیت دانش بنیان ها در کشور اتفاق خوبی است.


شریعتمداری با اشاره به اینکه بسیاری نخبگان جوان کشور از خارج برگشته و در کشور مشغول بکار شده اند، افزود: نباید با سنگ اندازی جلوی پای این جوانان موجب شویم که باز به خارج از کشور بازگردند، تمام جوانان کشور  می توانند با ایجاد شرکت های دانش بنیان و نفوذ دانش در سایر فعالیت ها حرکت کنند.


وی با اشاره به اینکه نفوذ دانش در قالب فعالیت های سنتی بسیار موثر است، گفت: در برهه تحریم، حضور تعاونی های دانش بنیان می تواند اثر گذار باشد، امکان ظهور و بروز فعالیت های دانش بنیان و دانش محور در کشور وجود دارد و بکر است. و جوانان می توانند اقتصاد ایران را متحول کنند.


شریعتمداری گفت: راه اندازی مرکز نوآوری تعاونی در کشور از کارهای خوبی است که وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی از آن حمایت می کند، در این مرکز خلق ایده های نو صورت خواهد گرفت، برای دسترسی به بازار روش های گوناگونی وجود دارد و یکی از آنها روش مبتنی بر دانش وعرضه محصولات دانش بنیان است. 


وی بیان کرد: تاسیس اندیشکده تعاون در کنار مرکز نوآوری تعاونی می تواند به توسعه فعالیت های تعاونی کمک کند، در برهه ای از زمان رابطه دانشگاه و تعاونی کمرنگ شد که باید مجدد آن را پر رنگ کرد. 


شریعتمداری با اشاره به اینکه فعالان دانش بنیان به طور عام از برخی رفتارها رنج می برند، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که برخی که دانش دارند، به صورت امن و ایمن دانش خود را ثبت کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید تضامین لازم برای عرضه محصولات دانش بنیان در مقابل سرقت پدیده علمی را ارایه کند. 


وی افزود: درکشور ما ایده خیلی ارزش ندارد، برای اینکه ارزشمند باشد باید راهکاری در نظر بگیریم و در این خصوص باید به سمت قوانین حقوقی صیانت مالکیت فکری برویم. 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای تفاهم نامه ۳ جانبه گفت: شروع فعالیت مشترک وزارت تعاون با صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون بسیار مبارک است و امیدواریم هر روز شاهد فعالیت شرکت های دانش بنیان در این بخش باشیم.

 

اولین مرکز توسعه بخش تعاون را با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی را در هفته تعاون افتتاح خواهیم کرد

محمد کبیری، معاون وزیر کار در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: اولین مرکز توسعه بخش تعاون را با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکتهایی نظیر پیشگامان راه اندازی و در هفته تعاون اولین گروه از این شرکتها را افتتاح خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: امروز با همکاری چهارجانبه بانک توسعه تعاون، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و معاونت تعاون تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم که بر اساس آن حمایتهای لازم از تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی دانش بنیان و تجاری سازی آنها صورت گرفته و ضمانت نامه‌های لازم برای تسهیلاتی که در اختیار تعاونیهای دانش بنیان قرار می‌گیرد صادر خواهد شد.

 

معاون وزیر کار افزود: امسال به طور ویژه ای مشکلات تعاونیهای دانش بنیان را پیگیری خواهیم کرد و در کنار فعالیت‌هایی که در مرکز توسعه فناوری و نوآوری بخش تعاون صورت می‌گیرد، مذاکراتی هم با شستا برای ورود به توسعه و تشکیل تعاونیهای دانش بنیان داشتیم.

کبیری ورود تعاونیهای دانش بنیان به حوزه شستا را از اولویتهای معاونت تعاون وزارت تعاون دانست و از تحقق آن در قالب امضای یک تفاهم نامه خبر داد.

 

وی همچنین از تشکیل سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون خبر داد و گفت: درصدد هستیم با توسعه این سامانه نظارت بر فعالیت‌های تعاونیها را افزایش دهیم و به شفافیت بخش تعاون کمک کنیم تا اعتماد عمومی را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی به وجود آوریم.

کبیری از رصد و پیگیری مشکلات تعاونیهای دانش بنیان در قالب کمیته مشترک چهارجانبه خبر داد و تاکید کرد: در فاز بعدی به دنبال تأمین مالی، بازاریابی و توسعه برند و بازار برای شرکتهای دانش بنیان خواهیم بود.

 

اشتغال در تعاونیهای دانش بنیان هزینه زیادی ندارد

مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم حفظ اشتغال موجود را از ضرورت‌های جامعه عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده بالا و هزینه پایین اشتغال را از ویژگی‌های مهم تعاونی‌های دانش بنیان است.

 

حجت اله مهدیان این تفاهم نامه را گام مثبتی در راستای ارائه خدمات مناسب‌تر به تعاونیهای دانش بنیان دانست و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های تعاونی‌های دانش بنیان سرمایه‌بری کمتر با بهره وری بالاتر است و دارایی نامشهود این شرکتها دانش، خلاقیت، نوآوری و جوان بودن است.

 

وی ایجاد و حفظ اشتغال موجود را از ضرورت‌های جامعه برشمرد و تاکید کرد: بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی بخش تعاون می‌تواند با ارائه تسهیلات به تعاونیهای دانش بنیان به عنوان بنگاههای خرد و متوسط در ایجاد اشتغال پایدار و حفظ اشتغال موجود مؤثر باشد.

 

 آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان

علی وحدت، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این مراسم آمادگی این صندوق برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان را اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ای که برای توسعه و حمایت از این شرکتها پیش بینی کرده ایم امیدواریم به هدفگذاری مورد نظر تا پایان دولت دوازدهم دست پیدا کنیم.

 

وحدت ادامه داد: برای آنکه تعداد تعاونیهای دانش بنیان افزایش یابد همکاری با بانک توسعه تعاون را در دستور کار قرار دادیم و ضمن تسهیل فرایند تشکیل شرکتهای دانش محور مصمم هستیم تا بحث تأمین مالی تعاونیهای دانش بنیان را برعهده بگیریم

 

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰۰ تعاونی دانش بنیان در ایران گفت: یکی از شتاب دهنده‌ها در کشور بخش تعاون است و تعاونیهای دانش بنیان زاینده شتاب دهندگی بخش تعاون هستند و نفوذ فناوری در تعاونیها میزان اثرگذاری آنها در اقتصاد را افزایش می‌دهد.

 

 

به گفته مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، خرید سرویس‌ها ورود فناوری‌ها به شرکتهای تعاونی موجب بالا رفتن ارزش افزوده در این حوزه می‌شود.

وحدت گفت: مسوولیت صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین مالی حوزه‌های دانش بنیان است و در مدتی که از فعالیتش می‌گذرد خصوصاً در دولت تدبیر و امید بیشتر و جدی تر فعالیت‌های خود را توسعه داده است.

وی در پایان پایین بودن هزینه اشتغال و بالا بودن بهره وری در تعاونیهای دانش بنیان را زمینه ساز بهره وری و ارزش افزوده آنها دانست.


 
امضای تفاهم نامه توسعه تجاری سازی شرکت های تعاونی دانش بنیان  

در ادامه این نشست  تفاهم نامه ۳جانبه بین صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک توسعه تعاون و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی امضا شد.


این تفاهم نامه به منظور فراهم‌آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از توسعه شرکت‌های تعاونی فناور و تجاری‌سازی فناوری در شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان، بین دکتر علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق و دکتر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون و دکتر مهدیان رئیس هیات عامل بانک با حضور دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به امضا رسید.


موضوعات همکاری مشترک شامل همکاری به منظور تقویت ارتباطات شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان با شرکت‌های صنعتی بزرگ؛ همکاری در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و تجاری‌سازی شرکت‌های تعاونی دانش بنیان به‌ویژه از طریق صندوق‌‌های پژوهش و فناوری غیردولتی یا جسورانه بورسی با مشارکت سایر بازیگران؛ همکاری در راه‌اندازی شتابدهنده‌ها یا کارخانه‌های نوآوری ویژه شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در سراسر کشور به منظور کمک به فرایند توسعه و تجاری‌سازی فناوری در بخش تعاون با تکیه بر استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور، مشارکت در شناسایی اولویت‌های توسعه فناوری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های مناسب صادراتی در شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان؛ همکاری برای توسعه بازار شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در داخل و خارج کشور به‌ویژه از طریق جلب مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و احصای نیازهای فناورانه آن‌ها می باشد.


همچنین همکاری برای تقویت شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در زمینه تحقیق و توسعه، خلق محصولات و خدمات جدید و زمینه‌سازی برای صنعتی‌سازی آن‌ها؛ همکاری برای تقویت بنیه نوآوری شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان بزرگ با رویکرد نوآوری باز؛ همکاری در زمینه ارائه خدمات تجاری‌سازی فناوری به شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان مشتمل بر خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، کسب استانداردها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی، بازاریابی، برندسازی، تهیه طرح‌های توجیهی، همکاری در زمینه ارزیابی، ارزش‌گذاری و مدیریت پروژه طرح‌های فناورانه در شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان؛ همکاری در زمینه اعتبارسنجی شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان و تأمین تضامین مورد نیاز برای آن‌ها؛ همکاری در زمینه طراحی ابزارهای مالی و حمایتی جدید در زمینه تجاری‌سازی فناوری متناسب با نیازهای شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان در چارچوب ضوابط و قوانین؛ همکاری در جهت سوق‌دادن شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان به اجرای طرح‌های فناورانه در قالب کنسرسیوم، سرمایه‌گذاری مشترک، ادغام و ایجاد شرکت‌های بزرگ، خرید شرکت‌های کوچک و متوسط توسط شرکت‌های بزرگ و سایر روش‌های توسعه به منظور هم‌افزایی و تقویت بنیه فناورانه از دیگر موضوعات همکاری مشترک به شمار می رود.


نشست معرفی خدمات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی ویژه تعاونی های دانش بنیان امروز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه با حضور مدیران عامل شرکت های تعاونی دانش بنیان برگزار شد.

منبع خبر: دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics