تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افتتاح اولین مرکز توسعه بخش تعاون با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افتتاح اولین مرکز توسعه و نوآوری بخش تعاون با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی در هفته تعاون خبر داد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از دولت، دکتر محمدجعفر کبیری در نشست معرفی خدمات و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ویژه شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان که در محل این صندوق برگزار شد، اظهار داشت: سال پیش رو سال خاصی برای کشور است و رویکردی که ما باید در دولت دنبال کنیم حمایت از تعاونی‌هاست؛ زیرا حمایت از این بخش به افزایش تاب‌آوری اقتصاد کمک خواهد کرد و در بلندمدت هم نیاز داریم از یک اقتصاد رانتی و نفتی به سمت اقتصادی حرکت کنیم که ارزش افزوده آن ناشی از خدمات و تولیدات ناشی از دانش بنیان‌ و فعالیت‌های نوآورانه باشد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


وی ادامه داد: کشورهایی توانسته‌اند از منابع خدادادی به درستی استفاده کنند و دچار نفرین منابع نشوند که از این منابع به عنوان یک پشتیبان برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه استفاده کردند و درآمدهای حاصل از آن را به صورت مستقیم در اقتصاد خرج نکردند.


کبیری با بیان اینکه حمایت از تعاونی‌ها در شرایط فعلی هزینه کمتری دارد و راه میانبری برای اشتغال پایدار منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: ما به طور قطع برای حفظ سرمایه بزرگ خود نیاز به هزینه بیشتری داریم و قطعا با این رویکرد می توانیم به توسعه اشتغال فراگیر کمک بهتری کنیم.


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تدوین طرحی تحت عنوان «طرح تعاونی برای اشتغال فراگیر» در سه فاز اشاره کرد و در تشریح آن گفت: فاز اول این طرح تثبیت اشتغال موجود در بخش تعاون است که حدود ۱٫۷ دهم میلیون شغل در بخش تعاون کشور داریم. فاز دوم تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد است که با کمترین تسهیلات می‌توان به مرحله بهره‌برداری و اشتغال رساند و فاز سوم توسعه کسب و کارهای تعاونی با رویکرد دانش بنیان و نوآورانه است.


کبیری با بیان اینکه تسهیلات نباید به صورت فردی به بنگاه‌ها داده شود، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم زنجیره‌ها را هدف قرار دهیم بنابراین دست یاری‌مان را به سمت شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان دراز می‌کنیم تا کمک کنند این زنجیره که همان توانمندسازی، استانداردسازی، برندسازی و توسعه بازار بنگاه‌های خرد است، کامل شود چون باور ما این است که اگر بنگاه‌ها به صورت فردی مورد هدف تسهیلات قرار گیرند ممکن است به تولید هم برسند اما به دلیل عدم وجود بازار دچار مشکل می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه تولیدات‌ در کشور باید به سمت تولیدات بازار محور حرکت کند و تولید را برای صرف تولید نمی‌خواهیم، اظهار داشت: در گام بعدی با تشکیل مراکز توسعه و نوآوری بخش تعاون در مراکز استان‌ها و حضور شرکت‌های دانش بنیان و تعاونی‌های موفق و بزرگ امیدواریم اشتغال ایجاد کنیم و در جوار دانشگاه‌ها افرادی را داشته باشیم که با ایده‌های خلاقانه خود کسب و کار مدنظرشان را تشکیل دهند.

 

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هدف ما این است که در این مراکز نوآوری بتوانیم حمایت‌های ویژه‌ای را از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم؛ کلینیک‌هایی نیز در آنجا تاسیس خواهد شد که مشکلات را به سرعت به گوش ما برسانند و ما به سرعت بتوانیم برای آن راه حل پیدا کنیم؛ از این رو امیدواریم اولین مرکز توسعه و نوآوری بخش تعاون با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و بخش تعاونی در هفته تعاون افتتاح کنیم.


کبیری همچنین اعلام کرد: همچنین با همکاری چهار جانبه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، بانک توسعه تعاون و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمانت‌نامه‌های لازم برای تسهیلات مورد نیاز تعاونی‌های دانش بنیان به صورت ارزان‌قیمت ارایه خواهد شد.


وی با بیان اینکه امسال به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد که مشکلات موجود در روند اخذ تسهیلات توسط شرکت‌های تعاونی دانش بنیان برطرف شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا یک وی‌سی با همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوی و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تشکیل خواهد شد که امیدواریم با تشکیل این وی‌سی ملی بتوانیم از شرکت‌های تعاونی دانش بنیان به صورت ویژه حمایت کنیم و در کنار این فعالیت‌ها مذاکراتی نیز با مجموعه شستا داشته‌ایم تا در ایجاد و توسعه کسب و کار تعاونی‌های دانش بنیان به صورت مستقیم ورود کنند و تفاهم نامه‌ای هم تا هفته آینده با آنها امضا خواهد شد.
به گفته کبیری، ورود شرکت‌های تعاونی دانش بنیان به مجموعه شستا جز اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

 


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و رونمایی از آن با حضور رییس جمهوری، گفت: با توسعه این سامانه، نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌ها و میزان شفافیت در بخش تعاون افزایش می‌یابد و اینگونه می‌توانیم اعتماد عمومی را برای سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تعاونی‌های دانش بنیان جذب کنیم و در فازهای بعدی به دنبال این هستیم که از این طریق بتوانیم بحث تامین مالی، بازاریابی و توسعه بازار و توانمندسازی تعاونی‌ها را از طریق انتقال تجربیات دنبال کنیم.


کبیری در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مشترک، گفت: به صورت ویژه مشکلات تعاونی‌های دانش بنیان را دنبال می‌کنیم و به طور قطع با همکاری مشترک می‌توانیم به سمت ایرانی سرافراز و توسعه یافته حرکت کنیم.

منبع خبر: دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics