تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
امید زیر سایه بان درختان قد برافراشته

امید زیر سایه بان درختان قد برافراشته

گُلِستان یکی از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت شهر گرگان است. مردم این استان به زبان های ترکمنی، فارسی و ترکی سخن می‌گویند. دو قوم بزرگ این استان را فارس‌ها و ترکمن‌ها تشکیل داده‌اند. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل درآمد.

خانه امید در این پارک زیبا به پاتوقی صمیمانه برای بازنشستگان تبدیل شده است که هر روز از صبح تا غروب با مراجعه به این مکان فرهنگی از خانه نشینی دوری جسته و به فعالیت های فرهنگی می پردازند. این مکان سناریویی زنده و پویا شامل فضاهای گرم و اجتماعی است که هر بازنشسته با توجه به توانایی ها و احساسات و استعدادهای خود در یک یا چند کلاس آموزشی امکان حضور می یابد، وجود چنین مکان زیبایی با انواع گونه های درختی، درختچه ای و گیاهی، گل های زیبا و رنگارنگ فصلی و دائمی در مرکز شهر و در میان برج و باروهای سیمانی و آپارتمان هایی که رو به فلک کشیده شده اند، غنیمت و تفرجگاهی منحصر به فرد برای سالمندان است. چمن کاری زیبا و انواع درختان بید مجنون، کاج، نخل، گل های زیبا و رنگارنگ، فضایی رویایی و تماشایی را رقم زده است
از آنجا که سالمندان احتیاج به امنیت روحی و روانی دارند و در طراحی فضاهای مرتبط باید تامین آرامش روحی آنان مورد توجه قرار گیرد، خانه های امید منطبق بر چنین شاخص هایی طراحی شده است. شیروانی های خانه امید گرگان با رنگ شادی آفرین قرمز و نمای سرامیکی قرمز و سفید بنا شده و محوطه آن از سنگفرش های قرمز رنگ و کرم و بدون لغزندگی متناسب با تحرک بازنشستگان پوشیده شده است.
طبیعت زیبای پارک یک هکتاری چاله باغ، این بوستان را به محلی برای تفریح و مکانی برای طبیعت گردی بازنشستگان و سایر خانواده های گلستانی تبدیل کرده است. در فضای بیرونی خانه امید آبشاری مصنوعی با عبور از دیوراه سنگی صدای گوشنواز و آرامش بخشی را برای بازنشستگان به وجود آورده است؛ فوراه های روبروی درِ ورودی ساختمان در زیر درخت گردوی تنومند و بیدهای مجنون فضایی روح افزا برای بازنشستگان ایجاد کرده است، نیمکت هایی در این محوطه دل انگیز و سر سبز و چمن کاری شده قرار دارد که بازنشستگان می توانند هنگام استراحت از آن ها استفاده کنند و با آرامش به زمزمه پرندگان گوش فرا دهند.
مکان یابی خانه امید از نظر جغرافیایی در مکانی است که از سر و صدا و ترافیک شهری و دیگر صداهای آزار دهنده به دور است و طراحی آن به گونه ای است که نشاط، افزایش روحیه مثبت و دوری از افسردگی و بیماری های روانی را برای بازنشستگان در بر دارد، در این محیط خطراتی مثل مسیر سنگلاخی صندلی های ناپایدار و در حال شکستن و یا وسایل دست و پاگیر که ممکن است فرد سالمند در هنگام راه رفتن به آن ها برخورد کند، وجود ندارد. حق شهروندی بازنشستگان در خانه امید به رسمیت شناخته شده است به طوری که بازنشستگان کم توان و یا معلول با ویلچر از طریق رمپ به راحتی به آن وارد و از آن خارج می شوند.
سمت چپ درِ ورودی خانه امید گرگان یک تابلوی اعلانات وجود دارد که قوانین، خبرها و سایر اطلاعیه های تور گردانی، کلاس های ورزشی، آموزشی، موسیقی، حافظ خوانی، تبلیغات کارت شناسایی بازنشستگان و جلسات عیادت از بازنشستگان بیمار و جانباز و خانواده شهدا را به بازنشستگان انعکاس می دهد.
طراحی خانه امید به گونه ای است که نور خورشید به طور مستقیم و شدید نمی تابد، نور به واسطه نورگیر بزرگی به وسط سالن اصلی داخل ساختمان پردازش شده است و نورگیری پنجره ها نیز به وسیله پرده ها و سایه بان ها کنترل و جهت دهی شده است، سالن مرکزی خانه که راهروهای ورودی و کافه تریا، غرفه های بیمه ایران، اتاق پزشک، انجمن آلزایمر و مدیریت و درب های کلاس های آموزشی، رایانه و کتابخانه به آن منتهی می شود با مبل های قرمز رنگ، دو میز و چند آلبوم عکس، فضایی برای ارتباط موثر و گپ و گفت بازنشستگان به وجود آورده است
اتاق پزشک نیز برای انجام معاینات و اقدامات پزشکی مجهز به تخت بیمار، کمک های اولیه، گوشی پزشک و برخی داروهای ضروری است. در کتابخانه میز مطالعه، صندلی، مجلات علمی، روزنامه و قفسه های کتاب برای مطالعه بازنشستگان در نظر گرفته شده است؛ همچنین امکانات اطفاء حریق در کتابخانه و دیگر قسمت های خانه امید تعبیه شده است.
سالن چند منظوره خانه امید گرگان در روزهای عادی مجهز به تجیهزات ورزشی برای ورزش، تفریح و سرگرمی بازنشستگان می شود و در روزهای مناسبت دار برای برگزاری همایش، جشن های ولیمه بازنشستگان وجشن های عروسی یا جشن تولد فرزندان آنان در نظر گرفته می شود.
خانه هایی که در دولت دهم به بهره برداری رسیده اند به نام «خانه مهر» و سایر خانه هایی که در دولت یازدهم جهت رفاه حال بازنشستگان کشوری مورد بهره برداری قرار گرفته اند «خانه امید» نام گذاری شده اند

 

 

 

 

منبع خبر: خبرگزاری کار کارنیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics