تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

«سامانه نیما و ارز چند نرخی» باعث کاهش بازگشت ارز به کشور شد

مسئول کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: ما معتقدیم با سامانه نیما و اصرار بر چند نرخی بودن قیمت ارز، حجم ارزی که وارد چرخه اقتصادی می‌شود کاهش می‌یابد و تجربه نیز این موضوع را تایید کرده و این نتیجه، یک امر واضح است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از طلا، محمدرضا انصاری با اشاره به اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: صادرات برای تمام کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه شتابان، محور توسعه اقتصادی کشور و محور رونق تولید است و امسال هم که به نام سال «رونق تولید » نامگذاری شده باید توجه داشته باشیم که تحقق این هدف با تمرکز بر صادرات، امکانپذیر می شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


مسئول کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه علی رغم این مهم، هنوز درک این موضوع و قبول آن در کشور جای بحث دارد گفت: به نظر می رسد لازم است بانک مرکزی و دولت به این موضوع توجه داشته باشد.


وی با انتقاد از برخی سیاست های ارزی کشور که باعث بسته شدن دست و پای صادرکنندگان شده است افزود: بانک مرکزی با حسن نیت و به درستی، بازگشت هرچه بیشتر ارز به چرخه اقتصادی کشور را هدف اصلی خود گذاشته، ولی آنچه مورد اختلاف صادرکنندگان و بانک مرکزی است این نکته است که ارزِ بیشتر، زمانی وارد چرخه اقتصادی کشور می شود که از صادرکنندگان غیرنفتی حمایت کنیم.


انصاری با تاکید بر اینکه متاسفانه اقدامات دولت و بانک مرکزی بر عکس حمایتی است که باید از صادرکنندگان در این شرایط صورت گیرد گفت: ما معتقدیم با سامانه نیما و اصرار بر چند نرخی بودن قیمت ارز، حجم ارزی که وارد چرخه اقتصادی می شود کاهش می یابد و تجربه نیز این موضوع را تایید کرده و این نتیجه، یک امر واضح است.


وی گفت: متاسفانه با سیاست های ارزی اتخاذ شده، دست و پای صادرکنندگان را بسته ایم و در مقابل انتظار داریم این صادرکنندگان ارز بیشتری را وارد کشور کنند و این یعنی نادیده گرفتن سرمایه انسانی که اصلی ترین سرمایه کشور است.


مسئول کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت 8000 صادرکننده شناسنامه دار کشور خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی امروز کشورمان به اندازه ای است که می توانیم 20 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی (منهای صادرات پتروشیمی و نفت) را تا 600 میلیارد دلار افزایش دهیم ولی تحقق این هدف قطعاً در گرو حمایت از صادرکنندگان خواهد بود.

 

 


وی با تاکید بر اینکه کمک به صادرات و حمایت از صادرکنندگان نیازمند حمایت مالی نیست، اضافه کرد: حمایت از ارتقاء صادرات و حمایت از صادرکنندگان به معنای بازکردن گره از دست و پای آن ها است و متاسفانه در این بخش با بانک مرکزی و دولت اختلاف نظر داریم.


انصاری در پایان با ابراز امیدواری نسبت به برقراری دیالوگ مشترک با سیاست گذاران ارزی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تصمیم سازان در این بخش حسن نیت و حسن نظر دارند ما امیدواریم که به همگرایی برسیم و بتوانیم دیالوگ مشترک در این بخش برقرار کنیم.

منبع خبر: طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics