تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

وابستگی ما به نفت خلاصی ندارد!

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است کاهش وابستگی به نفت زمانی اتفاق می‌افتد که منابع و تسهیلات بانکی به سمت بخش‌های تولیدی برود و مردم رغبت کنند کالای با کیفیت ایرانی را بخرند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از طلا، ابوالفضل فتح الهی اظهار کرد: از چند سال گذشته بحث کاهش وابستگی به نفت مطرح شده و حتی دورنمای آن در چشم انداز ۱۴۰۴ هم پیش‌بینی شده است ولی سرمایه‌گذاری‌های درست و منطقی در حوزه‌های تولید، صنعت و کشاورزی از طریق بخش داخلی و خارجی اتفاق نیفتاده است، لذا ایده‌آل است که انتظار داشته باشیم امروز از وابستگی به نفت خلاص شویم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به اعتقاد وی، وابستگی ما به درآمدهای نفتی کم نمی‌شود مگر آنکه سرمایه‌گذاری مناسب و اصولی در بخشهای تولیدی کشور صورت گیرد و به موازات رونق تولید، صادرات کشور هم رشد قابل توجهی داشته باشد.

 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه تولید و صادرات وابسته به یکدیگرند، گفت: اگر تولید در داخل رونق بگیرد به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند. ما با تولید محصولات کیفی در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر می‌شویم و توسعه صادرات غیرنفتی گام مؤثری در کاهش وابستگی به نفت خواهد بود.

 

فتح الهی تصریح کرد: علیرغم ظرفیت‌های بالایی که در حوزه صادرات داریم اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی و اهمیت و توجه لازم به این بخش از اقتصادی، نتوانستیم در این بخش هم قوی ظاهر شویم درحالی که بسیاری از کشورها صادرات محورند و اقتصاد خود را بر پایه صادرات کالا و حتی صدور خدمات فنی و مهندسی قرار داده‌اند.

 

به گفته این مقام ارشد کارگری، تسهیلات بانک‌ها به جای آنکه وارد مستغلات و بازارهای واسطه‌گری و دلالی شود باید در بخش‌های تولیدی هزینه شود و منابع بانکی با سهولت بیشتری در اختیار بخش‌های صنعت و کشاورزی قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در اقتصاد تک محصولی رشد و توسعه هرگز اتفاق نمی‌افتد، افزود: وقتی توانستیم ذهنیتی را که نسبت به خرید کالای ایرانی در ذهن مردم نقش بسته تغییر دهیم و مردم را به خرید و مصرف کالای داخلی با کیفیت ترغیب کنیم اقتصاد ما به جای درآمدهای نفتی متکی به تولید داخل خواهد بود و به رشد اقتصادی دست خواهیم یافت.

 

 

 

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران عوامل مختلفی را زمینه‌ساز رکود کارخانه‌ها دانست و رقابت‌پذیر نبودن تولید، نبود نقدینگی، عدم تأمین مواد اولیه و واردات بی رویه را از جمله این عوامل برشمرد.

 

در سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، نسبت به رشد منفی اقتصاد ناشی از وابستگی به صادرات نفتی هشدار داده‌اند. در چشم انداز ۱۴۰۴ و بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر لزوم توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تاکید شده و راه خروج از اقتصاد تک محصولی، اتکا به تولید داخل و صادرات غیرنفتی عنوان شده است.

منبع خبر: طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics