تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مقایسه حداقل حقوق کارگران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ / پیش‌لرزه بیکاری کارگران در سال ۹۸

تصمیم شورای عالی کار برای افزایش دستمزد، می­‌تواند به منزله یک پیش‌­لرزه برای جامعه کارگری در سال آینده باشد. بامداد ۲۸ام اسفند، شورای عالی کار به این نتیجه رسیدند که توان کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش حقوق بیشتر از دولت است.

 در نگاه اول شاید این مسئله به نفع کارگران باشد و معیشت آنها را تاحدودی بهبود دهد، اما در پس این تصمیم، یک خطر بزرگتر کارگران را در سال آتی تهدید خواهد کرد؛ بیکاری.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 چشم­‌انداز منفی بنگاه­‌ها: مطابق نظر اغلب اقتصاددانان، اقتصاد ایران در سال آتی در وضعیت رکود تورمی به سر خواهد برد. در چنین حالتی، برای بنگاه­های اقتصادی چشم­انداز مثبتی در سال ۹۸ وجود ندارد.

 

بیکاری یا افزایش دستمزد؟ شاید برخی معتقد باشند که شورای عالی کار تورم را ملاک این تصمیم قرار داده است، این مسئله از نظر قیمتی می­‌تواند صحیح باشد، اما باید در نظر گرفت که حجم فروش خدمات و کالاها نیز با افت روبرو شده و درآمد بنگاه­‌ها متناسب با تورم رشد نخواهد کرد.

 

 باید پرسید اینکه ۳ کارگر با یک افزایش حقوق معتدل­تر بر سرکار بودند، وضعیت مطلوب­­‌تری برای کارگران بوده یا اینکه یک سوم از آنها با خطر اخراج روبرو شوند؟ نکته تامل­ برانگیزتر اینکه حدود ۳۰ درصد از کارگران کشور جز حداقلی‌بگیران محسوب می­‌شوند.

 

 در نتیجه بازار کار با دو چالش اساسی در سال آتی مواجه خواهد بود؛ نخست تهدید بیکاری کارگران حداقلی­­‌بگیر و دوم سخت­‌تر شدن بکارگیری نیروهای جدید در واحدهای اقتصادی.

 

منبع خبر: اخبار حسابداری ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics