تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برنامه اصلاحات اقتصادی عربستان، نتایج معکوس به بار آورده است

روزنامه وال استریت ژورنال در نوشتاری تحلیلی، کاهش سرمایه گذاری خارجی، دریافت مالیات های سنگین، افزایش قیمت حامل های انرژی، خروج نیروی کار فعال از عربستان و کاهش سودآوری شرکت های تجاری را از جمله عوامل ناکامی برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور دانسته است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایرنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت؛ مسئولان عربستان خود اقرار می کنند که اصلاحات اقتصادی در این کشور نه تنها آسان نبوده، بلکه 'درد اقتصادی' به همراه دارد. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در این نوشتار آمده است که سطح سودآوری شرکت های تجاری اخیرا کاهش یافته و همزمان با کم شدن حجم سرمایه گذاری های خارجی، بسیاری از کارکنان خارجی شاغل در عربستان، این کشور را به علت وضع مالیات های سنگین ترک کرده اند. دریافت مالیات های سنگین از شرکت هایی که از نیروی خارجی استفاده می کنند، همچنین باعث شده بیش از یک میلیون نیروی کار فعال، عربستان را ترک کنند. 


وال استریت ژورنال همچنین افزایش قیمت بنزین و گاز و اعمال مالیات های جدید در دو سال اخیر را از جمله عوامل نارضایتی بسیاری از شهروندان عربستانی می داند که باعث شده نسبت به برنامه های اقتصادی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور خوش بین نباشند. 


از سوی دیگر اقتصاد عربستان در سال 2018 با کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی مواجه بود به گونه ای که پس از سرمایه گذاری به ارزش هفت میلیارد و 400 میلیون دلار در سال 2016، این کشور با کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در سال 2018 مواجه شد و این رقم به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید. 
بسیاری از شرکت ها هم در گزارش پایان سال خود، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد و افزایش قیمت حامل های انرژی را از عوامل منفی در کاهش سودآوری در سال 2018 اعلام کرده اند. 


بسیاری از شرکت های اقتصادی هم اعلام کردند که درآمدهای آنها در سال 2018 با کاهش شدید تا 45 درصد مواجه شده و وادار شده اند بسیاری از نمایندگی های خود را تعطیل کنند. 


عربستان قصد داشت با اجرای برنامه چشم انداز 2030، اقتصاد خود را از یک نظام وابسته به درآمد صادرات و فروش نفت خام به مرکز تجارت بین المللی در تقاطع آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کند، اما قتل جمال خاشقچی 0روزنامه نگار منتقد سعودی) و مداخله این کشور در جنگ یمن، ریاض را با بحران و چالش های متعدد سیاسی و اقتصادی مواجه کرده است. 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics