تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رودخانه کاجو قصرقند؛ چشم اندازی دلنشین

رودخانه زیبا و دائمی کاجو قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان با فضای سبز و دلنشین خاطره ای خوش و به یادماندنی را برای مسافران و گردشگران نوروزی این شهرستان رقم زده است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، رودخانه کاجو در قدیم به نام «گاجان» مشهور بوده و نام قدیمی قصرقند نیز «گنج آبه» موسوم بوده و نام «گاجان» به مروز زمان به «کاجه» و «کاجو» تغییر یافته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


این رودخانه یکی از سرخانه های اصلی رودخانه باهوکلات در بلوچستان است.در حاشیه این رودخانه آثار پیش از تاریخ عظیمی نظیر دمبیگان و سیاه بن را می توان مشاهده کرد.
شهرستان قصرقند علاوه بر آثار تاریخی و صنایع دستی شاخص دارای جاذبه طبیعی فراوانی نظیر آبشارها، باغات میوه گرمسیری و شالیزار است.
بدون شک گذران یک روز در کنار این جاذبه ها می تواند خاطره و سفر خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران به ارمغان آورد.
شهرستان قصرقند در زمان گذشته به «گنداوک» معروف بوده و به مرور زمان به «گنج آور» تغییر نام داده است.


در زمان هجوم استعمارگران پرتغالی کشت نیشکر را در این منطقه رواج دادند و از آنجا که نیشکر ماده اولیه تولید شکر بوده نام «گنج آور» به قصرقند تبدیل شد.
«مارکوپولو »در حدود سال های 683-687 هجری قمری هنگام مراجعت از چین از مکران و قصرقند که مردم آن منطقه از راه تجارت و کشت گندم، نیشکر و برنج امرار معاش می کردند یاد کرده است.
محمدحسن خان اعتماد السلطنه نیز در باره این شهرستان نوشته است که قصرقند در واقع پایتخت مکران است قلعه محکمی دارد و روی تپه بلندی واقع شده و محل نشیمن حکمران است.
این شهرستان دارای آثار متعدد تاریخی نظیر نقاشی های بسیار زیبا روی سنگ، قلعه ها، قبرستان های تاریخی، اماکن مقدس قدیمی و قنات های کهن است.


در جوار رودخانه کاجو آثار باقی مانده قبل از تاریخ به صورت نقاشی های بسیار زیبا بر روی سنگ ها به چشم می خورد، این سنگ­ نگاره ها که متعلق به هزاره ­های سوم و دوم قبل از میلاد بوده دارای هشت صحنه­ مجزا و همچنین نقوش منفردی است.


نقش انسان با بدن های مثلثی، نقش بزکوهی، گاو کوهاندار، قوچ با دو شاخ مواج افقی و وارونه، سگ، مار شاخ دار، حمله سه گربه سان به طرف چند بز، حیوانی شبیه به غزال با گردنی بلند، صحنه شکار بزکوهی توسط انسان کمان به دست، حمله شیر به غزال، ماه و ستاره، کبک، عقرب، شتر، اسب، رد دست و رد­پای انسان اهم نقوش این سنگ نگاره های قصرقند را تشکیل می دهد.

 

 


از دیگر آثار تاریخی قصرقند می توان به قلعه تاریخی «قصرقند» و قلعه تاریخی« بُگ» متعلق به دوره صفویه نام برد.
قلعه تاریخی «قصرقند» در مرکز شهر و قلعه تاریخی «بُگ» با مساحت کمتر از پنج هزار متر مربع در بخش ساربوگ قرار دارد.
قلعه «بُگدر» در 2 طبقه استوار است که درعهد قاجارها توسط خان های محلی مورد استفاده قرار می گرفت.
قبرستان تاریخی هیت مربوط به زمان قبل از اسلام، قبرستان قدیمی کدرم، قبرستان قدیمی کلر تلنگ، قبرستان قدیمی هپتاری در کوه کوچو، قبرستان قدیمی شارک در عهد مغولان، قبرستان قدیمی سنی بازار و قبرستان قدیمی ماران گز در حوالی روستای ماران گز مهمترین قبرستان های تاریخی قصرقند محسوب می شود.
قصرقند در شمال شهرستان چابهار در ارتفاع 450 متری از سطح دریا واقع شده است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics