تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بهره‌وری را بهتر بشناسیم

بهره‌وری را می‌توان راز رشد شرکت‌ها نامید و موفقیت یا شکست عملکرد شرکت‌ها را در توفیق افزایش بهره‌وری آنها دانست. همواره از سوی مدیران پیرامون افزایش بهره‌وری سخنان فراوانی گفته می‌شود، اما به طور دقیق و علمی بهره‌وری چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

 

بهره‌وری را می‌توان متشکل از دو مفهوم فناوری و کارایی نامید. توضیح مختصری از این دو جزء تشکیل دهنده بهره‌وری در ادامه مد نظر قرار می‌گیرد.

فناوری: فناوری را می‌توان ابزارهای نوینی نامید که کشف یا اختراع شده‌اند و برای تسهیل و یا تسریع فعالیت شرکت استفاده می‌شوند. به عنوان مثال اگر شرکتی برای تسریع در روند فعالیت خود از امکانات فضای مجازی استفاده کند، عملا فناوری فضای مجازی در خدمت افزایش بهره‌وری شرکت به کار گرفته شده است. نکته قابل‌توجه در خصوص فناوری، قابلیت انتقال آن است. در واقع به محض ایجاد یک فناوری جدید در گوشه‌ای از جهان به سرعت امکان گسترش آن به سایر نقاط جهان امکان‌پذیر است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

کارایی: استفاده از بهینه‌ترین روش‌های به کارگیری عوامل و نهاده‌ها برای ایجاد تولیدات و خدمات را می‌توان تحت‌عنوان افزایش کارایی توضیح داد؛ مانند استفاده از روش‌های مدیریتی مانند تفکیک وظایف در جهت افزایش تولیدات کالاها و خدمات یک شرکت. کارایی بر خلاف فناوری به سرعت قابلیت انتقال نداشته و نمی‌توان به راحتی آن را از نقطه‌ای به نقاط دیگر گسترش داد، بلکه در هر شرکت با گذشت زمان و کسب مهارت‌های مرتبط می‌توان کارایی مجموعه را افزایش داد.

 

بی‌شک در دنیای امروز رشد و گسترش شرکت‌ها بدون افزایش بهره‌وری آنها غیرممکن است. دیگر نمی‌توان برای رشد صرفا بر روی سرمایه‌گذاری بیشتر تکیه کرد، به خصوص در شرایطی مانند شرایط کشور ما که شرکت‌ها با محدودیت‌های بسیار زیادی برای افزایش سرمایه روبه‌رو هستند. راهکار درست برای ادامه حیات شرکت‌های تولیدی و خدماتی را می‌توان تنها و تنها در استفاده بیشتر از فناوری‌های به روز و افزایش کارایی دانست.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics