تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نگرانی دراگی در مورد استقلال بانک مرکزی آمریکا

رئیس بانک مرکزی اروپا ماریو دراگی روز شنبه از احتمال کمرنگ شدن استقلال بانک مرکزی آمریکا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که در صورت از دست رفتن استقلال آن بانک، اعتبار سیاست ‌های آن نیز خدشه‌ دار خواهد شد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، علت نگرانی دراگی، دو کاندید بحث برانگیزی هستند که اخیرا توسط رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ برای عضویت در هیات رئیسه فدرال ریزرو معرفی شده اند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این در حالی است که، درخواست ترامپ مبنی بر کاهش نرخ بهره، عامل دیگری است که بسیاری آن را تهدیدی جدی علیه روش مدرن مدیریت بانکهای مرکزی می دانند.

 

رویترز به نقل از دراگی که در یک نشست خبری در مورد بانک مرکزی آمریکا سخنرانی می کرد بیان داشت: من واقعا نگران استقلال بانک مرکزی در کشورهای دیگر هستم، به ویژه در یکی از مهمترین کشور جهان.

 

به گفته دراگی، "اگر بانک مرکزی استقلال نداشته باشد، مردم ممکن است فکر کنند که سیاست‌های پولی پیرو نصایح سیاسی هستند نه مبتنی بر ارزیابی های عینی مقامات بانک از چشم‌انداز اقتصادی کشور."

 

دولت‌های مختلف، از ترکیه گرفته تا هند و ایالات متحده، در ماه‌های اخیر فشار زیادی بر بانک‌های مرکزی وارد کرده اند تا بتوانند تصمیم‌های آنان را به نحوی به سمت منافع سیاسی سوق دهند. این موضوع حالا سبب شده تا ارزش استقلال بانک‌های مرکزی به مقوله ای بحث برانگیز تبدیل شود.

 

برخی معتقدند که سیاست غیرمتعارفی که در حال حاضر به وسعت در حال به کارگیری در سطح جهان است به توزیع مجدد ثروت می انجامد و از این بابت سیاستگذار پولی ممکن است تا حد زیاد تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد. این امر در نهایت موجب دخالت‌ها و کاوش‌های سیاسیون در امور بانک‌های مرکزی می شود.

 

 

دراگی گفته است، "بانک ‌های مرکزی باید در انجام وظایف خود آزاد باشند تا انتخاب کنند چه راهی برای انجام وظایفشان بهتر است. اگر چنین نباشد بانک‌ها مسئول تصمیمات گرفته شده نخواهند بود. این یک عرف است که از دهه ۸۰ میلادی در همه جای دنیا به کار گرفته شده است.

 

وی اعلام کرد که خوشبختانه بانک مرکزی اروپا با تهدیدهای مشابه روبرو نشده است و این بانک همچنان استقلال خود را با توجه به مسائل قانونی حفظ کرده است. به اعتقاد دراگی، کاهش استقلال بانک‌های مرکزی دیگر، اعتماد عمومی را به سیستم پولی خدشه دار کرده است.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics