تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نسبت کفایت سرمایه از نگاهی دیگر

سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و هریک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت‌های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی‌های خود برقرار کند.

سجاد مرادی- کارشناس شرکت کارگزاری صبا جهاد

کارکرد اصلی این نسبت حمایت بانک در برابر زیان‌های غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده‌گذاران و اعتباردهندگان است. به دلیل حفاظی که این نسبت در برابر زیان‌های وارده ایجاد می‌کند، حفظ و نگهداری سرمایه کافی و متناسب با مخاطرات موجود منبع اصلی اعتماد عمومی به هر بانک به‌طور اخص و سیستم بانکی به‌طور اعم است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 این نسبت نخستین بار در سال ۱۹۸۸ توسط کمیته بال معرفی شد. این کمیته از نظر سازمانی زیرمجموعه بانک تسویه بین‌المللی بوده که دبیرخانه آن در بال سوئیس است. کمیته بال در پاسخ به یک ضرورت جهانی برای همکاری در زمینه‌ نظارت بانکی و از جمله ارائه رهنمودها و توصیه‌های نظارتی، ترغیب همگرایی در استفاده از استانداردها و شیوه‌های نظارت بانکی در کشورهای عضو و دیگر کشورهای علاقمند، با هدف تأمین سلامت و ایمنی بخش بانکی به‌وجود آمد.

 

در ژوئن سال‌1999 کمیته بال پیشنهاد جدیدی را درخصوص نسبت کفایت‌ سرمایه بانک‌ها ارائه کرد تا جایگزین توافقنامه سال 1988 شود. چارچوب‌ پیشنهادی جدید دارای سه رکن اصلی است: 1.حداقل سرمایه مورد نیاز، 2.بازنگری در نحوه نظارت، 3.شفافیت عملکرد و تقویت نظم بازار

نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است. بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به‌سپرده‌گذاران منتقل نشود.

 

فرمول محاسبه نسبت کفایت سرمایه عبارت است از: سرمایه نظارتی از مجموع سرمایه لایه 1 و سرمایه لایه 2 تشکیل می‌شود که هر کدام شامل موارد زیر است:

سرمایه لایه (1): شامل سرمایه پرداخت شده توسط سهامداران، صرف سهام، سود (زیان) انباشته، اندوخته قانونی، اندوخته احتیاطی و سایر اندوخته‌هاست.

 سرمایه لایه (2): شامل ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول عام، حداکثر ۴۵ درصد مبلغ حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بدهی ایجاد شده ناشی از انتشار اوراق بدهی توسط مؤسسه اعتباری و صرف هر یک از آن‌ها و همچنین سایر بدهی‌های مؤسسه اعتباری، مشروط به‌برخورداری از معیارهای  خاصی است.

کل مجموع دارایی‌های موزون شده به‌ریسک، از مجموع دارایی‌های موزون شده به‌ریسک اعتباری، ریسک بازار و ریسک عملیاتی محاسبه می‌شود.

 

حداقل نسبت سرمایه نظارتی به‌مجموع دارایی‌های موزون شده به‌ضرایب ریسک ۸ درصد و حداقل نسبت سرمایه لایه(1) به ‌مجموع دارایی‌های موزون شده به ‌ضرایب ریسک ۵/۴ درصد است.

 

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics