تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مطالعه‌ رخداد در بازار سهام تهران: قوانین نظارتی بانک مرکزی و تحلیل اثر بازار

پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) در نظر دارد، روزهای شنبه هر هفته به معرفی پایان‌نامه‌های مرتبط با بازارسرمایه و انعکاس آخرین یافته‌های دانشگاهی در این حوزه بپردازد. براین اساس، طی روز جاری به معرفی پایان‌نامه «هادی حیدری» که با سبکی جدید در حوزه‌های مختلف انجام شده است، می پردازیم.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، این تحقیق در آذر ماه ۹۶ به راهنمایی غلامرضا کشاورز حداد در مقطع دکتری دانشگاه شریف دفاع شده است.مطالعات هادی حیدری در چند حوزه انجام شده است؛ «مطالعه‌ رخداد در بازار سهام تهران: قوانین نظارتی بانک مرکزی و تحلیل اثر بازار»، همچنین «ارزیابی سیاست نوع وثیقه در ارزش اعتباری شرکت‌ها و جیره‌بندی وام با استفاده از رویکرد جفت‌ و جورسازی امتیاز (PSM)» برخی از حوزه‌های مورد بررسی اوست.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

چکیده‌ بعضی از این مطالعات در ادامه آمده است. این شیوه‌ انجام مطالعات دکترا که در بازه‌ زمانی چهار سال انجام شده است، نوعی بدیع است که از نظر سودمندی، شاید مفیدتر از شیوه‌های قدیم باشد.

مطالعه‌ رخداد در بازار سهام تهران: قوانین نظارتی بانک مرکزی و تحلیل اثر بازار

چکیده

اثر بازار یکی از مهم‌ترین اجزا هزینه‌های معاملاتی در بازارهای مالی است، که می‌تواند به دلیل کمبود نقدینگی و یا نشت اطلاعاتی بوجود بیاید. در این مقاله با استفاده از اطلاعات بین روزی پنج ‌دقیقه‌ای و متغیرهای خرد ساختاری ۴۹۷ شرکت موجود در بازار سهام تهران به بررسی اثر ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی ج. ا. ا. در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ به عنوان یک رخداد اقتصادی بر هزینه‌های معاملاتی در بازار سهام تهران پرداخته‌ایم. برجسته‌ترین پیشبرد این مقاله برای شناسایی و تخمین مقدار کمی اثر سیاست دخالت بانک مرکزی بر هزینه‌های معاملاتی در بازار سهام تهران، استفاده از دو روش یعنی مدل پویای تفاضل در تفاضل (Dynamic diff-in diff) و جفت ‌و جورسازی به روش امتیازدهی (PMC) است.

نتایج بدست آمده برای مدل بدون انحراف با استفاده از اطلاعات داده‌ای فیلترشده از سبد سرمایه‌گذاری بانک‌ها نشان می‌دهد که ابلاغ بخشنامه‌ بانک مرکزی موجب کاهش شدید هزینه‌های معاملاتی و اثر بازار در بازار سهام تهران می‌شود؛ همچنین با در نظرگرفتن سناریوهای متفاوت مانند استفاده از متغیر بازدهی بجای اثر بازار، وجود انحراف در نمونه در نظرگرفتن دوره‌های زمانی متفاوت دوماهه و شش‌ماهه و پنجره غلتان ۴ تا ۱۵ روزه در تخلیه اثر سیاست، به بررسی استحکام روش‌شناسی به کاربرده‌شده پرداختیم.

 

نتایج بدست‌آمده تأیید می‌کند که اولاً واکنش متغیر بازار بر خلاف متغیر وابسته بازدهی نسبت به رخداد فوق معنادار بوده و ثانیا در یک دوره زمانی شش‌ ماهه (سه ماه قبل و سه ماه بعد از اجرای سیاست) برای شناسایی اثر سیاست در بازار سهام تهران حداقل به پنجره غلتان پنج روز نیاز است.

ارزیابی سیایت نوع وثیقه در ارزش اعتباری شرکت‌ها و جیره‌بندی وام با استفاده از رویکرد جفت‌ و جورسازی امتیاز (PSM)

 

چکیده

جهش نسبت مطالبات معوق بانک‌ها در سال‌های اخیر همزمان با افزایش قیمت سهام در بورس موجب تغییر نگرش مدیران اعتبارات بانک‌ها به سمت وثیقه‌های نقدشونده مانند سهام، برای اعطای تسهیلات شده است. هدف مدیران بانک برای تغییر در سیاست نوع وثیقه جذب شرکت‌هایی با ارزش اعتباری بالاتر و در نهایت کاهش جیره‌بندی اعتبارات برای این شرکت‌هاست. در این مقاله با استفاده از روش جفت ‌و جورسازی با امتیازدهی (PSM) به بررسی اثر سیاست تغییر در نوع وثیقه شامل ارزش اعتباری شرکت‌ها و جیره‌بندی اعتبارات به عنوان متغیرهای نتیجه می‌پردازیم. اطلاعات استفاده ‌شده شامل پایگاه داده مشتریان حقوقی و صورت‌های مالی آنها برگرفته از یکی از بانک‌های کشور در سال ۹۱-۹۲ است.

 

 نخستین متغیر نتیجه، ارزش اعتباری شرکت است، متغیر درجه دوم نسبت به تسهیلات داده ‌شده به هر شرکت به کل تسهیلات اعطایی بانک به عنوان یک شاخص از وجود جیره‌بندی اعتبارات در بانک است. متغیر آزمایش یا برنامه نوع وثیقه بر اساس نقدشوندگی و غیرنقدشوندگی است. بنابراین گروه کنترلی گروهی است که دارای وثیقه غیرنقدشونده مانند وثیقه ملکی یا ماشین‌آلات و تجیهزات است و گروه برنامه‌ شرکت‌هایی هستند که دارای وثیقه نقدشونده مانند سهام شرکت‌ها، سپرده‌ها است.

 

 

 نتایج بدست‌آمده نشان می‌دهد که تغییر در سیاست نوع وثیقه و با تصمیم سریع و عجولانه مدیران بالادسنی بانک‌ باعث جذب شرکت‌هایی با ارزش اعتباری پایین‌تر شده است. همچنین سیاست چرخش به سمت وثیقه نقدشونده باعث کاهش جیره‌بندی اعتبارات برای شرکت‌هایی شده است که وثایق نقدشونده دارند.

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics