تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قانون گذاران، حقوق سهام داران را مدنظر قرار دهند

در نگاهی جامع‌، همه ارکان حاکمیت از جمله مجلس در قانون‌گذاری خود و دولت در مقرراتی که وضع می‌کند، باید حقوق سهامداران را مدنظر دهند و شرایط لازم برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را باید فراهم سازند.

به دلیل افزایش نرخ ارز در سال گذشته، ارزش جایگزینی شرکت‌ها رشد قابل ویژه‌ای به مقدار فروش شرکت‌ها داشته باشند. با توجه به کاهش قدرت خرید در سطح جامعه و همچنین محدودیت در صادرات محصولات بنگاه‌ها، مشکلات نقل و انتقال پول، مقدار فروش دچار تغییراتی خواهد شد که باید دید افزایش نرخ فروش می تواند پوششی برای کاهش احتمالی مقدار فروش باشد یا خیر؛ البته این موضوع با توجه به صنایع مختلف می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 از سویی دیگر با توجه به افزایش سودآوری به لحاظ ریالی در سال ۹۷ می‌توان انتظار داشت که مجامع مناسبی تا تیرماه امسال رقم بخورد؛ همچنین سرازیر شدن احتمالی نقدینگی به سمت بازارسرمایه می‌تواند تداومی برای رشد شاخص بورس نیز باشد. این نکته قابل ذکر است که صنعت و شرکت انتخابی برای سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و فعالان تازه‌وارد بازار باید مواظب سودجویان در فضاهای مجازی باشند و بهتر است که با آشنایی اولیه وارد بازارسرمایه شوند یا وجوه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قرار دهند.

 

در این میان سازمان‌بورس می‌تواند کمک شایانی به افزایش سطح آگاهی افراد کند؛ همچنین باید تلاش شود تا با افزایش شفافیت علاوه بر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، تخصیص وجوه به بنگاه‌های مولد انجام شود. تحقق این موارد علاوه بر کمک به وضعیت مالی بنگاه‌ها، می‌تواند منافعی برای سرمایه‌گذاران در آینده به همراه داشته باشد. باتوجه به مواردی که مطرح شد تسریع در اجرایی شدن مسائل مذکور، با نظارت دقیق‌تر از سوی سازمان‌بورس بر گزارش‌های منتشره توسط شرکت‌ها، افزایش آگاهی و فرهنگ سرمایه‌گذاری برای سهامداران را به همراه خواهد داشت؛ این نظارت به سرمایه گذاران کمک می کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با دید منطقی‌تر نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

 

 

 

در نگاهی جامع‌تر، همه ارکان حاکمیت از جمله مجلس در قانون‌گذاری خود و دولت در مقرراتی که وضع می‌کند، باید حقوق سهامداران را مدنظر دهند و شرایط لازم برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را باید فراهم سازند؛ البته برای تحقق این مسئولیت‌پذیری تدوین و عملیاتی‌سازی یک برنامه راهبردی در میان مدت، ضرورتی قابل تامل به شمار می‌آید.

 

نویسنده: وحید محمدی پلارتی، کارشناس کارگزاری نهایت نگر

منبع: هفته نامه بورس

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics