تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کتاب «اوراق منفعت تحلیل فقهی و اقتصادی» به کتابخانه سازمان بورس رفت

کتاب «اوراق منفعت تحلیل فقهی و اقتصادی» تألیف مجید حبیبیان نقیبی در ۲۲۲ صفحه توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه ایران (سنا)، همزادی بازار سرمایه با فعالیت‌های اقتصادی جوامع، غیرقابل انکار است؛ اما با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری وصف ناشدنی آن قدمت زیادی ندارد و البته این رویکرد با رشد روزافزونی نیز همراه بوده و با گذشت زمان زمینه سوء استفاده از این بازار بکر سودآور فراهم شده است و در عمل بازار و ابزارهایی که می توانست به شکل معناداری بر تولید و اقتصاد جامعه موثر باشند، در زمانی بسیار کوتاه به پاشنه آشیل اقتصاد جهانی تبدیل شد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 در واقع گسترش سفته‌بازی و خطر ایجاد حباب، همواره بازار سرمایه و کل اقتصاد را تهدید می‌کند؛ بحران مالی اواخر دهه اول هزار سوم ۲۰۰۸ میلادی زنگ خطری بود که گوشزد کند که اثر تخریبی بازار سرمایه، نباید هیچ گاه مورد غفلت قرار گیرد.

 

با این اوصاف ارتباط تنگاتنگ اقتصاد کشورهای مختلف با یکدیگر و عدم امکان زندگی به شکل جزایر مستقل، ورود بازار سرمایه به کشورهای اسلامی را ضرورت بخشید. اتکای ابزارهای بازار سرمایه متعارف بر ربا، اندیشمندان، حاکمان و مجریان جوامع اسلامی را به چالش کشید و ضرورت توجه به تشکیل بازار سرمایه خاص و ابزارهای سازگار با شریعت اسلامی بر همه عیان شد و تلاش های وصف ناشدنی نیز صورت پذیرفت.

 

در این میان دو رویکرد بر تلاش‌های ارزشمند همه دست اندرکاران حاکم بوده است: رویکرد نخست در تلاش است که ابزارهای سازگار با شریعت اسلامی را جایگزین ابزارهای موجود در بازار سرمایه متعارف کند؛ رویکرد دوم درصدد است نیازهای نظام اقتصادی اسلامی و بازار سرمایه این نظام را مورد توجه قرار دهد و بر این اساس ابزارهایی طراحی و ارائه کند. بی‌تردید رویکرد دوم به لحاظ روش شناختی به مراتب بر رویکرد اول ترجیح دارد و به همین نسبت مشکلات خاص خودش را دارد.

 

تلاش های مستمر و خستگی ناپذیر با هر دو رویکرد، ابداع ابزارهای متنوع برای بازار سرمایه اسلامی را به دنبال داشته که به مرور مجموعه آنها تحت عنوان صکوک قرار گرفته و به همین عنوان شهرت جهانی یا فته اند. اوراق منفعت که رویکرد دوم بر آن حاکم است، موضوعی است که بیش از یک دهه توجه نگارنده کتاب زیر را به خویش معطوف کرده است.

 

کتاب حاضر در تلاش است مبانی فقهی و کارکرد اقتصادی اوراق منفعت را مطمح نظر قرار دهد. فصول کتاب عبارتند از: ماهیت اوراق منفعت، مبانی فقهی اوراق منفعت، کاربردهای اقتصادی اوراق منفعت، ریسک و بازدهی اوراق منفعت، واقعیت و پتانسیل اوراق منفعت.

این کتاب به تازگی به مجموعه کتابهای کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار افزوده شده است.

 

این کتابخانه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید، سرمایه‌گذاران و سایر علاقمندان آغاز کرد. سیر توسعه و تکمیل منابع طی سال‌های پس از آن در راستای تبدیل این کتابخانه به تخصصی‌ترین مرکز مورد مراجعه محققان و علاقمندان به بازار سرمایه تداوم یافت. ماحصل این تلاش گردآوری بیش از ۵۵۲۳ عنوان کتاب انگلیسی (نسخه چاپی و الکترونیکی)،  ۴۳۶۵ عنوان کتاب فارسی، ۲۱۳۳ عنوان پایان‌نامه فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه‌های بازار سرمایه، ۶۴ عنوان نشریه تخصصی و ۶۰۱۹ عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در نرم‌افزار جامع کتابخانه شد، همچنین مجموعه نرم‌افزارهای نور شامل ۸۱ مجموعه آثار نویسندگان برتر اسلام و ایران در دسترس محققان قرار گرفته است.

 

 

 علاقه‌مندان جهت جستجو در منابع کتابخانه می‌توانند به سایتhttp://lib.seo.ir/faces/home.jspx  مراجعه یا با شماره تلفن‌های ۱۶۲-۸۴۰۸۳۱۶۱ تماس بگیرند.

 آدرس کتابخانه: میدان ونک خیابان ملاصدرا نرسیده به پل کردستان پلاک ۲۷ ساختمان شماره ۲ سازمان بورس.

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ریحانه زارع |   1399/06/05 20:04:24   |
0     0
کتاب «اوراق منفعت تحلیل فقهی و اقتصادی» تألیف مجید حبیبیان نقیبی در ۲۲۲ صفحه توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است کتاب حاضر در تلاش است مبانی فقهی و کارکرد اقتصادی اوراق منفعت را مطمح نظر قرار دهد. فصول کتاب عبارتند از: ماهیت اوراق منفعت، مبانی فقهی اوراق منفعت، کاربردهای اقتصادی اوراق منفعت، ریسک و بازدهی اوراق منفعت، واقعیت و پتانسیل اوراق منفعت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics