تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

لزوم حضور مطالبه‌گرایانه سهامداران در تنها فرصت سالیانه/ پیش‌بینی تخصیص سودهای تقسیمی مناسب در مجامع ۹۸

پریا اسدالهی: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که بسیاری از شرکت‌ها در زیرساخت‌های خود انجام داده‌اند و از طرف دیگر با توجه به تحریم‌ها و ممکن نبودن ورود برخی وسایل و تجهیزات، شاید شرکت‌ها (با وجود نیاز به وجود سرمایه در گردش بالاتر به دلیل افزایش قیمت‌ها) به منابع نقد خود احتیاج نداشته باشند و این موضوع فرصت خوبی باشد تا سودهای موجود را بین سهامداران خود تقسیم کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران با بیان مطلب بالا گفت: براین اساس، پیش‌بینی می‌شود مجامع شرکت‌ها در سال جاری نسبت به میانگین پنج سال گذشته درصد تقسیم سود مناسبتری در نظر بگیرند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: به نظر من امسال با یکی از بهترین سال‌های مجامع رو به رو هستیم، این در حالیست که در برخی ادوار گذشته ممکن بود به دلیل بهینه نبودن اندازه برخی از صنایع با وجود سودهای خوبی که شناسایی می‌شد، امکان تقسیم وجود نداشته باشد. این اتفاق به دلیل تخصیص پول‌ها از طرف شرکت‌ها به طرح و توسعه و برنامه‌هایشان رخ می‌داد.

 

اسدالهی به سهامداران توصیه کرد تا با حضور حداکثری، مطالبات خود را در تنها فرصتی که در مجامع سالیانه برای آنها فراهم می‌شود، پیگیری کنند و به طور پرسشگر و مطالبه‌گرانه در این مجامع حضور داشته باشند.   

وی اضافه کرد: حتما در مجامع صورت‌های مالی شرکت‌ها که در سایت کدال در دسترس عموم هست را مطالعه کرده و نیز به بندهای حسابرس با حسایت بیشتری توجه کنند و  در این خصوص خواستار پاسخ کامل شوند؛ همچنین پیگیر تکالیف مجمع دوره‌های قبلی شرکت باشند، زیرا اگر تکلیفی هم انجام نشده باشد، حتما در بند حسابرس آمده است؛ بنابراین باید آن را در مجمع جدید با جدیت بیشتری مطالبه کنند تا مجمع صرف دورهمی و نوشتن تکالیف نشود.

 

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی رشد اخیر قیمت سهام تصریح کرد: بحث رشد ارز در شرکت‌های صادرات محور منجر به این می‌شود که EPS‌های بالایی را برای سال ۹۸ به نسبت سال قبل برای شرکت‌ها قایل باشیم (در نظر داشته باشید که در برخی صنایع با توجه به تحریم‌ها امکان صادرات یا حتی قیمت نسبی آنها به طوری تغییر می‌کند که تمایل مصرف‌کننده را به سمت مصرف کالای داخلی سوق می‌دهد). در چنین شرایطی ما جهش‌های فروش از بعد مقدار تولید هم در این شرکت‌ها خواهیم داشت؛ بنابراین انتظار می‌رود EPS‌های سال جاری بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته رقم بخورند. به خصوص در صنایع غذایی و صنایع خرده‌فروشی با توجه به افزایش حجم فروششان می‌توان انتظار سوداوری بالاتری را داشته باشیم.

 

 

وی در پیش‌بینی از روند کامودیتی‌ها در سال جاری اظهار کرد: به نظر من کامودیتی‌ها در حال تبدیل به یک کالای غیرقابل پیش بینی هستند. با توجه منازعات اقتصادی بین چین و امریکا و تغییر ذخایر و موجودی‌های استراتژیک این دو ابرقدرت اقتصادی که مهمترین فشار آن در قیمت کامودیتی‌ها اعمال می‌شود، نیاز به پیش‌بینی لحظه به لحظه داریم و شاید خیلی نتوان مانند گذشته از این کالاها پیش‌بینی مناسبی داشت.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران، مهمترین ابهام موجود در بازار سرمایه را به ریسک‌های سیاسی اختصاص داد و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با ابهام‌هایی در بعد سیاسی و نیز اقتصادی مواجه است. در خصوص  تحریم‌ها از این جهت که هزینه مبادلات برای شرکت‌ها به چه شکل تغییر می‌کند دارای اهمیت است، البته به طور قطع ما در هر شرایطی امکان انجام مبادله با دنیا را داریم.

 

 وی افزود: در این میان تحریم‌ها هزینه مبادلات را برای ما بالا می‌برند یا سبب می‌شوند برای حفظ بازار تخفیفات خاصی را ارایه دهیم. وقتی پای تخفیفات خاص و مبادلات پیچیده‌تر پیش می‌آید، یکی از ابهامات سهامداران شکل می‌گیرد؛ زیرا در این شرایط کانال‌ها شفاف نبوده و هزینه‌ها غیرشفاف می‌شوند و ما نمی دانیم که چه سودی قرار است برای شرکت اتفاق بیافتد.

 

اسدالهی در ادامه اظهار کرد: موضوع بعدی در این رابطه به ابهام در قوانین و مقررات داخلی باز می گردد. قوانین، تاثیر زیادی در سودآوری شرکت‌ها یا حتی افزایش سرمایه‌های آنها می‌توانند داشته باشند و این موضوع در برخی موارد هنوز سرانجام مشخصی ندارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مشخص شدن این قوانین بیشتر از بعد نهادگرایی بسیار بااهمیت است و در این زمینه ابهامات قابل توجهی وجود دارد. لازم به ذکر است که از بعد فعالیت و نظارت دقیق بورس و از بعد عملیاتی مشکل خاصی وجود ندارد و به این ترتیب شرکت‌ها اطلاعات خود را به طور دقیق و منظم منتشر کرده و می‌توان آنها را بررسی کرد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

وی در خصوص قانون جدیدی که در مورد بند الف ماده پنج برای معافیت مالیاتی ناشی از تجدید ارزیابی‌ها از شورای نگهبان برگشته است، توضیح داد: این قانون اگر مشمول شرکت‌های ماده ۱۴۱ باشد، فقط روی برخی شرکت‌ها و افزایش سودآوری و افزایش سرمایه آنها تاثیر دارد؛ اما این ابهام وجود دارد که آیا سایر شرکت‌ها هم شامل این قانون هستند یا خیر. بنابراین اگر شامل برخی شرکت‌ها نشود، در آینده و بدون هیچ دلیل بنیادی شاهد کاهش قیمت آنها خواهیم بود.

 

اسدالهی در پایان گفت: انتظار مجامع پر سود با PSDهای بالا برای شرکت‌ها داریم و غیر از آن با تورم انباشته‌ای رو به رو هستیم که هنوز در بازار سرمایه به طور کامل منعکس نشده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن این دو عامل همچنان با رشد (نه شدید) ولی با نوسانات کوچک را حداقل تا آخر تابستان و حتی تا پایان سال برای بازار پیش‌بینی می‌کنیم

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics