تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دلار زدایی از روسیه تا چین و شاید ایران!

روز گذشته، پوتین، رئیس جمهور روسیه استفاده از دلار را برای بنادر و شرکت های حمل و نقل دریایی روسی ممنوع کرد. این اقدام بخشی از پازل دلار زدایی روس هاست. پازلی که نه تنها روس ها بلکه چینی ها نیز در حال تکمیل آن هستند. دلیل این اقدامات هم واضح است.

مهم ترین ابزار این روزهای آمریکا برای مواجهه سیاسی با دیگر کشورها تحریم است. اقدامی که علاوه بر ایران، علیه روسیه، ونزوئلا و کوبا انجام داده و می دهد.

 

اصلی ترین ابزار اعمال تحریم هم دلار است. دلار به عنوان فراگیرترین ارز در سطح جهان، برای مبادلات تجاری و ارزی بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که سلطه دلار یعنی تداوم هژمونی آمریکا بر جهان و امکان استفاده از این ابزار برای فشارهای سیاسی. در این میان تجربه مواجهه ایران با تحریم های آمریکا نشان می دهد که این ابزار چقدر برای آمریکا کارآمد است.

 

به ویژه از آن جا که تحریم دلار جزو تحریم های اولیه بود و در برجام برداشته نشد، آمریکا توانست از این ابزار برای تداوم تحریم های ثانویه استفاده کند. به این ترتیب که با وجود رفع تحریم های ثانویه، به این دلیل که هر مبادله تجاری نیازمند تراکنش ارزی است و دلار همچنان ارز مسلط جهانی است، بهره مندی ایران از سایر مواردی که رفع تحریم شده با سختی همراه است. به این ترتیب ضروری است تا برای رفع تحریم های اولیه و همچنین خنثی کردن فشارهای در حال افزایش آمریکا علیه کشورمان به سیاست های دلارزدایی در کشور توجه جدی تری شود.

منبع خبر: بنکر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics