تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تغییرات جدید قانون بیمه شخص ثالث برای محاسبه خسارت اتومبیل‌های لوکس

تا همین هفته پیش شرکت‌های بیمه فرمولی به کار می‌بردند تا خسارت کمتری به ماشین‌های لوکس پرداخت کنند. این فرمول وقتی توسط شرکت‌های بیمه استفاده می‌شد که کسی به خودرو‌یی گران‌تر از ۱۸۰ میلیون تومان صدمه بزند. در این حالت سقف مبلغ پرداختی نهایتا با نسبتی معادل ۵۰ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام محاسبه می‌شد، در حالی که شرکت بیمه موقع فروش بیمه‌نامه ثالث تعهد کرده بود خسارت‌ قید شده در بیمه‌نامه فروخته شده را پرداخت کند. دیوان عدالت اداری این قانون را غیرمنصفانه دانست و حکم به لغو اجرای آن داد

فرمول بیمه مرکزی برای محاسبه خسارت وارد شده به ماشین‌های لوکس توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. این خبر را رسانه‌ها در هفته گذشته منتشر کردند و درباره‌اش کل حرف و حدیث به وجود آمد، اما موضوع هنوز به قدری پیچیده است که نمی‌توان به این سادگی‌ها از آن سردرآورد. با وجود پیچیدگی زیاد حداقل ۷۰ درصد خانواده‌های ایرانی با این موضوع درگیر هستند، چون آخرین آمار‌ها می‌گوید حداقل یک ماشین در خانه‌شان وجود دارد. اگر با ماشین بیرون بروید، تصادف کنید یا به شما بزنند کلی داستان و ماجرا برایتان پیش می‌آید. پس بهتر است زودتر متوجه شویم بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه به چه شیوه‌ای خسارت وارده به خودرو‌های حادثه دیده و سهم خودشان را دریافت می‌کنند. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

نگاهی به قانون عجیب بیمه‌مرکزی برای پرداخت خسارت تصادفات
به گزارش فرارو، تا همین هفته پیش شرکت‌های بیمه با اینکه حداقل تعهد بیمه شخص ثالث ۹ میلیون تومان است، فرمولی به کار می‌بردند تا خسارت کمتری به ماشین‌های لوکس پرداخت کنند. این فرمول وقتی توسط شرکت‌های بیمه استفاده می‌شد که کسی به خودرو‌های گران‌تر از ۱۸۰ میلیون تومان خسارت وارد می‌کرد. در این حالت سقف مبلغ پرداختی نهایتا با نسبتی معادل ۵۰ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام محاسبه می‌شد. به عنوان مثال امسال که دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام ۳۶۰ میلیون تومان است، سقف مسئولیت مالی شرکت‌های بیمه در حوادث رانندگی، تنها برای خودرو‌هایی قابل پرداخت بود که قیمت‌شان نهایتا ۱۸۰ میلیون تومان باشد.

 

به لطف این ماده قانونی اگر یک پراید با خودروی گرانقیمت لکسوس تصادف می‌کرد، حداکثر تعهد مالی راننده وسیله نقلیه مقصر، تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان محاسبه می‌شد. یعنی چی. یعنی قیمت ماشین را تقسیم بر ۱۸۰ میلیون تومام می‌کردند و با همین نسبت به راننده یا مالک خودرو حادثه‌دیده خسارت می‌دادند. بقیه پول چی می‌شد؟ در همه این سال‌ها طوری تبلیغ شده بود که راننده چنین ماشین‌هایی به شکل جداگانه بیمه‌بدنه هم بخرند تا در زمان تصادف مابقی خسارت از این راه پرداخت شود. 

 

چرا قانون بیمه مخالفان زیادی داشت؟
شرکت‌های بیمه برای قانونی که توسط خودشان نوشته شده کلی توجیه جور کرده بودند. مثلا می‌گویند برای حمایت از مردم عادی است یا می‌گویند خسارت قابل پرداخت به یک ماشین نباید بیشتر از دیه انسان باشد. در ظاهر همه‌چیز خوب و باورپذیر است، اما در اصل این قانون مقداری هم به خود شرکت‌های بیمه منفعت می‌رساند. به عنوان مثال اگر شما با پرایدتان به خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان بزنید و در بهترین حالت پنج میلیون تومان به آن خسارت وارد کنید.

 

 

کارشناسان سراغ قانون خودشان می‌روند و با توجه به اینکه سقف تعهد مالی در بیمه اجباری شخص ثالث شما ۹ میلیون تومان ذکر شده است، پنج میلیون تومان را تقسیم بر قیمت خودروی لوکس یک میلیاردی، ضربدر قیمت خودروی با رقم ۱۸۰ میلیون تومان می‌کنند و تنها ۹۰۰ هزار تومان خسارت به راننده و مالک ماشین خسارت‌دیده پرداخت می‌کنند! در عین حال صاحبان ماشین‌های لوکس را هم مدام تشویق می‌کردند حتما بیمه‌بدنه بخرند.

 

اگر مالک ماشین چنین کاری انجام داده باشد، به بیمه‌بدنه خود رجوع کند و بقیه خسارت را هم از آن‌ها طلب می‌کند اگر چه باز مقداری از خسارت را از راننده مقصر حادثه می‌گیرند. اگر ماشین لوکس بیمه بدنه نداشته باشد، کار به شکایت و دادگاه می‌رسد و احتمالا در نهایت تنها بخشی از کل خسارت پنج میلیونی را به گردن راننده مقصر حادثه می‌اندازند در حالی که شرکت بیمه موقع فروش بیمه‌نامه ثالث تعهد کرده بود خسارت‌هایی را تا سقف ۹ میلیون تومان جبران کند.

منبع خبر: فرارو
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

abbas ramazanpanah |   1398/05/08 01:03:09   |
0     0
حرف و بحث زیاد است ...اما این قانون مانند سایر قوانین توسط مجلس و شورای نگهبان تصویب و تایید شده است ...( قانون خودروهای نامتعارف )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدامین خان زادگان |   1398/05/11 00:39:10   |
0     0
فرمول بیمه مرکزی برای محاسبه خسارت وارد شده به ماشین‌های لوکس توسط دیوان عدالت اداری لغو شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics