تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ساخت جعبه قرآن برگرفته از طرح‌های دوران قاجار

رئیس گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران، جعبه قرآن معرق برگرفته از طرح‌های دوران قاجار ساخته شد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، سیدعبدالمجید شریف‌زاده با اعلام این خبر گفت: این جعبه قرآن توسط هنرمند حمیدرضا صیفوری در ابعاد ۲۳ در ۳۰ در ۷ سانتیمتر ساخته شده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: طرح معرق استفاده شده برای اجرا روی این جعبه قرآن، از طرح اسلیمی ختایی دوران قاجار برگرفته شده ولی به‌منظور قابل اجرا شدن روی جعبه کمی تغییرات روی آن ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی انتخاب این طرح، احیای طرح‌های دوره قاجار و کسب تجربه از آنها بوده است.

شریف زاده در پایان تصریح کرد: برای ساخت این جعبه از چوب راش و برای انجام معرق روی آن از چوب‌های سنجد جوش و ممرز جوش و برای معرق طرح اسلیمی جعبه قرآن از چوب شمشاد و صدف استفاده شده است.

هنر معرق کاری همان گونه که از تعاریف آن بر می‌آید هنر موزائیک است. یعنی هنرمند با قراردادن تکه‌های چوب که با توجه به جنس آن رنگ‌های گوناگون دارد، یا مواد دیگر در کنار یکدیگر دست به خلق یک اثر هنری به واقع ارزشمند می‌زند.

 

 

معرق کاری با مواد گوناگونی از جمله چوب و سنگ انجام می‌شود اما شناخته شده ترین نوع آن معرق چوب است. این هنر در شهرهایی نظیر اصفهان، یزد، کاشان، هر ات، سمرقند و تبریز رونق دارد.

گفته می‌شود معرق کاشی قبل از معرق چوب رواج داشته است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics