تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

5G رویا نیست؛ به رویا واقعیت می‌بخشد

حتما شنیده‌اید که برخی با لحن غیرممکن و نشدنی‌ای می‌گویند «با ما از پیشرفت علم حرف نزنین، وقتی نمی‌شه چیزی که توی گوشی‌های هوشمندمون می‌بینیم رو حس کنیم» این رویای به ظاهر نشدنی، اتفاقاً شدنی است و زیرساخت‌هایش نه تنها در دنیا، بلکه در ایران هم در حال انجام شدن است. 5G قرار است رویا را واقعی کند. اما شروط و اولویت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن آزاد شدن طیف‌های فرکانسی است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، «رقیه جُدا» عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات است و از سال ۷۹ که دانشجوی فوق لیسانس بود، در مرکز تحقیقات پژوهشگاه ارتباطات مشغول به کار شد. خرداد ۹۵ یک گروه ۲۵ تا ۳۰ نفره با حضور اعضای پژوهشگاه IT، پژوهشکده امنیت و… تشکیل و پروژه طراحی نقشه راه برای 5G، کلید خورد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

هدف این بود که این فناوری به طور کامل شناسایی و با توجه به نیازهای کشور یکسری راهبرد برای دستیابی به آن استخراج شود. طی ۱۱ ماه پروژه‌های مختلف تعریف و راهبردهای رسیدن به آن مشخص شد.

 

چهار فاز تحقیقاتی داشتیم

برای تهیه نقشه راه یک، فروم 5G را راه انداختیم و با دعوت از نماینده نهادهایی که درگیر این پروژه هستند به بحث و تبادل نظر پرداختیم. این فروم هم‌چنان ادامه دارد تا ببینیم چطور می‌توانیم در یکی از صنایع عمودی همچون سلامت، کشاورزی و… شبکه 5G را آغاز کنیم.

 

«جُدا» با این توضیحات می‌گوید: در این مدت کنار تحقیقاتی که انجام شد، یکسری اپن سورس‌هایی که روی 5G کار می‌کنند را در قالب یک پروژه پایلوت یک شبکه 4G با سخت افزار اندک– برای کم کردن هزینه‌ها- راه‌اندازی کردیم تا مقدمه‌ای شود برای رسیدن به 5G. در حال حاضر از دانشگاه‌های مختلف به این شبکه متصل می‌شوند و قسمتی از کار را انجام می‌دهند. حتی در برخی مراحل هم توانسته‌اند در همان ابعاد پایلوت از 4G به سمت 5G حرکت کنند.

 

او افزود: این کار عملیاتی بود که در کنار کار اجرایی انجام دادیم. در زمان استخراج نقشه راه، کارفرمای ما وزارت ارتباطات بود اما برای اجرایی کردن نقشه‌ها نیاز به کافرمای دیگری داشتیم. آن زمان سازمان تنظیم مقررات وارد میدان شد و اسفندماه گذشته کل پروژه را به آن تحویل دادیم. پروژه‌ای که تعریف می‌کرد چه کسب و کارهایی می‌توانند به واسطه 5G ایجاد شوند یا پیشرفت کنند؛ اصلاً ضریب نفوذ و اثرگذاری اقتصادی این تکنولوژی در زندگی افراد چقدر است؟ پیش نیازهای رگولاتوری برای ورود این فناوری به کشور چیست؟

 

5G یک شبکه بی‌سیم است و بر ارائه سرویس‌های متنوع و جدید تمرکز دارد. این پژوهشگر درباره فازهای تحقیقاتی‌شان می‌گوید: فاز اول مطالعاتی بود که بیشتر به تعریف 5G و مزایای آن پرداخت و سه دسته سرویس‌های پهن باند موبایل، اینترنت اشیا، با موارد کاربرد حیاتی که این تکنولوژی می‌تواند ارائه دهد را تعریف کرد.

 

«جدا» خاطرنشان کرد: در فاز دوم، اثر 5G روی کسب وکارها را با استفاده از مطالعه تطبیقی بررسی کردیم. فاز سوم اثرات این شبکه روی GDP، کشاورزی و درآمد اپراتورها بود.

 

فاز چهارم نیز باید به جمع‌بندی می‌رسیدیم و برای پیاده‌سازی آن مصوبه می‌دادیم. در حال حاضر تمام این فازها تمام شده و مصوبه‌ها را برای تصویب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور تحویل داده‌ایم.

 

اینترنت با نرخ بالا

او درباه 5G می‌گوید: این تکنولوژی در بخش پهن باند موبایل و ارائه سرویس AR و VR، قرار است اینترنت با سرعت بسیار بالا ارائه دهد. سرویس دیگر ارائه اینترنت با تاخیر کم است که انجام کارهایی نظیر جراحی از راه دور را ممکن می‌کند. این کار نیاز به نرخ بالای سرعت هم دارد اما تاخیر کم جزو واجبات اجرایی شدن آن است.

 

او درباره اینکه در کشور ما قرار است چه زمانی به سمت 5G برویم گفت: هر زمان که نیاز داشتیم شبکه‌ای از این خدمات را دریافت کنیم، باید به سمت 5G حرکت کنیم. در حال حاضر تمرکز دنیا روی این است که سه خدمت - موبایل دیتا، اینترنت اشیا، میشن کریتیکال- را همراه با یکدیگر ارائه کند. با 4G می‌توان تک تک این سرویس‌ها را ارائه داد اما تمام این‌ها در کنار یکدیگر قطعاً نیاز به شبکه جدید 5G دارد، زیر ساخت ثابتی که تمام این خدمات را ارائه می‌دهد.

 

 

 

هر کدام از کشورهای مختلف به این مسئله رویکردهای متفاوت دارند. «جدا» در این خصوص می‌گوید: تمرکز کشورهای آمریکایی بیشتر بر ارائه نرخ بالای سرعت روی تلفن‌های ثابت (با وایرلس تا درب منزل) و موبایل است. مجموعه‌هایی مانند Verizon و AT&T در حال پیاده‌سازی این بخش از 5G هستند. اروپایی‌ها اما به سمت تمرکز روی سرویس‌های قابل ارائه بر صنایع عمودی‌شان رفته‌اند و مشغول مطالعه روی این مسئله هستند که چطور 5G را وارد کارخانه‌ها کنند.

 

او تصریح کرد: البته باید بگویم سازمان 3GPP شبکه‌های بی‌سیم را استانداردسازی می‌کند که هنوز به شکل کامل استاندارد لازم برای شبکه 5G توسط این سازمان تایید نشده است. 3GPP سال گذشته استاندارد موبایل دیتا را به طور کامل ارائه کرد اما برای بقیه موارد باید منتظر بود. احتمالاً تا سال ۲۰۲۰ استانداردسازی شبکه‌های بی‌سیم نهایی شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics