تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در شش سال آینده 13 بانک می توانند فعالیت کنند

اخبار پولی مالی- حداقل نیمی از بانک‌های ایران باید طی شش سال آینده بسته یا ادغام شوند.

 

ز سه شنبه در زوریخ سوئیس برپا شده است با اعلام مطلب بالا افزود: که اصلاحات فراگیر برای مدرن کردن بانک‌ها و صنایع مبتنی بر وام‌های کلان با ریسک بسیار بالا نیاز است.


به گفته وی، سازمان‌دهی مجدد و کامل بانک‌های ایران با ۷۰۰ میلیارد دلار بیلان، نیاز به ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه است که از قدرت نظام مالی ایران خارج است، اما بانک‌ها باید با بسته سوم استانداردهای مالی «بازل» هماهنگ شوند.


بانک تسویه بین‌المللی BIS که به بانک مرکزی کشورها خدمات ارائه می‌دهد، متشکل از کمیته‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آنها کمیته بازل است که مجموعه رهنمودهایی در حوزه مدیریت ریسک برای بانک‌ها ارائه می‌دهد.


یکی از این بسته‌های رهنمود، «استاندارد مالی بسته سوم بازل» است که بعد از بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۷ و سرایت آن به نظام مالی جهانی تدوین شد و تمرکز آن عمدتاً پیرامون موضوعاتی مانند کیفیت سرمایه و تأمین نقدینگی است.

 

عقیلی در ادامه گفت اگرچه سازمان‌دهی مجدد بانک‌های ایران عملاً بخاطر هزینه بالا در با استفاده از منابع داخلی بسیار مشکل خواهد بود، اما می‌توان سه سال به بانک‌های ایران مهلت داد تا بیلان خود را بهبود بخشند. «سپس، اگر نسبت کفایت سرمایه آنها نسبت دارایی پایه به دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد زیر ۶ درصد باشد باید کاملاً بسته شوند، اگر میان ۶ تا ۱۰ درصد باشند باید با تأمین سرمایه بیشتر، در دیگر بانک‌ها ادغام شوند و نباید تا زمانی که بیلان آنها مطابق استانداردهای بسته سوم بازل نیست، فعال بمانند.


به گفته وی در شش سال آینده حدود ۱۳ بانک از ۳۵ بانک موجود کشور می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
وی تصریح کرده است: چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت باید شجاعت به خرج دهد و برخی از این بانک ها را تعطیل کند... این بانک ها واقعا دارای شکل قابل قبولی نیستند.

 

 

منبع خبر: پولی مالی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics