تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چکاوک چگونه کار میکند؟

بانک مرکزی از طریق راه‌اندازی چکاوک و پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین بانکی، امکانی را برای بانک‌ها فراهم کرد که به جای فیزیک چک، تصویر آن را برای پردازش نهایی در اختیار داشته باشند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایبِنا، چک به همراه وجوه نقد و پرداخت الکترونیکی، اصلاح ابزارهای پرداخت پول در کشور است. امکان صدور چک به مبلغ دلخواه، سهولت حمل و نقل و ضمانتی برای پرداخت در آینده به اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی باعث استقبال فعالان اقتصادی از این سند لازم ­الاجرا شده است.

 

بانک مرکزی سامانه‌ای را برای پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنش‌های مبتنی بر آنها به صورت کاملاً الکترونیکی راه ­اندازی کرد که به جای فیزیک چک، تصویر آن برای پردازش نهایی محتوا به بانک مربوطه ارسال شده و نتیجه پردازش به صورت الکترونیکی به شعبه پذیرنده چک بازگردانده ‌می‌شود. فاز دوم این طرح صدور یکپارچه دسته­ چک خواهد بود تا زمینه برای چک­ های کاملاً الکترونیکی فراهم شود.

 

منبع خبر: ایبنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سمانه سلطانی |   1398/05/07 19:36:29   |
0     0
بانک مرکزی سامانه‌ای را برای پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنش‌های مبتنی بر آنها به صورت کاملاً الکترونیکی راه ­اندازی کرد که به جای فیزیک چک، تصویر آن برای پردازش نهایی محتوا به بانک مربوطه ارسال شده و نتیجه پردازش به صورت الکترونیکی به شعبه پذیرنده چک بازگردانده ‌می‌شود. مزیت این سامانه این است که علاوه بر اینکه مشتری هر زمان که بخواهد میتواند چک موردنظر خودش را در این سامانه رویت کند همچنین شعبه عهده و واگذارنده نیز میتوانند برای انواع گزارشگیری در هر ساعت و زمانی از آن نهایت استفاده را ببرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدی |   1398/05/08 08:15:19   |
0     0
چکاوک امکانی که به جای فیزیک چک تصویر ان برای پردازش نهایی در اختیار داشته باشند.فاز دوم این طرح صدور یکپارچه دسته چک است تا زمینه ای برای چک های کاملا الکترونیکی فراهم شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
nasrinzarehzadeh |   1398/05/11 15:35:19   |
0     0
سامانه چکاوک کلیه وظایف اتاق کلر را انجام داده و بجای انتقال فیزیکی چک،تصویر چک را بین بانکهای عامل انتقال می دهد و پس از بررسی از سوی بانکها نتیجه را به بانک مبداء اعلام می کند و شامل دو زیر سیستم کلی می باشد که یکی از این زیر سیستم ها امکان نظارت بانک مرکزی و کنترل نقدینگی بر روی گردش کاری چکهای بین بانکی برای تمامی بانکهای عضو را میسر می سازد و زیر سیستم بعدی امکان انتقال تصویر چک به جای لاشه چک را فراهم آورده و همچنین می تواند نتیجه بررسی به چک در بانک مقصد را به بانک مبداء منتقل نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1398/05/23 11:10:38   |
0     0
"چک" قرار بود مشکل گشا باشد و به بهبود مبادلات تجاری کمک کند اما طی سالهای اخیر تبدیل به معضلی شده. بانک ها می کوشند از حجم چک های برگشتی بکاهند و یا هر طور شده خود را از معضلات آن نجات دهند.یکی از ثمرات مکانیزه نمودن فرایندها علاوه بر سهولت و تسریع انجام کارها، فراهم آوردن امکان کنترل و نظارت و جلوگیری از سوء استفاده های افراد سود‌جو است. در خصوص چک به عنوان‌ ابزار پرداخت مقبول در جامعه، بانک مرکزی در تلاش است با نظام مند نمودن ‌فرایند از نقطه آغازین که درخواست مشتری برای دریافت دسته چک است تا نقطه پایانی که در واقع تسویه بین بانک و مشتری انجام می شود، امکان سوء استفاده را به حداقل میزان ممکن برساند. در همین راستا، اقدام به راه اندازی سامانه "چکاوک" نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics