تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قراردادهای دانشگاه با صنعت بیشتر می شود

رییس دانشگاه امیرکبیر از افزایش قراردادهای دانشگاه با صنعت خبر داد و گفت: در حال حاضر یک تیمِ تخصصی متشکل از اعضای هیات علمی روی یک پروژه چند میلیارد دلاری فعالیت می کنند.

سید احمد معتمدی، ضمن اشاره به اینکه ارتباط با صنعت چه در دوران تحریم‌ها و چه غیر از آن، همواره از جمله مباحث اساسی دانشگاه به شمار رفته و اکنون قدری متفاوت شده است، اظهار داشت: تفاوتِ حال حاضر با گذشته در این است که فرصتی در اختیار دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و به طور کلی متخصصان داخلی قرار گرفته که از کمبودی که به دلیل تحریم‌ها در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی به وجود آمده، حداکثر استفاده را برده و در واقع تهدید را به فرصت مبدل سازند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس دانشگاه امیرکبیر فعالیت خود را بیشتر کرده و فکر می‌کنیم امسال قراردادهای بیشتری را در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت و … منعقد کنیم، گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به نیازِ حوزه صنعت، استقبال از این قراردادها افزایش یابد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر یکی از مشکلاتِ ناشی از اعمال تحریم‌ها را کاهش فروش و نقدینگی صنعت عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش فروش در بخش صنعت، سال گذشته دانشگاه ما نیز در پرداخت‌ها و قراردادهای خود دچار مشکل شد.

 

معتمدی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید به جای گرفتن پروژه تحقیقاتی، رفع مشکلات صنعت را در اولویت قرار دهند؛ چراکه پروژه تحقیقاتی ممکن است الزاماً در عمل منتهی به رفع مشکل صنعت نشود.

 

وی رویکردِ دانشگاه امیرکبیر را تبدیل چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف به پروژه تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: ممکن است یک مشکل در حوزه صنعت و … تنها با ورود یک استاد قابل حل نباشد و نیاز به ورود تخصص‌های مختلف و همکاری دانشکده‌های متعدد، باشد. معتقد هستم با چنین رویکردی می‌توانیم محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرده و قراردادهای خود را افزایش دهیم.

 

معتمدی در ادامه به سخنان وزیر نفت در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: وزیر نفت دو سال پیش این موضوع را مطرح کردند که هر کدام از حوزه‌های نفتی را به ۷- ۸ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی بدهیم تا با تحقیق بر روی آن، راهکارهای افزایش بهره وری چاه‌های نفت را ارائه کنند. موضوع این پروژه، مشکل بزرگی است که حضورِ تخصص‌های مختلف را در میدان می‌طلبد و حتی ممکن است نیاز به مشاور خارجی و همکاری با شرکت‌های خصوصی نیز داشته باشد.

 

رئیس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: این یک کار تیمیِ بزرگ و مشاوره‌ای است که شرکت‌های بزرگِ دنیا آن را برعهده می‌گیرند؛ در حالی که ما (دانشگاه) کار شرکت‌های بزرگ را انجام می‌دهیم.

 

 

وی در توضیح علتِ مهم بودن این پروژه، گفت: اگر از چاه‌های نفت، بهره وری درستی صورت نگیرد، عمر چاه‌ها پایین آمده و خسارات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 

معتمدی در تشریحِ راهکار دانشگاه امیرکبیر در مواجهه با این پروژه، گفت: راهکار ما در ابتدا، تشکیل تیمِ تخصصی متشکل از اعضای هیأت علمی بود که این افراد علاوه بر اینکه علم و سواد لازم را دارند، در صنعت نفت نیز حضور داشته اند.

 

معتمدی با بیان این مطلب که تیمی متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان نیز به منظور بررسی این پروژه و انجام اقدامات مهندسی انتخاب کرده‌ایم، گفت: دلیل این انتخاب آن بود که ممکن است اساتید وقت کافی برای تحقیقات منسجم نداشته باشند. از طرفی دیگر با برخی شرکت‌های داخلی همکاری داشته و از یک دانشگاه معتبر خارجی نیز در بخش مشاوره، بهره بردیم که البته به دلیل تحریم‌ها، دانشگاه دیگری را جایگزین کردیم.

 

رئیس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: چنانچه این پروژه که با یک کار تیمی و مدیریتی پیش می‌رود و مباحث تحقیقاتی، فناوری و مشاوره‌ای در آن دخیل است، به موفقیت برسد، میلیاردها دلار صرفه جویی برای کشور به همراه خواهد داشت و در عین حال نیرویی که در این میان تربیت می‌شود، بلافاصله می‌تواند جذب صنعتِ نفت شود.

 

وی درباره روند پیشرفت این پروژه نیز گفت: تاکنون روند خوب بوده ولی کارهای اول همیشه مشکلات خود را دارد؛ به نظرم ایده آل نبوده ولی آغازِ آن، حرکت خوبی است که متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics