تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سهام سهامداران سرخ شد !!!

امسال سنت همیشگی بورس در دوره برگزاری نمایشگاه شکسته شد و معاملات امروز بازار سرمایه با افت قیمت ها و نماگر ها به پایان رسید و سهام اکثر شرکتها روی تابلوی تالار حافظ سرخ شد تا فرش قرمزی باشد زیر پای استقبال کنندگان از نمایشگاه بازار سرمایه.

 

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.04.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 215 واحد کاهش به رقم 51254 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 826 واحد کاهش عدد 163142 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 120 واحد کاهش به رقم 26787 واحد رسید.

 

همچنین در این روز "وبملت" با 18 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل " فارس " با 63 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

 

شاخص فرابورس نیز با 3 واحدکاهش به رقم 780 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1806 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 940 میلیارد ریال رسید.

 

معاملا بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری با افت نماگرها و ارزش سهام اغلب شرکت ها همراه شد تا شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته جاری کاهش 332 واحدی را به ثبت برساند.

 

 فعالان بازار سرمایه امروز بازاری سراسر قرمز همراه با کاهش حجم و ارزش معاملات را مشاهده کردند و در مجموع در دو بازار بورس و فرابورس با احتساب معاملات بلوکی حدود 600 میلیون سهم معامله شد که ارزشی به مبلغ بیش از 2700 میلیارد ریال را رقم زد.

 

بر این اساس در شرایطی که نهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از فردا به مدت چهار روز برگزار می شود، شور و شوقی در معاملات روز جاری بازار سرمایه مشاهده نشد و در اغلب گروه ها شاهد افت قیمت سهام شرکت ها بودیم و در این میان تنها برخی از تک نمادها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی همراه شدند. بدین ترتیب بر خلاف تجربه سال های گذشته که با شروع زمان برگزاری نمایشگاه بورس، معاملات بازار سرمایه نیز رنگ و بوی رونق به خود می گرفت، اما امسال شاهد بی توجهی سهامداران نسبت به این موضوع بودیم که این امر بیانگر دلسردی و یأس اهالی بازار می باشد. 

 

بهرحال امسال سنت همیشگی بورس در دوره برگزاری نمایشگاه شکسته شد و معاملات امروز بازار سرمایه با افت قیمت ها و نماگر ها به پایان رسید و سهام اکثر شرکتها روی تابلوی تالار حافظ سرخ شد تا فرش قرمزی باشد زیر پای استقبال کنندگان از نمایشگاه بازار سرمایه. حال باید دید که روند معاملات طی روز آتی چگونه خواهد بود و آیا اهالی بازار به استقبال برگزاری این دوره از نمایشگاه بورس خواهند رفت یا خیر؟

 

بر اساس این گزاش، طی روز جاری معاملات گروه خودرو به عنوان یکی از گروه های مورد وثوق سهامداران با افزایش فشار فروش سهام مواجه شد و تا پایان معاملات صف فروش سهام در اغلب نمادهای خودرویی بسته شد که البته در این امر گزارش تلفیقی سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 شرکت ایران خودرو که طی روزهای پایانی هفته گذشته منتشر شده بود، بی تأثیر نبود. 

 

چرا که گزارش مذکور از تحقق زیان تلفیقی 935 ریالی "خودرو" طی عملکرد 12 ماهه سال مالی گذشته حکایت داشت که این رقم با اولین برآورد زیان تلفیقی 221 ریالی این مجموعه اختلاف فاحشی داشت. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که این گزارش مربوط به عملکرد زیر مجموعه های شرکت ایران خودرو طی سال مالی گذشته بوده و امسال امید و انتظارات مثبت جهت توسعه فعالیت ها و انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شرکت های خودروساز خارجی به قوت خود باقی است.

 

علاوه بر این، امروز سهامداران حقوقی شرکت های خودروساز بویژه گروه سایپا تمایل چندانی جهت حمایت از روند قیمت سهام این مجموعه از خود نشان ندادند و به نظر می رسد این موضوع در کنار نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت های خودروساز بر افزایش فشار فروش سهام در این گروه تأثیر گذار بود.

 

بر اساس این گزارش، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در بازار سرمایه طی روزهای پایانی هفته گذشته با چالش مواجه شد و واحد تولیدی پارازایلین شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان یکی از زیرمجموعه های غیر بورسی "فارس" طی سه روز پایانی هفته گذشته دچار آتش سوزی شد و در نهایت حادثه آتش سوزی این مجتمع پتروشیمی پس از سه روز مهار شد که در پی این امر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس طی ارسال نامه ای روی سامانه کدال نسبت به این موضوع شفاف سازی کرد.

 

بر اساس نامه شفاف سازی مذکور، رییس امور سرمایه گذاری های "فارس" اعلام نمود که خارج شدن واحد پارازایلین از مدار تولید ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا کمتر از سه درصد از سود ناخالص سالیانه این هلدینگ پتروشیمی را تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین شرکت زیر مجموعه پتروشیمی بوعلی سینا تحت پوشش بیمه ایران بوده و پس از تعیین میزان خسارت وارد شده عملیات بازسازی این واحد تولیدی آغاز خواهد شد.

 

بر این اساس نماد معاملاتی "فارس" که در ابتدای معاملات روز جاری متوقف شده بود پس از ارائه نامه شفاف سازی با افت حدود دو درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و در نهایت تأثیر منفی بیش از 63 واحدی بر روند روز جاری نماگر بازار سرمایه اعمال کرد.

 

در گروه فلزات اساسی نیز طی معاملات روز جاری علیرغم رشد قیمت جهانی فلزات اساسی شاهد روند منفی قیمت سهام بودیم و در این گروه برخی از تک سهم ها همچون "ارفع" با افزایش تقاضا برای خرید سهام و بعضاً تشکیل صف خرید مواجه شدند.

 

در پایان این گزارش می افزاید، امروز بازار سرمایه حرف چندانی برای گفتن نداشت و به نظر می رسد سهامداران در انتظار برگزاری مجمع عمومی شرکت های خودروساز هستند تا شاید اخباری مثبت توسط مدیران ارشد این مجموعه ها در مجامع اعلام شود و بارقه های امید را به بازار سرمایه باز گرداند.

منبع خبر: بورس نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics