تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس واگذار شود

یک مقام مسئول در صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس معامله شود، گفت: باید دارایی‌های خودروسازان با قیمت روز مورد تجدید ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، مازیار بیگلو امروز شنبه ۵ مرداد ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه تجربه خصوصی‌سازی‌ها در کشور باید مجدد مورد بررسی قرار گیرد، گفت: متاسفانه تجربه‌های خوبی در رابطه با حوزه واگذاری‌ها در کشور وجود ندارد و بر این اساس، خودروسازان نباید به ثمن بخس مورد معامله قرار گیرند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دبیر  انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: برخی شرکت‌های قطعه‌ساز که بیشترین مصرف ارز را داشته‌اند، با داخلی‌سازی قطعات همکاری نمی‌کنند؛ این در حالی است که حتی برخی از آنها از ورود به نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات خودرو نیز خودداری کرده و به نوعی به این موضوع دهن‌کجی کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: برخی از قطعه‌سازان که اتفاقا ارزبری بالایی هم دارند، اگرچه اعلام می‌کنند که می‌خواهند خودکفا شوند، اما متاسفانه اگرچه اولین مکان برای اعلام حمایت از خودکفایی، نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات است، اما در این نمایشگاه حضور نیافته‌اند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که اگر نهضت داخلی‌سازی قبلا پیگیری شده بود، حالا پول مردم دست قطعه‌ساز بلوکه نبود که نتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

بیگلو با بیان اینکه قطعه‌سازی که بیشترین ارزبری را دارد باید بیشترین همکاری را بابت داخلی‌سازی داشته باشد، تاکید کرد: داخلی سازی قطعات باید در اولویت باشد؛ البته باید مطالبات قطعه‌سازان را نیز پرداخت کرد تا بتوانند به کار خود ادامه دهند؛ این در حالی است که امروز مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی بین ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است.

 

بخش ارزی تسهیلات بانک مرکزی به قطعه سازان نرسید

وی در ادامه به میزان تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی که قرار بود بانک مرکزی به قطعه‌سازان بپردازد اشاره کرد و گفت: این تسهیلات تاکنون پرداخت نشده است؛ از سوی دیگر، بهمن ماه پارسال مقرر شده بود تا به منظور تامین نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.

بیگلو با بیان اینکه هنوز خبری از پرداخت ارز به قطعه سازان نیست، گفت: قطعه سازان ارز نیمایی دریافت می‌کنند و این در حالی است که ارز نیمایی در نخستین روزهای عرضه در سامانه با نرخ ۸۵۰۰ تومانی ارایه می‌شد ولی نرخ آن اکنون به 12 هزار و 500 تومان رسیده است که به همین تناسب، قیمت ارز قطعه سازان نیز گران شده است و البته سوال ما این است که چرا باید قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی، ارزی محاسبه شده و فروخته شود، در حالی که این کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید، از داخل کشور تهیه و تامین می شوند.

 

 

وی با بیان اینکه با ورود شورای رقابت به مقوله قیمتگذاری، قیمت‌های قطعه سازان و خودروسازان سرکوب شد و زیان هنگفتی به این صنایع وارد شده است، ابراز امیدواری کرد تا مکانیزم قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت بازنگردد؛ یا حتی اگر این اتفاق رخ می‌دهد، از فرمولی جدید استفاده شود.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics