تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رونمایی از چند شیء موزه‌ای

پنجاه و یک قلم شیء موزه رضا عباسی که برای ۳۱ ماه در موزه بزرگ خراسان رضوی به نمایش گذاشته شده بودند، به این موزه برگردانده شدند تا علاوه بر قرار گرفتن آثار در ویترین‌های اصلی خود، تعدادی از آثاری که برای نخستین‌بار در خراسان در معرض نمایش قرار گرفته بودند، در موزه رضا عباسی نیز رونمایی و نمایش داده شوند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، آفرین امامی - مدیر موزه رضا عباسی توضیح می‌دهد: دی‌ماه سال ۱۳۹۵، ۵۱ قلم شیء از موزه رضا عباسی، به همراه تعدادی آثار از برخی موزه‌های دیگر تهران مانند موزه ملی و موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران با هماهنگی اداره کل موزه‌ها به موزه بزرگ خراسان منتقل شدند تا به صورت موقت و برای مدت کوتاهی در این موزه تازه احداث‌شده به نمایش درآیند، اما با درخواست تمدید موزه بزرگ خراسان مدت زمان نمایش این آثار بیش از دو سال طول کشید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

او با اشاره به ترجیح بازگشتِ آثار موزه‌هایی که اشیای تاریخی خود را برای نمایش به موزه بزرگ خراسان امانت داده بودند، اظهار می‌کند: از ۵۱ قلم شیء نمایش داده‌شده در موزه بزرگ خراسان در طول این مدت، ۱۱ قلم از این آثار در تالارها نمایش داده می‌شد و دیگر آثار نیز در مخزن نگهداری می‌شد، که از این تعداد شیء ۲۹ قلم از مخزن نسخ و نگارگری و ۲۲ قلم از مخزن سفال و  فلز موزه رضا عباسی امانت داده شده بود.

 

به گفته‌ او، دو در چوبی، نسخه خطی، اشیای لاکی، تابلو قهوه‌خانه‌ای و چند قطعه خط و تک‌برگ‌های نگارگری از مخزن و بخش نسخ خطی و محراب زرین‌فام، خنجر، کاشی، سفال، عودسوز، آتشدان، مجسمه و برخی آثار دیگر از مخزن و بخش سفال و فلز به این موزه امانت داده شده بودند.

امامی با تاکید بر این‌که با بازگشت آثار، آن‌ها دقیقا سر جای اصلی خود برگردانده شدند، اضافه می‌کند: در این میان یک اثر شاخص از بین آثار نیز که به مرمت دوره‌ای نیاز داشت، در اختیار مرمت‌گران قرار گرفت.

 

مدیر موزه رضا عباسی اما علت تاخیر سه‌ماهه در نمایش مجدد آثار بازگردانده‌شده به موزه را لزوم انجام ضابطه‌های حفاظت و مرمت برای آثار تاریخی می‌داند و ادامه می‌دهد: به محض این‌که آثار تاریخی از نمایشگاهی موقت به مخزن اصلی برگردانده می‌شود، نباید آن‌ها را بلافاصله به ویترین برگرداند، چون شرایط نگهداری و انتقال آثار به گونه‌ای است که نخست آن‌ها باید برای مدتی در قرنطینه باشند و یک‌سری اصول و حفاظت و مرمت درباره‌شان رعایت شود تا مشکلات بیولوژیکی و مواردی از این دست برای‌شان به وجود نیامده باشد و بعد از آن به ویترین‌ها برگردانده شوند.

او با اشاره به این‌که تعدادی از این آثار هیچ‌گاه در موزه رضا عباسی در معرض بازدید نبوده‌اند، می‌افزاید: تصمیم گرفتیم با توجه به این‌که این آثار در موزه بزرگ خراسان به نمایش درآمده‌اند، به نوبت آن‌ها را در موزه رضا عباسی هم رونمایی کنیم.

 

امامی با اشاره به لزوم ایجاد شرایط بازدید همه‌ آثاری که در مخازن موزه رضا عباسی و حتی دیگر موزه‌ها وجود دارد، ادامه می‌دهد: وظیفه ذاتی موزه‌ها با هدف پویایی موزه‌ها انجام این کار است، بنابراین از این تعداد آثار که در موزه خراسان بزرگ به نمایش درآمده‌اند، دو اثر با دو سبک کاملا متفاوت رونمایی می‌شود.

 

مدیر موزه رضا عباسی درباره این آثار می‌گوید: نخستین اثر اثری «لاکی» است متعلق به دوره قاجار که محل ساخت آن نامعلوم است و نقش گل و مرغ در زمینه زردرنگ دارد. دومین اثر  نیز «خشت مرکزی محراب زرین‌فام» است که در کاشان و حدود سده هفتم و هشتم قمری در ابعاد حدود ۸۷ سانتی‌متر در ۸۱ سانتی‌متر ساخته شده است.

 

 

 

امامی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کند تا دیگر آثار به نمایش‌درآمده در موزه خراسان بزرگ را که در مخزن موزه رضا عباسی هستند نیز به مرور در این موزه نمایش دهد، ادامه می‌دهد:‌ سعی می‌کنیم آثار در رویدادهای مختلف در هر بخش و هر تالار در همان ویترین‌ها و دیوارهای متعلق به نوع و قدمت اثر، نمایش داده شوند.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سید مجتبی مطهری |   1398/05/16 21:50:39   |
0     0
در کشور ما بر عکس کشور های دیگه اهمیت زیادی به این اشیاء نمیدهند و افراد سود جو این اقلام را با قیمت بسیار بالا به کشور های دیگه میفروشند و این کشور ها از این مسئله برای جذب گردشگر استفاده میکنند و سود چند برابری کسب میکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics