تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیا امکان عدم پرداخت مهریه با کمک وکیل وجود دارد

مهریه یا به عبارت دیگر صداق، مهمترین حق مالی قانونی و شرعی زوجه به موجب قانون مدنی بوده، این حق مالی ممکن است به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، مهمتر از همه اینکه مهریه باید مالیت داشته باشد و مواردی نظیر، یک دست و یک پای زوج (مرد)، هزار جفت بال مگس و ... هر مورد دیگری که قابلیت تبدیل به پول را نداشته باشد، قابل تعیین به عنوان مهریه نیست، هر چند در عرف جامعه کنونی، معمولا سکه طلا و سایر موارد غلبه داشته و در عقدنامه‌ها قید می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حال میزان آن بستگی به توافق زوجین داشته و از هر مورد تا مورد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است زوجین تعداد ۱۴ عدد سکه را به عنوان مهریه تعیین نمایند.

 

دیگری تعداد ۵۰۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی را به عنوان مهریه مود توافق قرار داده و در عقدنامه قید کنید. مطلب مهم طریقه پرداخت این دین بوده که ممکن است عندالمطالبه باشد، یعنی زوجه به محض درخواست استحقاق دریافت آن را دارد و یا ممکن است عندالاستطاعه باشد.

 

زوج در صورت توانایی مالی ملزم به پرداخت است، هر چند که طبق قانون حمایت خانواده تا تعداد ۱۱۰ عدد سکه (در مهریه عندالمطالبه) بر ذمه زوج است ولی مازاد بر آن در صورتی توسط زوج پرداخت می شود که زوج توانایی مالی و استطاعت کافی برای پرداخت داشته باشد.

 

حال در چه صورتی شرایطی فراهم می شود که زوج هیچ تعهدی در قبال پرداخت مهریه نداشته باشد؟ آیا امکان این وجود دارد که زوج مهریه تعیین شده زوجه به موجب عقدنامه را بواسطه وکیل پرداخت ننماید و به عبارت دیگر بری الذمه شود؟

 

 

شاید برخی اعتقاد بر این امر داشته باشند که با کمک گرفتن از وکیل یا به عبارت عامیانه‌تر بهترین وکیل تهران امکان چنین مساله‌ای وجود داشته باشد اما شایسته است که ابتدا به موارد قانونی و شرعی این مساله پرداخته شود و اصل و امکان یا عدم امکان این امر مورد بررسی قرار گیرد.

 

یکی از مواردی که قابلیت اشاره دارد، بحث توافق بین زوجین است. به عنوان مثال زوجه اصرار بر طلاق و جدایی به هر علتی را دارد ولی زوج حاضر به طلاق دادن زوجه نیست و موارد قاونی عسر و حرج نیز شامل حال زوجه نمی شود.

 

بنابراین با توجه به اینکه براساس قانون مدنی و قاعده فقهی الطلاق بیدمن اخذ بالساق، امکان طلاق گرفتن زوجه به صورت یک طرفه وجود ندارد و تنها راه بری الذمه نمودن زوج از پرداخت تمام مهریه، وکالت بلاعزل طلاق را از زوج اخذ می نماید و به این موجب زوج از پرداخت مهریه کاملا معاف می شود.

 

مورد دیگر کاملا فقهی بوده در قانون مدنی به آن اشاره شده، ولی این مورد صرفا زوج را از پرداخت نصف مهریه معاف می‌نماید، آن مورد عنن (ناتوانی کامل جنسی زوجه به نحوی که حتی یک بار عمل نزدیکی جنسی را انجام نداده باشد) بوده که این مورد در واقع باعث فسخ نکاح و نصف شدن مهریه زوجه می شود، دقیقا مشاه حالتی است که طلاق به هر طریقی (خلع، مبارات، رجعی و ... ) قبل از نزدیکی و در زمان باکره بودن زوجه اتفاق افتاده باشد.

 

ممکن است برخی از افراد با اشاره به بخش نامه جدید قوه قضاییه در خصوص عدم صدور حکم زندان برای مدیونین مهریه این ادعا را کنند که زوج از پرداخت مهریه عملا معاف شده اما این تصور غلط بوده و صحت ندارد، چرا که طبق قوانین مدنی و حمایت خانواده مهریه هم چنان پابرجاست و هم چنان با درخواست زوجه مورد حکم قرار می گیرد و زوج به پرداخت آن به صورت تمام و کمال محکوم می شود، حال این موضوع که معسر بوده و توانایی پرداخت یک جا و حتی در صورت اثبات اعسار و ناتوانی از پرداخت یکجا، معمولا به پرداخت تعدادی سکه به عنوان پبش پرداخت (با نظر قاضی پرونده) و اقساط ماهیانه محکوم می‌شود.

 

در صورتی که از پرداخت اقساط مورد حکم امتناع نماید با صدور حکم جلب به زندان معرفی می شود اما در صورتی که اعسار او ثابت شده و به هیچ عنوان توانایی پرداخت اقساط را نداشته باشد، قاضی دادگاه اقساط را با توجه به شرایط مالی و اقتصادی تعدیل کرده و حکم جلب صادر نمی نماید.

 

در نتجه امکان فرار مدیوین پرداخت مهریه عملا وجود ندارد و تصور غلط برخی از مردم در خصوص قانون جدید مهریه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده، لازم به ذکر است که مواردی نظیر خیانت و رابطه نامشروع زوجه، بیماری روحی یا جسمی، مشکلات خانوادگی و یا هر علت نامربوط دیگری باعث اسقاط حق زوجه در رابطه با مهریه نبوده و هیچ ارتباطی با مهریه وی ندارد.

 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، کمک گرفتن از وکلای با تجربه و دلسوز در پرونده های مهریه و طلاق بوده زیرا بسیاری از این پرونده ها در ظاهر ساده ولی در واقع پیچیده است. تهران وکیل متشکل از وکلای با تجربه و پیگیر همواره در خصوص کمک رسانی به افراد در مورد پرونده‌های خانواده آماده مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی و یا قبول وکالت حرفه‌ای است.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics