تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کاهش قیمت دلار رانتی بزرگ به سرمایه های راکد

در این یادداشت به بحث درباره دلایل ضرورت عدم کاهش نرخ ارز به صورت دستوری پرداخته و اشاره شده است که چنین سیاستی می‌تواند باعث افزایش ناگهانی نرخ ارز و بروز فساد در بازار مبادلات کشور شود.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، در سیاست‌گذاری ارزی باید به شدت از رانت خواری سرمایه‌های عظیم راکد جلوگیری کرد. از این رو است که این سیاست همواره باید با سیاست‌گذاری نرخ سود بانکی در تناسب باشد. دولت ممکن است با کاهش تقاضا برای دلار، مانند جلوگیری از واردات خودرو و غیره بتواند قیمتیمت دلار را به هر میزان کاهش دهد؛ اما غول بزرگ و تشنه دلار که همانا سرمایه‌های عظیم راکد است، بیشترین منفعت را از این کاهش می‌برد.

 

کاهش قیمت دلار زیر قیمت واقعی آن به معنی اعطای رانت سهل و آسان به پولدارترین قشر جامعه است و باید به شدت از آن پرهیز کرد. با وجود نرخ‌های نجومی سود در کشور چرا باید ارزش ریال را با دلار آمریکا که نرخ سود آن تنها ٢ درصد در سال است، تثبیت نمود؟ چه رسد به اینکه ارزش ریال در مقابل دلار را تقویت هم کرد.

 

 

 

اگر شما ٢٢ سال پیش ١٠٠ هزار دلار آمریکا را به ریال تبدیل و در بانک‌های جمهوری اسلامی به سپرده می‌گذاشت، سالانه ٢٢ درصد سود می‌گرفتید، الان سپرده‌ شما ٧٩ برابر شده بود. قیمت دلار در این مدت تنها ١٤ برابر شده است؛ یعنی پول شما از نظر دلاری ۵ تا ۶ برابر می‌شد. در حالی که این پول در بانک‌های آمریکا در همین مدت حداکثر ١.٥ برابر می‌شد. به عبارت دیگر هر ١٠٠ هزار دلار در آمریکا تبدیل به ١٥٠ هزار دلار شده و  در ایران ٥٦٠ هزار دلار می‌شد. این نشان می‌دهد که سیاست حفظ ارزش پول با سیاست‌گذاری سود بانکی هماهنگ نبوده است. هر چه دلار ارزان‌تر شود، این تناسب بیشتر بهم می‌خورد.


سرمایه نقدی در جهان بسیار ارزان است و نرخ سود آن حداکثر ٢ تا ٣ درصد در سال است. اگر قرار است قیمت ارز در ایران تثبیت شود، چرا باید نرخ سود بانک‌های ما ٢٠ و اندی درصد باشد؟ این چه باجی است که ما به سرمایه‌های راکد می‌دهیم؟

 از نظر نگارنده و با توجه به ٢٢ سال سیاست‌های حمایتی از ریال و نرخ‌های سود نجومی در کشور، قیمت واقعی دلار امروزه کمتر از ١٤٠٠٠ تومان نیست و قیمت ١١٠٠٠ تومان بسیار ارزان است. دولت با بالا نگهداشتن نرخ سود بانکی مانع از ریزش سرمایه‌های راکد به بازار ارز  می‌شود و این مثل دادن باج به دزدی است که دزدی از خانه ما را تنها به تعویق اندازد. سرمایه‌های راکد با سودی که می‌گیرند بزرگتر و بزرگتر می‌شوند و بصورت مستقیم و غیرمستقیم تبدیل به تقاضا برای ارز می‌شوند و مجدداً باعث افزایش ناگهانی قیمت ارز می‌گردند. دولت باید یکبار و برای همیشه ام‌الفساد اقتصاد ایران که نرخ‌های نجومی سود بانکی و بهره است را از بین ببرد و این نرخ‌ها را به کمتر از ٥ درصد در سال برساند و اجازه دهد قیمت دلار به قیمت واقعی خود برسد. آن وقت خواهیم دید که چگونه آرامش به اقتصاد و رونق به تولید باز می‌گردد.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics