تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قیمت پایین فروش سیب؛ قصه پرغصه باغداران خراسان شمالی

این روزها برداشت محصول سیب درختی از باغات خراسان شمالی آغاز شده است و باغداران منطقه سخت مشغول تلاش و فعالیت هستند تا محصول خود را که زحمات زیادی در مراحل کاشت و داشت انجام داده‌اند، هم‌اکنون برداشت کنند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از  ایسنا، امسال برداشت محصول سیب در خراسان شمالی بسیار خوب بوده است و کیفیت تولیدشده نیز رضایت نسبی را به‌دنبال داشته اما در این میان قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را هم برای باغداران منطقه به وجود آورده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

باغداران خراسان شمالی در طول سال زحمات زیادی برای تولید محصول خود می‌کشند ولی متأسفانه در موقع برداشت و فروش محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و این امر نگرانی‌های زیادی را برای این قشر تلاشگر جامعه به‌دنبال دارد.

 

قیمت فعلی فروش سیب برای باغدار صرفه اقتصادی ندارد

مکتبدار یکی از باغداران شیروانی است که در سال گذشته رتبه ملی را تولید سیب به خود اختصاص داد در گفت و گو با ایسنا، گفت: قیمت فروش سیب بسیار پایین است و برای باغدار نمی صرفد که آن را بفروشد.

 

 

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم سیب در باغ دو هزار و 500 تومان است، افزود: این قیمت برای باغدار صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه تصمیم بر این گرفته ایم تا آن ها را در سردخانه انبار کنیم تا در زمان مورد نیاز با قیمت مناسب تری به فروش برسانیم.

 

مکتبدار با بیان اینکه هزینه های تولید چندین برابر شده است، ادامه داد: اکنون قیمت خرید هر جعبه هشت کیلویی برای قرار دادن سیب های چیده شده به شش هزار تومان، کاغذ گراف به کیلویی سه هزار تومان و هر کیلوپوشال به 9 هزار تومان رسیده است.

 

وی در ادامه به هزینه های کارگری نیز اشاره و اظهار کرد: هزینه کارگری هر کارگر به 100 هزار تومان رسیده این درحالیست که این رقم در سال گذشته 50 هزار تومان بوده و از سوی دیگر هزینه کارگری که کار بسته بندی را انجام می دهد 200 هزار تومان است و حال هزینه های دیگری همچون خرید کود، سم و ... نیز بماند.

 

مکتبدار تصریح کرد: اگر دلال بخواهد سیب درختی یک باغ را بدون اینکه محصول آن برداشت شده باشد، خریداری کند، فروش آن تا قیمت سه تا سه هزار و 500 تومان برای باغدار صرفه اقتصادی دارد.

 

مشتری‌ها بعد از مشاهده هزینه های برداشت برای خرید سیب جاخالی می کنند

یحیی آبادی یکی دیگر از تولیدکنندگان سیب در اسفراین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: امسال مشتری خرید سیب کم بوده و یکی از عوامل اصلی آن کیفیت این محصول بوده است.

 

وی گفت: هزینه برداشت این محصول در سال جاری افزایش یافته و مشتری ها بعد از مشاهده باغ، جا را خالی می کنند و دیگر سراغ خرید محصول را نمی گیرند.

 

وی با اشاره به اینکه در اسفراین سیب بهاره تولید می کند، افزود: با وجود مشکلات موجود، طی سال جاری 115 تن سیب بهاره با قیمت هشت هزار و 300 تومان به فروش رساندم که سود خوبی نیز عاید بنده شد.

 

یحیی آبادی توضیح داد: زمان عرضه سیب بهاره موقعی است که بازار خالی از میوه های بهاره است در نتیجه این محصول به خوبی و با قیمت مناسب به فروش می رسد.

 

باغداران خراسان شمالی باید وارد عرصه رقابت شوند

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با قیمت پایین سیب و نبود مشتری اظهار کرد: در خراسان شمالی سالیانه حدود 60 هزار تن سیب تولید می شود، این درحالیست که در مناطقی همچون دماوند نیز مقدار زیادی سیب با کیفیت های مناسب تولید می شود.

 

وی گفت: شرایط آب و هوایی امسال مناسب بوده و موجب شده تا مقدار مطلوبی از سیب تولید شود و موضوع قیمت این محصول به بحث تجارت بازمی گردد و هیچ برنامه و قانونی وجود ندارد که بتوان جلوی ورود و خروج تجار و یا محصول آن ها را به منطقه ای گرفت.

 

تشکری با تاکید بر اینکه باید باغدارهای این استان وارد عرصه رقابت شوند تا آن ها نیز بتوانند سود حاصل را کسب کنند، افزود: در این زمینه لازم است تا باغ دارها به کیفیت تولید توجه ویژه داشته باشند چراکه در امر رقابت پذیری بسیار حائز اهمیت است.

 

وی تاکید کرد: باغدارهای استان باید بر روی تغذیه محصول سیب کار کنند که این امر سبب می شود تا عطر و طعم میوه افزایش یابد و از سوی دیگر ماندگاری میوه را نیز افزایش خواهد داد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر تغذیه میوه ها مناسب باشد این میوه ها بر اثر بخورد به زمین و یا جعبه بسته بندی دچار لک نمی شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: توان ذخیره سازی میوه و افزایش ماندگاری آن ها در سردخانه ها از دیگر عواملی است که باید باید باغداران سیب به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ارتباط با کاهش قیمت سیب در خراسان شمالی توضیح داد: سیب بهاره این استان در سال جاری حدود یک ماه دیرتر وارد بازار شد و ورود این سیب ها تلاقی پیدا کرد با سیب پاییزه در نتیجه بر روی قیمت ها تاثیرگذار گذاشت.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics