تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تلاش وزارت علوم برای اختصاص ردیف بودجه‌ای جدید به بخش پژوهش

وزیر علوم از تلاش این وزارتخانه برای تعریف منابع جدید پژوهشی در لایحه بودجه سال 99 خبر داد و گفت: مجموعه‌های پژوهشی باید پیشنهادات خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند تا با تصویب آن در صحن هیات دولت بودجه بخش پژوهش را تقویت کنیم.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست مدیران ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها ارتباط با صنعت را با جدیت در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهند، گفت: در گذشته موضوع ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها به صورت سنتی پیگیری می‌شد اما امروزه این موضوع با راه‌اندازی دفاتر، مراکز و واحدهای قوی ارتباط با صنعت پیگیری می‌شود و کسانی که در سیستم سابق در ارتباط با این موضوع فعال بودند باید ذهن خود را بتکانند و براساس سیاست‌های جدید این برنامه را اجرایی کنند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتظارات جامعه از دانشگاه‌ها ممکن است بیش از حد ظرفیت باشد، تصریح کرد: با این وجود ما می‌توانیم این انتظارات را برآورده کنیم، بنابراین باید اولویت‌های مراکز با توجه به نیازهای جامعه برنامه‌ریزی شود. اگرچه در وضعیت مالی  فعلی دولت منابعی که به سمت این مراکز می‌آید نشان می‌دهد طرح مساله و پیگیری ما در حوزه صنعت موثر بوده است.

 

وزیر علوم با بیان اینکه باید در لایحه بودجه 99 به موضوع پژوهش توجه ویژه‌ای صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه این لایحه نهایی شود باید میزان منابع بخش پژوهش مشخص شود و در مجموع منابع جدیدی به این بخش اضافه کنیم. بنابراین مجموعه‌های پژوهشی ما پیشنهادات خود را برای ارائه به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند تا اگر لازم باشد این پیشنهادات به صحن هیات دولت برده شود و بتوانیم بودجه را به این طریق تقویت کنیم.

 

غلامی بر ضرورت توجه به پژوهش در بخش‌های غیردولتی تاکید کرد و افزود: تحریم‌ها و عدم ورود برخی دستگاه‌ها و تجهیزات به کشور یک موتور حرکت به سمت مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها است البته چگونگی تعامل ما با این مراکز نیز اهمیت دارد و باید کاری کنیم که ارتباط و اعتماد محکم برقرار شود.

به گفته وی، در گذشته من به عنوان رئیس یکی از دانشگاه‌ها فعال بودم و فکر می‌کردم دانشگاه‌های بزرگ در تهران به دلیل نزدیکی به صنایع، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها شرایط بیشتری برای برقراری ارتباط با صنعت را دارند اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه در استان‌ها نیز صنایع بزرگ و فعالی داریم، از دانشگاه‌ها می‌خواهیم حضور پررنگ‌تری در صنعت داشته باشند و وزارت علوم نیز حمایت خود را از فعالیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های شهرستان‌ها انجام می‌دهد.

 

وزیر علوم درخصوص درخواست دانشگاه‌ها مبنی بر استقلال آنها در موارد مختلف نیز گفت: در حال حاضر در بسیاری از موارد دانشگاه‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند اما یکسری قوانین و مقررات حاکم بر آموزش عالی و پژوهشی داریم که نمی‌شود آنها را به دانشگاه‌ها یکجا محول کرد البته هیات رئیسه و شورای دانشگاه‌ها می‌توانند قوانین خاصی را در این مراکز داشته باشند.

 

 

غلامی در پایان با بیان اینکه تلاش وزارت علوم این است که بودجه دانشگاه‌ها برای سال جاری به صورت صددرصدی تخصیص یابد، گفت: ما تلاش می‌کنیم سهم پژوهش از بودجه دانشگاه‌ها تخصیص داده شود چراکه ممکن است در شرایط فعلی به دلیل اینکه تخصیص دانشگاه‌ها کامل اتفاق نمی‌افتد اعتبار کمتری در اختیار بخش پژوهش قرار بگیرد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics