تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نوآوری لازمه بقای کسب و کارها

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در گذشته، تولید بیشتر عامل موفقیت یک کسب و کار بود، اما امروزه نوآوری و خلاقیت عامل موفقیت یک کسب و کار و بقای آنها در فضای رقابتی است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، در برنامه‌های توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه ایجاد، حمایت و تشویق کسب و کارهای کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: این کسب و کارها در ایجاد فرصت­های شغلی با سرمایه‌­گذاری‌­های پایین، توسعه­‌های منطقه‌­ای، توسعه‌­های سازمانی شرکت‌­های متکی بر اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش­های نوین، اهمیت بسزایی دارند.

 

وی توضیح داد: شرکت‌های تولیدی کوچک سیستم‌ها و رویه‌های ساده‌ای دارند که، انعطاف‌پذیری، بازخورد فوری، فهم بهتر و پاسخ سریعتر به نیازهای مصرف‌کننده را در بر دارد. همچنین این کسب و کارهای خرد و کوچک بازدهی بیشتری داشته و در ایجاد اشتغال، ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات کشورها، نقش مهمی دارند.

 

نوراله زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های ایجاد شغل در کشور ما بالاست بهترین بخش و زودبازده­‌ترین بخشی که بتوان از طریق آن اشتغال بیشتری ایجاد کرد حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک است.

 

وی تصریح کرد: شرایط تحریم بهترین فرصت برای توسعه و رونق کسب و کارهای خرد به شمار می‌رود چرا که کسب و کارهای خرد از رشد و بازدهی بیشتر و انحراف کمتری برخوردار بوده و سهم بیشتری از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: کسب وکارهای کوچک راحت‌تر می‌توانند خود را با تغییرات پرشتاب محیطی منطبق کرده و نسبت به عوامل اقتصادی و سیاسی سریعتر واکنش نشان دهند و ریسک کمتری را نسبت به شرکت‌های بزرگ متحمل می شوند.

 

به گفته وی در ۳۰ کشوری که دارای بالاترین درآمد در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) هستند، بیش از دو سوم افراد شاغل در کسب وکارهای کوچک مشغول به کار هستند.

 

نوراله زاده درباره حمایت از این کسب و کارها گفت: امروزه به منظور حمایت و برطرف کردن مشکلاتی که این گونه کسب وکارها با آنها روبه‌رو هستند، کشورهای مختلف قوانین و تسهیلات گوناگونی برای حمایت از آنها تدوین کردند و ایجاد فضای مناسب برای کمک به رشد و توسعه آنها یکی از مسئولیت‌های اصلی دولت‌هاست.

 

 

وی افزود: ارائه خدمات مالی و بانکی به بخش کسب وکارهای کوچک و متوسط نیز به دلیل اهمیت این بخش در تمامی کشورها از لحاظ اقتصادی بسیار ارزشمند است. به خصوص در کشورهایی با درآمد پایین، بانک‌ها می‌توانند نقشی اساسی در این حوزه ایفا کنند؛ به طوری که ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند انگیزه کافی برای بخش غیر رسمی ایجاد کند تا برای دریافت این گونه تسهیلات تمایل بیشتری به ثبت کسب وکار خود و رسمیت بخشیدن به آن داشته باشند.

 

کسب و کارهای خرد خلاق‌تر از شرکت‌های بزرگ هستند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره لازمه خلاقیت در کسب و کارها گفت: پژوهشگران بر این باورند که شرکت‌های کوچک درزمینه نوآوری خلاق‌تر از شرکت‌های بزرگ هستند و قابلیت انعطاف‌پذیری، نوآوری و سرعت واکنش از مزیت‌های نسبی شرکت‌های کوچک است و می توانند از تمرکز سنتی برای محصول فاصله بگیرند و با به کارگیری تکنولوژی جدید در توسعه نوآوری محصول گام بردارند.

 

وی تاکید کرد: به طور کلی شرکت‌هایی که در محیط‌هایی با رقابت بالا عمل می‌کنند، تمایل دارند نوآوری بیشتری در محصولاتشان داشته باشند.

 

تکنیک‌ اسکمپر برای دست‌یابی به تفکر خلاق در کسب و کار

نوراله زاده با بیان اینکه تفکر خلاق برای رسیدن به ایده‌های جدید و راه‌حل‌های تازه، از رموز موفقیت در هر کسب‌وکاری است، افزود: یکی از تکنیک‌های مفید و کاربردی برای دستیابی به تفکر خلاق، تکنیک اسکمپر است که در آن، پرسش‌های متفاوتی از خود می‌پرسیم و از زوایای گوناگونی، مسئله را بررسی می‌کنیم تا در نهایت به ایده‌های تازه‌ای برسیم.

 

وی اظهارداشت: تکنیک اسکمپر تشکیل شده از حروف اول کلمات انگلیسی جایگزینی (Substitute)، ترکیب (Combine)، تطبیق دادن برای یک هدف دیگر (Adapt)، اصلاح (Modify)، کاربرد دیگر (Put to Another Use)، حذف (Eliminate) و وارونه کردن (Reverse) تشکیل شده است.

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی درباره روش کار با این تکنیک توضیح داد: هفت سؤال با موضوعات بالا در مورد محصول یا خدمات موجود طرح می‌کنیم، این سؤالات هم کمک می‌کنند تا محصول فعلی را بهبود ببخشیم و هم باعث می‌شوند تا به ایده‌هایی خلاقانه‌ای برای خلق محصولات و یا خدمات جدید برسیم.

 

وی افزود: در تکنیک جایگزینی بر بخش‌هایی از فرآیند تمرکز دارد که می‌توان آن را به موارد دیگر جایگزین کرد برای نمونه می‌توان چیپس خرما را جایگزین قند کرد یا چیپس‌های میوه و میوه خشک را جایگزین تنقلات کنیم.

 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تاکید کرد: در بسیاری موارد ادغام دو ایده، فرایند و محصول خروجی بهتری دارد و موجب دستیابی به یک محصول یا فناوری جدید و در نتیجه تقویت بازار می‌شود. تولید اسمارتیزهای خرمایی را برای کودکان، تهیه شیر خرما با پالپ خرما نمونه‌های دیگری است که می‌توان در این تکنیک پیشنهاد داد.

 

وی با بیان اینکه سازگار کردن یکی از تکنیک‌های کارآمد در کسب و کارهای کوچک است، گفت: سازگار کردن در واقع اصلاح کردن یا بهبود دادنِ محصولات یا خدمات، برای دستیابی به خروجی بهتری است. این اصلاح، از ایجادِ تغییرات کوچک تا تغییراتی اساسی در کل پروژه، متغیر است و محصول را بر اساس سلیقه، راحتی، تمایل و شرایط مختلف محیطی برای مصرف‌کنندگان تولید می‌کنیم. برای نمونه با خرما اقدام به تولید سس خرما، قرص خرما و صبحانه خرما می‌کنیم.

 

نوراله زاده درباره تکنیک اصلاح در کسب و کارها گفت: در این روش باید به دنبال حل مشکلات جدید باشیم برای نمونه می‌توانیم خانه‌هایی از حصیر بسازیم یا حصیرهای خرما ببافیم و به مشتری ارائه کنیم.

 

وی اظهاردداشت: در تکنیک‌های خلاقیت باید به این بیاندیشیم که آیا می توان محصول را تغییر داد و اصلاح کرد و یا می توان آن را در محصولی دیگر بکار برد؟ به عنوان نمونه ام‌دی‌اف حصیری یا کیف و کفش حصیری تولید کنیم.

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

به گفته مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید برای خلاقیت در کسب و کارها باید به این بیاندیشیم که چه چیزی را می‌توان از محصول حذف کرد تا محصول برای مشتری  مناسب‌تر باشد برای نمونه سرشیر بدون ضرر تولید کنیم.

 

وی معتقد است معکوس کردن فرایند یا بخشی از آن، می‌تواند به حل مشکلات یا تولید خروجی خلاقانه‌تر کمک کند و محصول مناسبی برای مشتری فراهم شود همچون تولید دوغ با طبع گرم برای افرادی که نمی‌توانند دوغ استفاده کنند یا خشک کردن میوه با انجماد.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics