تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دریافت مالیات از سنوات کارگران غیر قانونی است

یکی از تخلفاتی که کارفرمایان در رابطه با کارگران در خصوص پرداخت حقوق و مزایا مرتکب می شوند بحث مزایای پایان کار یا همان حق سنوات است.

مطابق ماده ۲۴ قانون کار در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به‌عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

 

بنابر این مطابق ماده فوق  منظور از حق سنوات همان مزایای پایان کار است و به کارگرانی تعلق می‌گیرد که قرارداد آن ها موقت باشد و حداقل یک سال در کارگاه مشغول کار باشند. مقدار  این حق سنوات معادل سی روز حقوق پایه می‌باشد که فقط یک بار در سال به کارگر پرداخت خواهد شد. همچنین کارفرما می‌تواند حق سنوات را به‌تدریج و به‌صورت ماهیانه یا هر چند ماه به حساب کارگر واریز نماید.

 

اما بسیاری از کارفرمایان با ترفند های مختلف این حق قانونی را به کارگران پرداخت نمی کنند و در هنگام تعلق یا هنگام پرداخت  با این توجیه که حق سنوات را در حقوق ماهانه کارگر لحاظ کرده اند از پرداخت آن استنکاف می کنند.

 

اما یکی  از تخلف های کارفرمایان در این موضوع، کسر نمودن مبلغی از سنوات  تحت عنوان مالیات بر درآمد است که هیچ مستند قانونی ندارد و قانونا  تخلف محسوب می شود.

 

برای آگاهی از جزییات بیشتر  اینجا  کلیک نمایید.

منبع خبر: خبرگذاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics