تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نیاز امروز دانشگاه‌ها در تبدیل دانش فناوری، ارائه آموزش مهارت‌های نرم است

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه امروزه ذهن دانشجویان با محفوظات و علوم مختلف پر می‌شود، در حالی‌که در تبدیل علم به فناوری ضعف دارند، بر ارائه آموزش مهارت‌های نرم که شامل کار گروهی می‌شود، تاکید کرد.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمود نیلی امروز در مراسم "اهدای چهارمین جایزه احمدی روشن" با بیان اینکه برای داشتن آینده بهتر باید داشته‌ها را بشناسیم، نیازها را تحلیل و نقشه راه را ترسیم کنیم، افزود: به لحاظ جوانان تحصیلکرده و مشتاق علم بسیار غنی هستیم و همچنین امر آموزش و پژوهش را نیز به خوبی می‌شناسیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که باید به هدف برسیم و پژوهش را به فناوری تبدیل کنیم، به نظر می‌رسد که نقش‌های زیادی داریم و تا تبدیل کردن دانش به ثروت و رفاه جامعه فاصله زیادی داریم.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

نیلی، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح‌هایی مانند طرح احمدی روشن را برای پر کردن این نقایص دانست و یادآور شد: ولی برای جبران این نقص‌ها اگر برنامه جامع نداشته باشیم، هم‌افزایی و سیستم یکپارچه ایجاد نخواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما در دانشگاه تهران به دنبال ایجاد اکوسیستمی هستیم که در آن همه زیرساخت‌ها، توانمندی‌ها و استعدادها را همراه کنیم و یک استراتژی روشن را در پیش روی ما قرار دهند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور بر روی ایجاد این اکوسیستم یکپارچه متمرکز شده و این مسئله تنها مسئله این دانشگاه نیست، بلکه مسئله همه کشورهای دنیا است و در این حوزه رقابتی در میان کشورهای توسعه یافته ایجاد شده است و آنها به دنبال بهینه‌سازی این اکوسیستم هستند.

 

نیلی ادامه داد: ما در این راستا از تجربیات جهانی بهره بردیم و این سیستم یکپارچه را در کشور اجرایی کنیم و همچنین در اتحادیه‌های موجود در دانشگاه به دنبال این هستیم که چگونه بخش‌های مختلف را با یکدیگر هم‌راستا کنیم.

وی توجه به آموزش‌های دوره کارشناسی را مهمترین فعالیت در زمینه مسئله محور کردن آموزش‌ها دانست و خاطرنشان کرد:‌ مقطع کارشناسی یعنی دوره‌ای که دانشجویان با عشق و علاقه وارد دانشگاه می‌شوند و این دوره بهترین دوره برای سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است. چرا که هر چه دانشجویان به مقاطع بالاتر تحصیلی وارد شوند، خوداتکایی آنها بالا می‌رود و ممکن است مسیر زندگی خود را به گونه‌ای دیگر تعیین کنند.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ما امر آموزش را خوب می‌دانیم، ولی آیا همه آنچه را که باید، به دانشجویان آموزش می‌دهیم، گفت: آنچه که باید در دوره کارشناسی آموزش داده شود، آموزش مهارت‌های نرم است.

نیلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مغز دانشجویان با مقادیر زیادی علم و محفوظات پر می‌شود، یادآور شد: دانشجویان در مسابقات کتبی و تستی خوب عمل می‌کنند، ولی در تبدیل علم به تجربه و فناوری دچار ضعف‌هایی هستند و نیازمند آموزش‌های نرم که شامل مواردی چون انجام کارهای گروهی است، هستند.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سیستم آموزش کنونی این نوع آموزش‌ها کمتر دیده شده است، اظهار کرد:‌ این در حالیست که مهمترین مسئله در آموزش‌های دانشگاهی آموزش مهارت نرم است.

وی با اشاره به نحوه اجرای آموزش‌های نرم در دانشگاه‌ها توضیح داد: در حال حاضر دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی باید ۱۴۰ واحد بگذرانند و دانشجویان می‌توانند ۲۵ واحد از این واحدها را از سایر رشته‌ها انتخاب کنند.

 

رئیس دانشگاه تهران، ایجاد رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها را به معنی کشیده شدن دیوار میان رشته‌ها ندانست و ادامه داد: انتخاب ۲۵ واحد از سایر رشته‌ها موجب آشنا شدن دانشجویان با سایر حوزه‌ها و نقطه شروع نگاه گسترده‌تر و انتقادی در آنها خواهد شد.

وی با تاکید بر مسئله محور بودن آموزش‌های دانشگاهی، خاطرنشان کرد: اگر از آغاز سال تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‌ها، آموزش‌ها مسئله محور باشد شاهد افت تحصیلی و سرخوردگی در آنها نخواهیم بود.

 

نیلی همچنین مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های اجتماعی را موجب یادگیری آنها برای انجام کار تیمی دانست و گفت: از این رو است که مشاهده می‌کنیم دانشجویانی که در فعالیت‌های دانشجویی و اجتماعی مشارکت بیشتری دارند، پس از فارغ‌التحصیلی موفق‌تر هستند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics