تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افزایش قیمت بنزین توقف پرداخت یارانه به ثروتمندان است

زنجان-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت:افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه توقف پرداخت یارانه پنهان به قشر پردرآمد جامعه است که توسعه عدالت اجتماعی محقق شود.

 

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری تسنیم، شهرام طهماسبی عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل ساختمان شماره ۲ استانداری زنجان، با اتشاره به اعتراضات در رابطه با افزایش قیمت بنزین، گفت: چرا افزایش قیمت بنزین مردم را نگران کرده توجه شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی اظهارکرد: در گذشته مردم شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و پس ازآن افزایش قیمت کالاها و خدمات بودند و این در حالی است که در این بازه زمانی فقط قیمت بنزین افزایش یافته است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت:نقش بنزین در بخش تولید کم است و  به هنگام تغییر سال و شروع سالی جدید  افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی اعلام می‌شود.

 

مجموع سهم بنزین در سبد مصرفی خانوار در استان زنجان ۲ درصد است

طهماسبی ابراز کرد:  جامعه بر افزایش قیمت در آستانه سال نو، در طی سال‌ها تجربه، عادت داشت، اعتراض خاصی اتفاق نمی‌افتاد ولی این بار با وجود اینکه افزایش قیمت فقط برای بنزین  اتفاق افتاد ولی نوع انتشار خبر و برخورد غیرحرفه‌ای برخی، فشار و نگرانی را در جامعه پمپاژ کرد.

 

وی ابراز کرد:  در مجموع سهم بنزین در سبد مصرفی خانوار در استان زنجان ۲ درصد و در کشور ۲.۱ درصد است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ابراز کرد: افزایش قیمت بنزین بر سبد مصرفی خانوار تاثیر دارد  ولی تاثیر این کالا نسبت به سایر کالا و خدمات موجود در سبد مصرفی، تاثیر بسیار کمی دارد.

 

بنزین در تولید نقش چندانی ندارد

طهماسبی تصریح کرد: بنزین در تولید نقش چندانی ندارد و اغلب در بخش حمل و نقل درون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی هدف از پرداخت یارانه را حمایت از قشر ضعیف جامعه  اعلام کردو افزود: با حذف یارانه پنهان موجود در برخی کالاها، افزایش قیمت رخ‌داده به نفع اقشار ضعیف است؛ چراکه منابع آزاد شده به این اقشار منتقل می‌شود و حذف یارانه پنهان را می‌توان صیانت از حقوق اقشار ضعیف تلقی کرد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: سالانه قریب به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت می‌شود که این مهم دوبرابر بودجه جاری کشور است و اگر این مبلغ در یک سال صرف پروژه‌های عمرانی می‌شد دیگر پروژه‌ نیمه‌کاره‌ای در کشور وجود نداشت.

 

طهماسبی گفت: سهم هر ایرانی از مجموع یارانه‌های پرداختی در سال قریب به ۱۱ میلیون تومان است که با وجود یارانه‌های پنهان و سهم بالای برخی دهک‌ها در بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان، هر ایرانی تقریبا یک‌بیستم آنچه که پرداخت می‌شود را دریافت می‌کند.

 

سهم سه دهک بالای جامعه از یارانه پنهان ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است

وی تصریح کرد: سهم سه دهک بالای جامعه از یارانه پنهان ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ برابر از سه دهک پایین جامعه بیشتر است و این بهره‌مندی از سوبسید مشمول در حامل‌های انرژی است.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به بهرمندی دهک‌های مختلف از یارانه پنهان بنزین اشاره کردو افزود: دهک اول ۱۶۵۰ میلیارد تومان و دهک دهم با بهره‌مندی ۱۷ برابری، ۲۷ هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان از  یارانه بنزین بهره‌مند می‌شود که این مهم برای دهک دوم ۳۷۲۰ میلیارد تومان، دهک سوم ۶۲۴۱ میلیارد تومان، دهک هشتم ۱۷ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان و دهک نهم ۲۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان است و نشان از آن دارد که هرچه فاصله بین دهک‌ها کمتر می‌شود، میزان بهره‌مندی نیز بیشتر می‌شود.

 

طهماسبی گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه پنهان این کالا، توقف پرداخت یارانه پنهان به قشر پردرآمد جامعه است که توسعه عدالت اجتماعی محقق شود.

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics