تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیا موبینگ صنعت بیمه را آلوده کرده است ؟

مابینگ (موبینگ ) یعنی فردی در جامعه چنان تحت فشار تبعیض، تحقیر توهین و آزار و اذیت قرار می گیرد که دیگر شرایط برایش قابل تحمل نیست.

عباس طیبی : کارمندی که بسیار وظیفه شناس و دقیق و صادق است از طرف مدیر و اطرافیانش مورد تمسخر قرار می گیرد چون درست کاری او منافع آنها را به خطر می اندازد.
موبینگ مختص کارکنان نیست بلکه خطری است که می تواند در سطوح بالاتر و حتی اعضای هیات مدیره یک سازمان نیز رخ بدهد.

 

چرا موبینگ بوجود می آید؟

جواب دادن به این سئوال با اطلاعات فعلی مشکل است ولی یکی از دلایل اصلی موبینگ   را می توان شرایط سازمانی و اختلاف طبقاتی یا تعلق طبقاتی متفاوت موب شونده و موب کننده دانست و جهت اثبات این مطلب آمار و مثال های زیادی آمده است.


دکتر لی مان معتقد است که موبینگ در اثر ضعف مدیریت و شرایط نامناسب کاری و کاهش ارزش های اخلاقی بوجود می آید. مشابه این نتیجه را تحقیقات دانشمندان فنلاندی و نروژی و آلمانی هم بدست آوردند، آنها معتقدند در همه سازمان هایی که به درستی اداره نمی شوند و رقابت صحیح وجود ندارد موبینگ مشاهده می شود. در این سازمان ها مشکلات اداری به درستی حل نمی شود و روش اطلاع رسانی درستی وجود ندارد.


موبینگ در بسیاری از موارد در اثر ضعف مدیریت می باشد، یعنی مدیریت یا سرپرستی مشکل را دیده اما در جهت حل آن اقدامی نکرده است. در حقیقت مدیریت قادر به حل مشکل نیست، زیرا اگر مدیریت صحیح باشد اصلاً شرایط برای موبینگ بوجود نمی آید. متاسفانه تحقیقات نشان داده است که 70 تا 80 درصد موارد موبینگ با همکاری مدیریت و سرپرستی صورت می گیرد حتی در موارد زیادی موب کننده خود مدیر یا سرپرست می باشد. این رخداد در اعضای هیات مدیره و نمایندگان سهامداران نیز به وجود می آید.


یکی  از دلایل موبینگ استفاده از این روش برای جابجایی افراد می باشد به این وسیله می خواهند که شخص مورد نظر خود به خود استعفاء دهد یا کارش را واگذار کند زیرا مدیریت نمی تواند او را مستقیم جابجا کند، یا اخراج او سبب ضرر مالی به سازمان می شود.


تعلق گروهی برای انسان ها بسیار مهم بوده و هست ولی گاهی موارد وقتی گروه دچار مشکل شود افراد گروه سعی می کنند همه تقصیر ها را گردن یک نفر بیاندازند و این کلاً در گروه های متفاوت مرتباً تکرار می شود و این تقریباً بدشانسی فرد است. مدل دیگر موبینگ ناشی از کینه شخصی می باشد. در حقیقت شخص دیگری را موب می کند چون به دلیلی از او ناراحت است.


گاهی دلایل موبینگ در شخصیت قربانی می باشد، بعضی افراد اشکال شخصیتی دارند که باعث می شود که بهتر قربانی موبینگ بشوند، آنها معمولاً خیلی دیر متوجه اشکالات محیطی می شوند و یا اینکه همیشه سعی می کنند از مشکلات دوری کنند ولی برعکس دائم دچار مشکل می شوند، این افراد شناخت اجتماعی صحیحی ندارند و به همین دلیل قربانی موبینگ می شوند، اما این به معنی آن نیست که افرادی که شناخت صحیح اجتماعی دارند قربانی موبینگ نشوند.

 

آنچه که تحقیقات انجام شده نشان داده موبینگ یک مشکل اجتماعی است که روز بروز اهمیت بیشتری پیدا می کند، مسئله ای که در بسیاری از سازمان ها به مشکلات روزانه سازمانی تعلق دارد، بنابراین باید راههایی برای جلوگیری از موبینگ پیش بینی شود. در بسیاری از سازمان های اروپایی جزء دروس آموزشی حین کار دروسی هم در زمینه موبینگ یا آزار روانی در محیط کار  پیش بینی شده است، زیرا اکثر سازمان ها ضرر اقتصادی ناشی از موبینگ را محاصبه کرده اند. در حقیقت تنها آزار دیده ضرر نمی کند بلکه بعلت غیبت مکرر و عدم انجام صحیح کار بعلت ناراحتی روحی که فرد دچار آن است باعث کاهش تولید سازمانی می شود و ضرر سنگینی به سازمان مربوطه می زند.


این مختص کارکنان نیست ، بلکه نمونه هایی وجود دارد که موبینگ را به عرصه های مختلف نیز تعمیم می دهد.


- مدیرعاملی که تحت موبینگ  هیات مدیره استعفاء میدهد .
- مدیرانی که علی رقم عملکرد خود شغل خود  را رها می کنند .
- نمایندگانی که پرتفوی خود را به دلیل موبینگ از دست میدهند و رفته رفته شغل خود را در معرض خطر می بینند.


بسیاری در برخورد با یک موضوع
آن مساله را به رابطه برتری داده و به سادگی حاضرند رابطه خود را در مدتی که درگیر تعارضند قربانی کنند .
اگر بتوان جو را مبتنی بر سودمندی و الویت رابطه ساختاردهی و سپس فرهنگ نمود احتمالا موبینگ کاهش خواهند یافت. اما آموزش وتوانمندسازی  تفکری روشن برای نبردی نرم با موبینگ است .


ممکن است گاهی سازمانها برای رفع آن آموزشهایی را نیز در نظر بگیرند ، اما نکته بسیار مهمی که در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد توانمندسازی شخصی با همت و تلاشی است که باید باور مواجه با آن را در شخصیت درونی خود بوجود آورد تا قدرت مقابله و گریز از این خطر تقویت شود .

 

منبع خبر: ریسک نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics