تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سهم ۱۷ درصدی کارگزار در قرارداد پوشش بیمه ای زائرین اربعین قانونی نیست/ سهم 17 درصدی باید به یک چهارم کاهش یابد

این پیگیریهای رسانه ای د رحالی ادامه پیدا کرد که امروز مدیرکل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای بیمه مرکزی از ۲ ایراد بر قرارداد بیمه زائران اربعین میان سازمان حج و زیارت و بیمه ایران خبر داد و گفت: سهم ۱۷ درصدی کارگزار در این قرارداد قانونی نبوده و باید به یک چهارم کاهش یابد.

 

بیمه مرکزی قرارداد سازمان حج و زیارت و بیمه ایران را بررسی کرد و بررسی ما نشان داد وظایفی که به کارگزار محول شده هیچ‌کدام در راستای آیین‌نامه و وظایف کارگزاران بیمه قرار ندارد.

 

مدیرکل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای بیمه مرکزی از ۲ ایراد بر قرارداد بیمه زائران اربعین میان سازمان حج و زیارت و بیمه ایران خبر داد و گفت: سهم ۱۷ درصدی کارگزار در این قرارداد قانونی نبوده و باید به یک چهارم کاهش یابد.

 

در حالی طی روزهای اخیر کارمزد 17درصدی به کارگزار موجود در قراداد فز مابین بیمه ایران و سازمان حجو زیارت حاشیه های فراوانی ایجاد کرده که گویا تلاش های رسانه ای برای اصلاح این کارمزد در حال نتیجه دادن است.

 

تداوم ابهامات در قرارداد


 البته این ابهامات در حالی ادامه پیدا کرد که محمد حیدری ، معاونت فنی بیمه ایران در گزارشی به تشریح برخی زوایای این قراداد پرداخت اما شواهد حاکی از آن بود که این ابهامات همچنان پابرجاست.

 

محمد حیدری ،معاونت فنی بیمه ایران ، در تشریح جزئیات پوشش‌ها و تعهدات بیمه زائران اربعین اذعان داشته ، حق بیمه 16 هزار تومان شامل 1000 تومان مالیات، 2500 تومان هزینه اجرا و 12.500 تومان حق بیمه محاسبه شده است.

 

حیدری در حالی   از ٢٥٠٠ تومان به عنوان هزینه اجرا و ١٢٥٠٠ تومان نیز به عنوان حق بیمه یاد کرده   که یک محاسبه سر انگشتی نشان می دهد که حدود ٢٠ درصد به هزینه اجرایی تعلق می گیرد.


نکته ابهام برانگیز اینجا خواهد بود که دقیقا مشخص نشده است که این هزینه اجرایی که مستقیما از جیب بیمه گزاران برداشت می شود دقیقا صرف چه مواردی خواهد شد.


به نظر می رسد برای اینکه حقی از حقوق زائران ضایع نشود ورود نهادهای نظارتی بالادستی جهت هزینه کرد درست این رقم که به بیست درصد بالغ می شود ضروری خواهد بود.

 

از سوی دیگر در اینجا برخی سوالات مطرح می شود،
سوال اینجاست که در قرارداد اولیه مبلغ 17 درصد به عنوان کارمزد کارگزار و اجرای وظایف فوق نهاده شده بود که در قرارداد جاری این مبلغ تا 20 درصد و با عنوان اجرای قرارداد افزایش یافته است .


شایان ذکر است با توجه به اینکه این اتفاق یک موضوع ملی می باشد تمامی نهاد های عملیاتی اعم از اورژانس ، هلال احمر ، بسیج مردمی ، نیروهای امنیتی و ... در مسیر راه حضور خواهند داشت و قاعدتاٌ اولین نهاد یاری کننده اورژانس و هلال احمر خواهد بود .


همچنین با توجه به موضوع دولتی بودن قرارداد با توجه به آیین نامه 83 بیمه مرکزی ( حداکثر 25% کارمزد اصلی موضوع آیین نامه ) و با توجه به جمع کل حق بیمه که در یک بیمه نامه واحد می باشد پرداخت کارمزد شامل قانون  پلکانی نیز می باشد .
یک مثال ساده :
جمعیت حاضر 2 میلیون نفر * 2500 تومان = 5 میلیارد تومان هزینه اجرا  !!!
*** شایان ذکر است بیمه ایران مشخص نکرده است مبلغ کارمزد آیا از حق بیمه 12.500 تومان محاسبه خواهد شد یا از محل 2500 تومان

این ابهامات در حالی ادامه داشت که رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو یی با ریسک نیوز صراحتا اذعان داشت که اعتقادی به پرداخت کارمزدهای اینچنینی به کارگزار در قراردادهای  ملی و مذهبی و بخصوص در خصوص پوشش بیمه ای زائرین اربعین ندارد.
در این راستا وی تاکید کرد که بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی در این قرارداد ورود پیدا می کند.

 

این پیگیریهای رسانه ای د رحالی ادامه پیدا کرد که امروز مدیرکل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای بیمه مرکزی از ۲ ایراد بر قرارداد بیمه زائران اربعین میان سازمان حج و زیارت و بیمه ایران خبر داد و گفت: سهم ۱۷ درصدی کارگزار در این قرارداد قانونی نبوده و باید به یک چهارم کاهش یابد.

 

مهرداد رضایی در گفت‌وگو با  فارس  اظهار داشت:  بیمه مرکزی قرارداد سازمان حج و زیارت و بیمه ایران را بررسی کرد و بررسی ما نشان داد وظایفی که به کارگزار محول شده هیچ‌کدام در راستای آیین‌نامه و وظایف کارگزاران بیمه قرار ندارد.

 

وی افزود: ما بررسی‌هایمان را انجام و بازنگری‌های موردنظر را ابلاغ کردیم.بر این اساس کارمزد باید بر اساس ماده 15 آئین نامه 83 پرداخت می‌شد.

رضایی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی درباره نرخ، شرایط و نحوه اجرای قرارداد اعلام کرد که نرخ کارمزد در شرایطی که طرف قرارداد شرکت بیمه یک سازمان و موسسه دولتی است، نباید از 25 درصد نرخ کارمزد در شرایط معمول فراتر رود.

 

وی تصریح کرد: نرخ معمول کارمزد در این قرارداد 17 درصد است و 25 درصد کارمزد 17 درصدی رقمی کمتر از 5 درصد حق بیمه‌های دریافتی خواهد بود.

مدیرکل نظارت بر صلاحیت‌های حرفه‌ای بیمه مرکزی اضافه کرد: نرخ کارمزد در قرارداد سازمان حج و زیارت و بیمه ایران 4 برابر لحاظ شده که باید به یک چهارم تقلیل پیدا کند.

 

رضایی ابهام دوم در قرارداد بیمه زائران اربعین را شرح وظایف دیده شده برای کارگزار بیمه ذکر کرد و گفت: براساس آئین‌نامه شماره 92 وظایف کارگزار بیمه مشخص است، اما در قرارداد سازمان حج و زیارت و بیمه ایران،‌ وظایفی به کارگزار محول شده که هیچ‌کدام در راستای اساسنامه شرکت‌های کارگزاری، آئین‌نامه و وظایف مربوطه قرار ندارد و شرح وظایف محوله به شرکت کارگزار باید اصلاح شود.

 

به گفته رضایی، بیمه مرکزی در جهت اصلاح قرارداد بیمه زائران اربعین بازنگری‌های مورد نیاز را ابلاغ کرده است و نظارت مورد نیاز صورت خواهد گرفت.

منبع خبر: ریسک نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics