تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اصلاح ساختار بودجه در جهت افزایش قدرت سازمان برنامه انجام شد

کارشناسان با هشدار در مورد سیاست های اقتصادی دولت و روش غلط تامین کسری بودجه، معتقدند اگر تغییرات عمده ای در بودجه ۹۹ صورت نگیرد، در پایان سال آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، علی سعدوندی استاد بانکداری و اقتصاد کلان در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور گفت: وضعیت بودجه ریزی کشور طی چند دهه گذشته اینطور بوده که هر زمانی درآمد نفتی داشتیم ، این درآمد از حساب دولت به حساب بانک مرکزی منتقل می شد و در مقابل، بانک مرکزی اقدام به انتشار پایه پولی می کرد. در واقع از درآمد نفت به عنوان بهانه ای استفاده می شده تا به طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض صورت گیرد. این یکی از دلایلی است که نفت را عامل «نفرین منابع» در ایران می دانند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این کارشناس اقتصادی افزود: حتی اگر بانک مرکزی این درآمد ارزی را در بازار بفروشد، نرخ ارز حقیقی زیر نرخ تعادلی قرار می گیرد همان گونه که طی ۵۰ سال گذشته این اتفاق افتاده است که در نهایت منجر به بیماری هلندی می شود و صنعت داخلی از بین می رود؛ در اقتصاد ایران می بینیم صنایعی که قدمت بالایی داشتند همچون صنعت کفش، نساجی و چرم به تدریج مضمحل شدند.

 

وی ادامه داد: همچنین بخشی از این درآمدهای ارزی را بانک مرکزی بدون هیچ گونه درآمدی در حساب های خارجی نگه می دارد و در  مقابل آن پایه پولی افزایش می یابد و منجر به تورم می شود. 

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics