تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پرداخت۳۲.۵درصد هزینه های سلامت از جیب مردم/بیمه ها همیشه بدهکارند

بررسی هزینه های خدمات درمانی در پنل اقتصاد سلامت، مورد بحث و بررسی سه تن از مسئولان ارشد وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی قرار گرفت.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، در پنل اقتصاد سلامت که در حاشیه بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی کشور برگزار شد، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح وضعیت هزینه های حوزه سلامت کشور پرداختند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در ابتدا، معاون کل وزارت بهداشت، به موضوع سهم سلامت از GDP اشاره کرد و گفت: در نظام سلامت، حسابداری تعهدی حاکم است، یعنی اینکه این سهم نقدی نیست و حسابداری ملی بر مبنای وقوع هزینه محاسبه می شود.

 

وی با عنوان این مطلب که در سال ۹۶ سهم سلامت از GDP عدد ۸.۴ درصد بوده است، افزود: اما اینکه این به همین میزان به ارائه کنندگان خدمات پرداخت شده است یا خیر، باید بکوبیم خیر، پرداخت نشده است.


حریرچی با اشاره به قانون بیمه همگانی کشور مصوب سال ۱۳۷۴، گفت: وقتی خودگردانی بیمارستان ها شروع شد، یعنی اینکه می بایست از آینده هزینه کنیم. نشانه این موضوع هم، تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها بوده است. یعنی در ۲۴ سال گذشته بیمه ها همیشه بدهکار بوده اند.
وی افزود: سهم سلامت از GDP در عمل اتفاق نمی افتد و تاخیر بیمه ها و انباشت مطالبات وزارت بهداشت، باعث می شود که دولت به ما اوراق بدهد و ما هم مجبوریم این اوراق را به طلب کاران خودمان بدهیم که در نتیجه آن، این اوراق با تاخیر چند ماهه نقد می شود.


حریرچی با اشاره به بیمه رایگان ۳۵ میلیون تحت پوشش سازمان بیمه سلامت، گفت: در این ۲۴ سال، دولت هیچ وقت حق بیمه واقعی را به بیمه سلامت پرداخت نکرده است.
معاون کل وزارت بهداشت، در ادامه میزان رضایت بخشی دریافت کنندگان خدمات سلامت از وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: از ۱۶۸ میلیون نفر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی کشور، ۲۶ میلیون نفر جواب سئوالات ما داده اند که ۹۵ درصد آنها رضایت داشته اند.
 

وی با اشاره به سهم سلامت از GDP، گفت: دولت و بیمه ها در هر حال پول را پرداخت خواهند کرد، اما ترکیب ناموزون از سهم پرداختی، باعث بروز مشکلاتی می شود.


حریرچی ادامه داد: اصل سهم پرداختی باید به این صورت باشد که دولت و بیمه ها باید بین ۷۸ تا ۸۰ درصد پرداختی داشته باشند، ۱۵ الی ۱۷ درصد مردم و بقیه را بیمه های تکمیلی بپردازند. اما در شرایط کنونی، سهم پرداختی مردم همچنان، ۳۲.۵ درصد است.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics