تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

عرضه‌های اولیه به گسترش بازار سرمایه کمک می‌کنند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه‌های اولیه نشان از این دارد که صاحبان صنایع و شرکتها بازار سهام را به عنوان منبعی برای تامین مالی خود ارزیابی می‌کنند که از این جنبه می‌توان از عرضه‌های اولیه به عنوان عاملی برای گسترش و تعمیق بازار سرمایه یاد کرد.

در خصوص دلایل پررنگ شدن عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه گفت: در چند ماه اخیر بنا بر دلایل مختلف حجم و ارزش معاملات بورس رشد محسوسی داشته است و با توجه به تداوم رکود در سایر بازارها نقدینگی تمایل خود را برای ورود به بازار سهام نشان داده است.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس نیز عرضه‌های اولیه در تالار شیشه‌ای شتاب گرفته است که بنظر می‌رسد تداوم این عرضه‌ها بتواند به حفظ تعادل دادوستدها در بازار سهام کمک کند.

 

وی با بیان این که به طور معمول حضور شرکت ها در بازار سرمایه به دلیل تامین مالی صورت می‌گیرد اذعان داشت: بنابراین صاحبان شرکت ها و سهامداران عمده ترجیح می‌دهند در بازاری مثبت و متعادل اقدام به عرضه اولیه سهام خود کنند.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته با توجه به ماهیت عرضه‌های اولیه که به طور معمول با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه و موجب کسب سود آنها می‌شود، بنظر می‌رسد صرفا در بازارهای مثبت نباید اقدام به عرضه اولیه کرد و تجربه معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد عرضه‌های اولیه در شرایطی که حال و هوای تالار شیشه‌ای منفی هم هست، این عرضه‌ها مورد توجه و اقبال سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: در مجموع می‌توان این‌گونه اظهار داشت که هر زمان شرکت ها آمادگی کاملی برای حضور در بازار دارند باید اقدام به عرضه اولیه آن ها در بازار سهام صورت گیرد و در هر شرایطی سرمایه‌ گذارانی وجود دارند که اقدام به خرید سهام در عرضه‌های اولیه با توجه به سود حاصل و ریسک کم آنها کنند.

 

خلیلی با بیان این که هر چند در عرضه‌های اولیه، بازدهی به نسبت خوبی از آن سرمایه‌ گذاران می‌شود گفت: دستکم از ابتدای امسال تا کنون شرکت هایی که در بازار سهام عرضه اولیه شده‌اند، از حجم اندکی برخوردار بوده اند و از این بابت که برای خرید عرضه اولیه برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود و ایجاد جو منفی در بازار می‌کنند نباید نگرانی چندانی داشت.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، عرضه‌های اولیه همواره نشان از این دارند که صاحبان صنایع و شرکتها بازار سهام را به عنوان منبعی برای تامین مالی خود ارزیابی می‌کنند که از این جنبه نیز می‌توان از عرضه‌های اولیه به عنوان عاملی برای گسترش و تعمیق بازار سرمایه یاد کرد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شیوه فعلی عرضه اولیه نیز اذعان داشت: در حال حاضر به هر میزانی که عرضه اولیه در بازار انجام شود، برای هر کد معاملاتی سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود و در شیوه جدید عرضه اولیه حد بالا و حد پایین قیمتی نیز برای سهام عرضه شده در نظر گرفته می‌شود که از این بابت نیز حساسیت‌‌ اهالی بازار نسبت به عرضه‌‌های اولیه از بین رفته است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر در شیوه جدید عرضه‌های اولیه، شرکت بورس و فرابورس با گرفتن تعهد و تضامین مشخصی از ناشر موجب کاهش ریسک این عرضه‌ها در بازار سهام شده اند.

 

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics