تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

درآمد استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟ بررسی سودآوری دستگاه‌های ماینینگ

با وجود مقررات سخت‌گیرانه درباره استخراج بیت کوین در ایران، تب این فعالیت همچنان داغ است. اما درآمد استخراج بیت کوین در ایران واقعا چقدر است؟ دستگاه‌ استخراج را به برق بزن و پول پارو کن؟ بازگشت سرمایه ۴ ماهه؟ رفتن راه صدساله در یک شب؟ همه این سوالات و شایعات موجود در زمینه استخراج بیت کوین، ما را بر آن داشت تا مقاله‌ای در این خصوص تهیه و تنظیم کنیم.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از ارز دیجیتال، استخراج بیت کوین را می‌توان به زبان ساده این‌گونه تعریف کرد: دریافت پاداش در ازای اهدای قدرت دستگاه استخراج به شبکه که به تایید تراکنش‌ها و برقراری امنیت آن منجر می‌شود.ماینرها با بررسی و صحت‌سنجی اطلاعات تراکنش‌ها، امنیت شبکه را تأمین می‌کنند. شبکه‌ای که در ازای مشارکت و برای به‌روز نگه‎داشتن بلاک چین بیت کوین به ماینرها بیت کوین پاداش می‌دهد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

پرداختن به استخراج همیشه به معنای سودآوری آن نیست. فقط وقتی ارزش بیت کوین‌های کسب‌شده از مجموع هزینه‌های استخراج بیشتر باشد، این فعالیت سودآور و درآمدزا تلقی می‌شود.ماینینگ هم مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری نیازمند به ابزار و هزینه‌های جانبی است. برای استخراج بیت کوین علاوه بر دستگاه‌های استخراج، به برق مناسب هم نیاز داریم چون این فعالیت برق بسیار زیادی مصرف می‌کند. علاوه بر هزینه برق، با ورود دستگاه‌های جدید به بازار دستگاه‌های استخراج قدیمی پس از مدتی دیگر سودآوری ندارند.


بنابراین درآمد یک ماینر به طور مستقیم با زمان بازگشت سرمایه گره خورده است. زمان بازگشت سرمایه به مدت زمانی گفته می‌شود که پول سرمایه‌گذاری شده بر می‌گردد و تازه بعد از آن است که می‌توان نام بقیه درآمد حاصله را «سود» نامید.


عوامل مؤثر در سودآوری استخراج بیت کوین

فاکتورهای مختلفی وجود دارند که تعیین می‌کنند آیا استخراج بیت کوین هنوز هم یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود یا خیر؟ این موارد شامل قیمت ماینر، مصرف انرژی، هزینه‌ی برق، قیمت بیت کوین، قدرت دستگاه، سختی استخراج، کارمزد استخر و عواملی از این قبیل است که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.


قیمت ماینر و نرخ هش دستگاه

در سال‌های اولیه معرفی بیت کوین، این ارز دیجیتال با استفاده از کامپیوترهای شخصی و تنها با CPU یا کارت گرافیک (GPU) استخراج می‌شد. اما با روی کار آمدن تراشه‌های مدار مجتمع برنامه‌پذیر یا همان ای‌سیک (ASIC)، که قدرتی صد برابر کامپیوترها داشتند، روشی به جز خرید دستگاه مخصوص استخراج برای ماینینگ بیت کوین ناکارآمد و منسوخ شد.


دستگاه‌های مخصوص استخراج یا همان ASIC‌ها در مدل‌های گوناگون و تحت برندهای خاص تولید می‌شوند. هر دستگاه یک قدرت پردازش خاص دارد که به آن نرخ هش یا هش ریت (Hash rate) هم گفته می‌شود. قدرت یک دستگاه همان میزان پردازشی است که می‌تواند انجام دهد.

 

اگر فاکتور مصرف برق را در نظر نگیریم، هر چه یک دستگاه استخراج قدرت بیشتری داشته باشد، سودآوری آن هم بالاتر است. قدرت دستگاه‌های استخراج را با میزان تولید هش بر ثانیه نمایش می‌دهند مثل: 14 تراهش برثانیه (TH/S)شرکت‌های تولید‌کننده‌ی ماینرهای ای‌سیک، به طور مداوم دستگاه‌های جدیدی را با توان پردازشی یا همان نرخ هش بالاتر به بازار عرضه می‌کنند.

 

منبع خبر: ارز دیجیتال
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics