تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

خرید آنلاین اعتیاد به خرید را افزایش می‌دهد

تعطیلات زمان اوج خرید و شاید بدترین زمان سال برای افرادی است که به راحتی نمی‌توانند انگیزه خود را برای خرید کنترل کنند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا ، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، سهولت خرید آنلاین برای افرادی که به اعتیاد به خرید (BSD)  مبتلا هستند، وضعیت را بدتر می‌کند.
اعتیاد به خرید همچنان به عنوان یک بحث مستقل در نظر گرفته می‌شود و هنوز هم در کتاب‌های روانشناسی جایگاهی ندارد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

محقق این تحقیق جدید اظهار کرد: احتمالا به دلیل اینکه اطلاعات کافی در این مورد وجود ندارد، بحث در مورد اعتیاد به خرید در کتاب‌های روانشناسی موجود نیست.
دکتر آسترید مولر رئیس روانشناسی در گروه طب روانشناختی و روان درمانی در دانشکده پزشکی هانوفر آلمان، گفت: " فقدان نسبی تحقیقات علمی نیز یکی دیگر از این دلایل است، اما روانشناسان مدتهاست که به چنین موردی پرداخته‌اند."


مولر گفت: "بیش از 100 سال تاریخ کلینیکی وجود دارد که خرید و اختلال در عملکرد خرید بیش از اندازه، زندگی روزمره را مختل می‌کند و با پریشانی و اختلال در مناطق مهم عملکردی همراه است.
این شرایط می‌تواند صدمات واقعی از جمله گناه و پشیمانی پس از خرید، احساس از دست دادن کنترل، درگیری با خانواده در خرید بیش از اندازه و مشکل مالی ایجاد کند.
به گفته مولر، تصور می‌شود که حدود 5 درصد از مردم جهان تحت تاثیر این اختلال قرار دارند  و در قرن بیست و یکم، این اختلال به اعتیاد به خرید آنلاین تبدیل شده است.


در این تحقیق جدید، عادت خرید آنلاین 122 بیمار را که پیش از این زمان به اعتیاد به خرید مبتلا بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
این افراد در بازه سنی  20 تا 68 سال (به طور متوسط حدود 43 سال) قرار داشتند و بیش از 75درصد شرکت‌کنندگان زنان بودند. همه افراد قبل از تحقیق به دلیل معضل اعتیاد به خرید خود در جستجوی معالجه بودند. درمان این اختلال معمولا به صورت درمان شناختی - رفتاری است.



از شرکت‌کنندگان خواسته شد تعدادی پرسشنامه تشخیصی از جمله "آزمایش اعتیاد به اینترنت" و "غربالگری آسیب‌شناسی خرید" را تکمیل کنند. این افراد از لحاظ اضطراب و افسردگی نیز ارزیابی شدند.

در پایان این گروه نتیجه گرفت که یک سوم این افراد اعتیاد به خرید آنلاین BSD دارند. این افراد به طور معمول اضطراب و افسردگی شدیدتری داشتند.


به گفته مولر، افراد مبتلا به اعتیاد به خرید ممکن است دلایل خود را برای ترجیح یک مکان خرید نسبت به مکان دیگر داشته باشند.
وی گفت: "بعضی از افراد مبتلا به BSD ممکن است خرید حضوری را ترجیح ‌دهند و دوست دارند کالاها را لمس کرده، کالا را امتحان کنند و از محیط سنتی خرید لذت ببرند و تجربه تعامل اجتماعی با فروشندگان داشته باشند."


اما ممکن است برخی از بیماران BSD به خریدهای آنلاین جذب شوند، زیرا خرید از طریق وب شامل تنوع عظیمی از محصولات است، همچنین آسان، سریع و فرصتی برای خرید بدون نظارت و مخفیانه است.
دکتر پطروس لوونویس رئیس گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی روتجرز نیوجرسی و رئیس خدمات بیمارستان دانشگاه نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: "هر گونه اطلاعات جدید درباره BSD بسیار مهم است."


لوونیس خاطرنشان کرد: "ما دوست داریم در مورد موضوعاتی مانند BSD ، که بخشی از گروه‌های نوظهور اختلالات به نام اعتیادهای رفتاری است تحقیق کنیم."
وی ادامه داد: این رفتارها شامل رفتارهایی است که معمولا جزئی از زندگی روزمره است و برای اکثر افراد مفید است.

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

لوونیس گفت: اعتیاد به خرید مانند اعتیاد به مواد مخدر است و هرچه موانع پیش روی این افراد بیشتر باشد، احتمال بروز پیامدهای منفی بیشتر می‌شود.
وی گفت: "بنابراین اگر BSD دارید و مجبور نیستید برای خرید به مرکز خرید بروید و همه‌چیز فقط با یک کلیک فاصله دارد، این مورد اختلال شما را بیش از گذشته به مشکل تبدیل خواهد کرد."

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics