تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فروشگاه‌های جعلی شهرکتاب در انتظار اقدام حقوقی این‌موسسه باشند

مدیرحقوقی موسسه شهر کتاب درباره رسیدگی به مساله شهرکتاب‌های جعلی گفت: برای حفظ حقوق شهرکتاب و حفظ حقوق مدیران فروشگاه‌های اصلی پیگیر این مساله از مراجع قضایی هستیم.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر ، محمدامین رادمند مدیرحقوقی مؤسسه فرهنگی شهر کتاب با اشاره به سوءاستفاده آگاهانه یا غیرآگاهانه برخی فروشگاه‌های فرهنگی از عنوان و نشان شهر کتاب، گفت: یکی از وظایف دفتر حقوقی شهرکتاب، حفظ و تأمین حقوق فروشگاه‌های اصلی این مجموعه است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در همین راستا از ابتدای شروع فعالیت دفتر حقوقی، اقداماتی را در خصوص برخورد با فروشگاه‌هایی که بدون مجوز از نام و علامت تجاری شهرکتاب استفاده می‌کنند، آغاز کردیم. این اقدامات، از سه فروشگاه بدون مجوز در استان آذربایجان شرقی آغاز شد و هم‌اکنون در استان اصفهان نیز پرونده‌های مربوطه در مراجع قضائی در حال پیگیری هستند.


این اقدامات به‌تدریج به سایر استان‌ها نیز گسترش پیدا خواهد کرد و امیدواریم که در آینده نزدیک، دیگر هیچ فروشگاهی در کشور وجود نداشته باشد که بدون کسب مجوز و رعایت استانداردهای لازم از نام و علامت تجاری شهرکتاب استفاده کند و مدیران اصیل فروشگاه‌های اصلی شهرکتاب را از نگرانی رهایی پیدا کنند.


وی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی‌ها نسبت به حقوق معنوی افزود: علی‌رغم تصویب قوانین متعدد، متأسفانه حفظ حقوق معنوی آن‌گونه که شایسته و لازم است، برای برخی از هموطنان تبیین نشده و برخی اساساً نمی‌دانند که نمی‌توان بدون مجوز از نام و علامت تجاری دیگری استفاده کرد. این در حالی است که هرگونه استفاده بدون مجوز از نام و علامت تجاری مؤسسه شهر کتاب (حتی با اضافه کردن پیشوند و پسوند) مستند به مواد ۳۱، ۳۲، ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ ممنوع و غیر قانونی است و به تصریح ماده ۱۰ مکرر کنوانسیون پاریس مصداق رقابت نامشروع تلقی می‌شود.


همچنین به موجب مواد ۶۰ و ۶۱ قانون اخیرالذکر استفاده غیرمجاز از نام و علامت تجاری دیگری واجد جنبه کیفری بوده و متخلف علاوه بر جبران خسارت، حسب مورد به مجازات حبس تعزیری (از ۹۱ روز تا ۶ ماه) یا جزای نقدی و یا هر دو محکوم می‌شود.
 

مدیرحقوقی شهر کتاب با اشاره به همکاری فروشگاه‌های بدون مجوز استان آذربایجان شرقی که پس از اطلاع از ممنوعیت قانونی‌شان، همکاری لازم برای تغییرنام فروشگاه خود را انجام دادند، گفت: امیدواریم سایر افرادی که بدون رعایت الزامات قانونی از نام و علامت تجاری شهر کتاب استفاده می‌کنند، نیز از طریق مذاکره و گفتگو از قانون تبعیت کنند و نیازی به اقدامات قضائی نباشد تا هزینه‌های مادی و معنوی نیز به آنان تحمیل نشود.


رادمند در پایان در پاسخ به این سوال که چنان‌چه فرد متخلفی پس از گفتگوهای دوستانه حاضر به تبعیت از قانون نباشد، شهرکتاب چه رویکردی را در پی می‌گیرد، گفت: در این موارد به‌منظور حفظ حقوق شهرکتاب و حفظ حقوق مدیران فروشگاه‌های اصلی، علی‌رغم میل باطنی خود موضوع را با قوت و سرعت تا حصول نتیجه نهایی از مراجع صالح قضائی پیگیری خواهیم کرد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

مهدی فیروزان مدیر عامل شهرکتاب، نیز پس از رادمند و در پایان این‌مصاحبه گفت: هم‌اکنون به شکل موازی درگیر تغییر برند فروشگاهی جعلی در قزوین هستیم و متأسفانه برخی جاعلان خود را منتسب به رانت‌های قدرت می‌کنند یا نهادهای حکومتی از آنها حمایت می‌کنند و باعث تضییع حقوق فروشگاه‌های اصلی می‌شوند.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics