تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یزد با کمبود ۴۰۰ پرستار روبروست

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کمبود ۴۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی این استان در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: به دلیل اینکه بخش‌های ویژه چون آی سی یو، سی سی یو و دیالیز در این استان زیاد است، کمبود پرستار بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا ،"علی اکبر جراحی" به مناسبت هفته پرستار (۱۱ تا۱۷ دیماه) افزود: در بخش‌های ویژه حداقل باید به ازای هر۲ تخت یک پرستار و در بخش های داخلی هم به ازای هر پنج تخت یک پرستار وجود داشته باشد.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه استان از لحاظ تعداد کادر پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به نرم کشوری مطلوب است اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ نفر است در حالی که در کشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی زیر یک نفر و در استان یزد ۱.۱ نفر است.


جراحی تصریح کرد: تاپایان برنامه پنجم توسعه نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی باید به ۱.۸ نفر برسد که امیدواریم این امر محقق شود.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد پرستاران کشور مرد و ۸۰ درصد زن هستند اظهار داشت: در استان یزد  ۳۰ درصد مرد و ۷۰ درصد پرستار زن است.
جراحی خاطر نشان کرد: کمبود پرستار در استان از طریق ۲ شیفته یا  اضافه کاری جبران می شود البته نتایج استخدام ۱۲۰ پرستار ظرف ۲ هفته آینده اعلام  و بخشی از این کمبود رفع می شود.


وی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد پرستاران استان به صورت مشترک در بیمارستاهای دولتی و خصوصی در شیفت‌ها مختلف خدمت ارائه می دهند.
 مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: همچنین طبق اعلام وزیر بهداشت چهار هزار و ۵۰۰ پرستار تا پایان سال در مراکز درمانی کشور جذب می شوند که بخشی از این تعداد هم سهمیه استان است که امیدواریم با جذب نیرو کمبود پرستار جبران شود.


وی از تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کاری‌های پرستاران در۶ ماه گذشته  ابراز ناخرسندی کرد و گفت: پرستاران به عنوان قشر زحمتکش و پرتلاش در طول شبانه روز مشغول خدمت به مردم هستند و حرفه پرستاری سختی‌ های زیادی دارد و این قشر نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌کنند.
جراحی اظهار داشت: پرستاران به غیر شرح ظایف حرفه خود، برخی از کارهای اداری و پشتیبانی هم بر عهده آنها گذاشته است بدین ترتیب نیاز است که مسوولان به این قشر پرتلاش در عرصه سلامت بیش از بیش توجه کنند.
 

 


برچیده شدن طرح قاصدک

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: سامانه قاصدک( طرح مبتنی بر عملکرد)  به دلیل  اینکه طرحی ناموفق، ناعادلانه و به لحاظ اقتصادی غیرمنطقی از سوی وزیر بهداشت اعلام شده است لغو می شود که این خبر خوشی برای پرستاران است و از این پس کارانه از اضافه کار پرستاران تفکیک می شود.


 طرح پرستاری و مراقبت در منزل

وی به طرح پرستاری و مراقبت در منزل اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان یزد و چهار استان دیگر کشور در حال اجراست و تاکنون موفق هم بوده است.
جراحی اظهار داشت: از سال آینده  خدمات مراقبت در منزل زیر پوشش قرار می گیرد  و مردم می توانند خدمات مراقبتی را که نیاز دارند با حمایت بیمه ها در منزل بگیرند و همان هزینه ای را که در بیمارستان باید متحمل شوند، در منزل پرداخت می کنند و به صورت دولتی محاسبه می شود.


برنامه های هفته پرستار

عضو هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری کشور به برنامه‌های هفته پرستار در استان اشاره کرد و افزود: دیدار تعدادی از پرستاران با رهبر معظم  انقلاب، دیدار با مقامات استانی ، حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی  در بیمارستان‌ها و قدردانی از کادر پرستاری ، همایش پیاده وری و تجلیل از پرستاران از جمله برنامه های این هفته است.


وی اظهار داشت: از استان یزد ۶ پرستار از بیمارستانهای دولتی و ۲ پرستار از تامین اجتماعی بعنوان پرستاران نمونه کشوری انتخاب شدند.
مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: مجموعا در این هفته  از ۸۰ پرستار استان تجلیل می شود.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

چالش های شغلی پرستاران

عضو هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری کشور به چالش های شغلی پرستاران اشاره کرد و گفت: کمبود شدید نیروی انسانی، ناعادلانه بودن نظام پرداخت ، تاخیر زیاد در پرداختی ها ، خشونت های شغلی و بی احترامی و عدم اجرای قانون تعرفه گذاری مصوب سال ۸۶  از  جمله چالش های این قشر است .
استان یزد سه هزار و ۵۰۰ پرستار دارد.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics